קריירה ולימודים

משרתים במילואים? מגיעות לכם הטבות במאות אלפי שקלים

משרתי המילואים זכאים להטבה בארנונה בשווי מאות שקלים אז למה רבים כלל לא יודעים על קיומה? דו״ח מיוחד של מרכז המחקר של הכנסת גילה כי אחת הסיבות לאי מימוש ההטבה נובעת מאי העברת רשימת אנשי המילואים הפעילים ממשרד הביטחון אל הרשויות המקומיות באופן סדיר
מערכת ice | 
חיילים (צילום פלאש 90/ נאסר אישתיה)
משרתי המילואים זכאים להטבה בארנונה בשווי מאות שקלים אז למה רבים כלל לא יודעים על קיומה? דו״ח מיוחד של מרכז המחקר של הכנסת גילה כי אחת הסיבות לאי מימוש ההטבה נובעת מאי העברת רשימת אנשי המילואים הפעילים ממשרד הביטחון אל הרשויות המקומיות באופן סדיר. סיבה נוספת היא בכך שלא כל הרשויות מעניקות את ההטבה באופן אוטומטי ומשרת המילואים נדרש לפנות לרשות באופן יזום
מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת כלל פניה אל 255 הרשויות המקומיות בישראל ובדק האם ניתנת הנחה בגובה של 5% למשרתי מילואים פעילים, כפי העולה מתקנה 3ו' לתקנות הסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה), תשנ"ג-1993.
התיקון לחוק, שנכנס לתוקף בשנת 2018 מאפשר לרשויות מקומיות להעניק הנחה בארנונה למשרתי מילואים פעילים ובעתיד, אם יתוקנו תקנות משרד הפנים, יהיה זכאי מפקד מילואים פעיל להנחה בשיעור שיגיע אף ל-25% בתנאים מסוימים.
 
המידע בדבר משרתי המילואים הפעילים המתגוררים בשטחה של רשות מקומית אמור להגיע לידיה ממשרד הביטחון, אולם מבדיקת מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי לא כל הרשויות מקבלות אותו; ומקרב אלה שכן מקבלות – לא כולן מקבלות את המידע באותה שנה. 
הממ"מ פנה למשרד הביטחון בשאלת המדיניות של מסירת המידע לרשויות ובאשר לנימוקים או הקריטריונים למסירת המידע רק לחלק מהרשויות. עד כה, טרם התקבלה תשובה. כידוע, אחת הדרכים להתמודד עם חסם מרכזי למיצוי זכויות היא מתן הטבות באופן אוטומטי, כאשר הדבר מתאפשר, מבלי שהזכאי צריך לתבוע אותה באופן אקטיבי.
 
העלייה המשמעותית במימוש הזכאות חלה כאשר בידי הרשויות המקומיות היה מידע על משרתי המילואים המתגוררים בתחומן ובהתאם העניקו את ההנחה באופן אוטומטי לדוגמא ניתן להסתכל על עיריית יבנה, אשר במענה לבקשת המידע השיבה כי בשנים 2020 ו-2021 לא קיבלה את רשימת הזכאים ממשרד הביטחון ובשנים אלה קיבלו את ההטבה רק 132 ו-148 משרתי מילואים (בהתאמה) ואילו ובשנת 2022 קיבלו את ההטבה 741 תושבים משרתי מילואים, פי חמישה דוגמא נוספת, במועצה אזורית גזר בשנת 2019 מספר משרתי המילואים שקיבלו הנחה בארנונה עמד על 74 איש, ואילו בשנת 2021, עם קבלת הנתונים ממשרד הביטחון, זכו להטבה 235 תושבים (פי שלושה). 
היות ובממ"מ אין נתון על מספר משרתי המילואים הפעילים בכל רשות, לא ניתן היה להשוות את שיעורי המימוש בקרב הזכאים ברשויות שונות. עם זאת, ברור כי אופן מתן ההנחה (באופן אוטומטי או בעקבות פניה יזומה של משרת המילואים לרשות) משפיע , לפחות בחלק מהמקרים , על היקפי מימוש שלה. נתונים מעניינים נוספים העולים מן המחקר של הכנסת , בנוגע לשנת 2021: בתל אביב מימשו את ההטבה 10,640 משרתי מילואים; בירושלים - 731; בבאר שבע – 343; ברעננה – 1509; במודיעין – 1295; במטה בנימין 2,146.
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה