כסף וצרכנות

"ארדואן עושה וישראל מתרפסת: יש להטיל 100% מכס על הייבוא מטורקיה"

אחרי שנשיא טורקיה, רג'יפ ארדואן, החליט לעצור את קשרי הייבוא והייצוא עם ישראל, בהתאחדות התעשיינים מגיבים: "ישראל מתנהלת בתסמונת ׳האישה המוכה׳ – בהתחלה מתכחשת, אח"כ אומרת שזאת תאונה, ואז ׳ברח לו׳, והאמת בסוף מתפוצצת לנו מול הפנים"
מערכת ice |  2
אינפלציה בטורקיה (צילום ויקיפדיה, shutterstock, freepik)
על רקע מלחמת "חרבות ברזל" והמתיחות הקשה בין טורקיה לישראל, נשיא טורקיה, רג'יפ ארדואן, מנחית היום (חמישי) מכה קשה על הכלכלה הישראלית ועוצר את קשרי הייבוא והייצוא עם ישראל.
על פי הדיווח ב"בלומברג", ההודעה על כך עדיין לא יצאה מטורקיה באופן רשמי, אבל בנמלים בישראל כבר החלו ליישם הוראה של איסור גורף ליצוא סחורות אליהן. כמו כן, על פי דיווח ב"גלובס", סחורות מישראל לטורקיה אמנם כן יצאו לאחרונה, אך הטורקים אסרו את פריקתן בנמלים המקומיים. הסחר בין שתי המדינות היה שווה 6.8 מיליארד דולר בשנת 2023, מתוכם 76% היה יצוא טורקי לישראל, כך לפי המכון הסטטיסטי הטורקי.
 
נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל, ד"ר רון תומר, מסר בתגובה להחלטה הדרמטית של טורקיה: "כבר חודש וחצי שאנחנו בהתאחדות התעשיינים מתריעים שזהו הכיוון והנה עתה ארדואן יוצא בעצירה מלאה – אמברגו על ישראל״.
ד״ר תומר הוסיף כי ״לצערי ישראל מתנהלת בתסמונת ׳האישה המוכה׳ – בהתחלה מתכחשת, אח"כ אומרת שזאת תאונה, ואז ׳ברח לו׳, והאמת בסוף מתפוצצת לנו מול הפנים״. 
ד״ר תומר ביקר את מדיניות ישראל ואמר כי בעוד ארדואן עושה ישראל מתרפסת: ״כבר לפני חודש בקשנו ממשרדי האוצר והכלכלה להגיב באיום ואז ביצוע של הטלת מכסי מגן מול טורקיה של 100% כדי לאותת גם לארדואן וגם לעולם שישראל לא תשב בשקט על חרם נגדה. מעבר לרפיסות ואבדן הכבוד הלאומי – איבדנו מסר חשוב לכל מי שמבקש להחרים אותנו – שלא נקבל זאת וכל מחרים יוענש בחזרה". 
נשיא ההתאחדות הוסיף כי ״מוטב מאוחר מבכלל לא – צריך להטיל כבר כעת מכסי מגן של 100% לשלוש שנים על כל הייבוא מטורקיה ובמוצרים מסוימים לאסור לגמרי ייבוא משם. רק ככה יבין ארדואן שלא יכול לשחק איתנו ושצעד שלו גורר תגובה והיא ארוכת טווח. דבר זה גם יאפשר ללא מעט תעשיינים מקומיים שמוכנים להשקיע ולהקים קווי ייצור נוספים בישראל לשמור על העצמאות היצרנית כי יש עתיד לרכש מקומי מהם".
"כמו כן", סיכם נשיא התאחדות התעשיינים: "זו העת לחזק את העצמאות היצרנית שלנו בתחום המזון והבנייה - על המדינה לעשות ככל שביכולתה בכדי לעודד הקמה והרחבה של מפעלי מזון ובנייה אשר יגדילו את היקף כמות המזון וחומרי הבנייה המיוצרים  בישראל כדי להתנתק מהתלות בטורקיה״.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    גם אם הכל יעלה ב 200 אחוז לא לקנות טרוריסטים (ל"ת)
    ששון 05/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    עדיף תוצרת הארץ ולפתח פה את המסחר (ל"ת)
    דון 05/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור