כסף וצרכנות

חודש הקניות: האם הסיילים באמת משתלמים?

חודש הקניות נמצא בשיאו והמבצעים מעמיקים, בדקנו האם כדאי לקנות עכשיו או לחכות עוד. התוצאות לפניכם
ענת סימן טוב | 
קניונים-אילוסטרציה (צילום Magma Images, shutterstock)
סיילים ומבצעים הם כלי קבוע בעולם הקמעונאות, וכולנו נתקלים בהם כמעט בכל קנייה, בין אם בחנות פיזית ובין אם באונליין. קשה להישאר אדישים כאשר אנו רואים “הנחה ענקית של 50%” או “קנה אחד וקבל שניים בחינם”, אך לא תמיד החיסכון הוא כפי שהוא נראה במבט ראשון.
פעמים רבות המחיר המקורי שמוצג גבוה במיוחד, כדי שההנחה תיראה גדולה יותר ממה שהיא באמת, ולפעמים המוצר מתייקר מחדש ימים לפני הסייל רק כדי ליצור תחושת הזדמנות מוגבלת. המוח שלנו מגיב באופן טבעי להנחות כאל “חיסכון ממשי”, גם אם המחיר הסופי דומה למה שהיה שבוע קודם.
חנויות משתמשות גם בעיצוב החנות ובסידור המוצרים כדי להוביל את העין ולהגביר את תחושת הדחיפות. מוצרים עם תגי מחיר גדולים, צבעים בולטים או מיקום בולט ליד הקופה מושכים אותנו קודם כל, ואנחנו נוטים לקנות אותם בלי לחשוב יותר מדי. אפילו באונליין נעשה שימוש בטקטיקות דומות: “נשארו רק 3 במלאי!”, “25 אנשים צופים בפריט הזה עכשיו” או ספירה לאחור של ההנחה יוצרים לחץ פסיכולוגי שמגביר את הסיכוי להוציא כסף כאן ועכשיו.
בנוסף, סיילים מתוזמנים בקפידה סביב חגים ואירועים מיוחדים, כדי להפעיל עלינו את הרגש של החמצה או הפחד להחמיץ הזדמנות. חנויות יודעות שהתחושה שאנחנו מפספסים עסקה יוצרת דחף חזק לרכוש, גם אם המוצר לא היה בתוכנית המקורית שלנו. לפעמים אפילו השוואת מחירים מבלבלת: המחיר המקורי מוצג כך שנראה שההנחה גדולה מאוד, אך בפועל, המחיר לאחר ההנחה דומה או אפילו גבוה יותר ממחירים של חנויות אחרות או באותו האתר בימים רגילים.
המשמעות היא שרבים מהמבצעים והסיילים הם יותר פסיכולוגיים מאשר פיננסיים. הם בנויים לגרום לנו להרגיש חכמים וחוסכים, בעוד שבפועל אנחנו עשויים להוציא יותר ממה שתכננו. זה לא אומר שסיילים אינם משתלמים כלל, אך כדאי להתבונן בהם בעין ביקורתית. לפני כל רכישה כדאי להשוות מחירים, לבדוק אם המוצר באמת נחוץ ולהתעלם מהלחץ המיידי של “המלאי מוגבל” או “הנחה לזמן קצר”. רק כך אפשר ליהנות מהמבצעים מבלי להיכנס למלכודות שמיועדות להגדיל את ההוצאה שלנו.

בסופו של דבר, מלכודות הסיילים הן שילוב של עיצוב, טקטיקה פסיכולוגית והצגת מידע בצורה שמניעה אותנו לפעולה, לעיתים בלי שנשים לב. להיות מודעים לכך הוא הצעד הראשון כדי להוציא פחות ולהרגיש שהקנייה באמת משתלמת, ולא רק נראית כך על המסך או התווית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה