כסף וצרכנות

רמי לוי בהודעה למירי רגב: "רוצים תחרות הוגנת ושווה"

אתמול הודיעה חברת התעופה וויז אייר כי בכוונתה להקים בסיס ראשון בישראל כבר בקרוב. בעקבות כך, חברת התעופה ישראייר פונה לשרת התחבורה בפנייה לתחרות שווה. כל הפרטים
ענת סימן טוב | 
רמי לוי, אורי סירקיס (צילום shutterstock, באדיבות רמי לוי, ישראייר, פלאש 90/ אוליביה פיטוסי)
אתמול (רביעי) הודיעה חברת הלואו־קוסט הענקית וויז אייר כי בכוונתה לפתוח בחודש מרץ בסיס תפעולי ראשון בישראל, ואף להפעיל ממנו שני קווים בינלאומיים. המהלך, שאמור לחזק את התחרות בשוק התעופה, מעורר התנגדות חריפה בקרב חברות התעופה הישראליות. לאחר שארקיע הודיעה בשבוע שעבר כי תפנה לבתי המשפט אם הבסיס ייפתח, מצטרפת כעת גם ישראייר למאבק  ומבהירה כי אינה מתנגדת לתחרות, אלא דורשת תחרות הוגנת ושוויונית.
חברת ישראייר תעופה ותיירות, שבשליטת איש העסקים רמי לוי, שלחה היום מכתב “מיצוי הליכים” ליועצים המשפטיים של משרד התחבורה ושל רשות התעופה האזרחית (רת״א), בעקבות הפרסומים על בחינת מהלך להקמת בסיס תפעולי היברידי של וויז אייר בישראל. לטענת החברה, המהלך עלול ליצור יתרון רגולטורי לחברת תעופה זרה, על חשבון החברות הישראליות.
עיתוי הפנייה אינו מקרי. באותו יום שילמה ישראייר מקדמה של כ־8 מיליון דולר לצורך רכישת שני מטוסים רחבי גוף – צעד ראשון בדרך להקמת צי מטוסים רחבי גוף, שנועד לאפשר לה להתחרות בקווים ארוכי הטווח, בהם טיסות למזרח הרחוק ולארצות הברית.
בפנייתה מדגישה ישראייר כי היא מחוללת תחרות, תומכת בה ואף מאמינה בה. לדבריה, התחרות היא שהצמיחה את החברה והביאה אותה למעמדה כחברת התעופה השנייה בגודלה בנתב״ג. בעשור האחרון שילשה ישראייר את מספר נוסעיה, ובשנת 2025 הטיסה כ־2.1 מיליון נוסעים, נתון שלדבריה מעיד על יכולתה להתחרות בהצלחה בשוק חופשי ומאוזן.
ישראייר מציינת כי היא מתחרה כבר כיום בוויז אייר, אך מדגישה שתחרות אפקטיבית ובריאה מחייבת תנאים שווים לכל חברה הפועלת משטח מדינת ישראל. לטענתה, הוזלת מחירים לצרכן יכולה להתקיים רק בשני תנאים: הגדלת ההיצע והסרת חסמים רגולטוריים. המהלך שנבחן על ידי משרד התחבורה, כך נטען, אינו מגדיל את ההיצע אלא מעביר נוסעים באופן מלאכותי ומעוות מחברה אחת לאחרת, ללא השפעה ממשית על מחירי הטיסות.
לדברי החברה, הגדלת ההיצע והורדת מחירים לאורך זמן מושגות באמצעות תחרות שוויונית ויציבה, ולא באמצעות יצירת יתרון מלאכותי למוביל אחד על חשבון אחרים.
בישראייר מוסיפים כי הוזלה אמיתית במחירי הטיסות תתאפשר רק באמצעות שורה של צעדים המצויים כולם בסמכותה של שרת התחבורה, מירי רגב. בין הצעדים שמונה החברה: שינוי מדיניות ההנחות ותשלומי האגרות בשדות התעופה, אשר עודכנו השנה ועלו בכ־14% על חשבון הצרכן; הקצאת מספר זהה של סלוטים בטרמינל 1 לוויז אייר ולישראייר, מתן אפשרות להעסקת טייסים וצוותי תחזוקה זרים בתנאים זהים לאלו מהם נהנית וויז אייר; וכן קידום רפורמה בתחום ביטחון התעופה, שתאפשר להגדיל את מספר הטיסות בתעופה הישראלית ולהפחית את עלות ההון לכל נוסע.

בסיום הפנייה קוראת ישראייר למדינה לקיים בחינה מקצועית, שקופה ומאוזנת של כל מהלך בעל השלכות מערכתיות על ענף התעופה, תוך שמירה על עקרונות השוויון, ההוגנות והאינטרס הציבורי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה