כסף וצרכנות

סופה של תקופה: מנהל התכנון יוזם תכנית חדשה לימים שאחרי תמ"א 38

עם פקיעת תוקפה של תכנית המתאר הארצית תמ"א 38 ב-2022, מסתמנים הקווים לאופיה של תכנית המתאר החליפית; לצד התשבוחות – עולה כבר הביקורת; כל הפרטים

מערכת ice |  5
תמ"א 38 ברמת גן (צילום ויקיפדיה)
מנהל התכנון מקדם תזכיר חוק חדש, אשר אם יאושר בחודש הבא – יחליף את חוק תמ"א 38 המוכר והנפוץ. השינויים העיקריים – קביעת רף עליון וקבוע של אחוזי בנייה, מתן סמכות לוועדה המקומית לדרוש מהיזם מטלה ציבורית נוסף על הפרויקט, וצמצום התמורות עבור הדיירים הוותיקים בגין התכנית.
בשנת 2005, אושרה תכנית המתאר הארצית תמ"א 38, אשר איפשרה ליזמים ולדיירים לחזק ולעבות את המבנים הישנים, בחלק מהמקרים בתצורה של פינוי ובינוי. התכנית החלה כתכנית שיפור תשתיות וחיזוק מבנים מחשש לרעידות אדמה, והפכה להיות נס הדגל של התחדשות עירונית: בעלי הדירות הרוויחו דירות מוגדלות, לעיתים עם תנאים משופרים משמעותית קרי חניה או מעלית, דיירים נוספים יכלו להתגורר באזורים נחשקים, והקבלנים נהנו מביקוש גדול מכל הצדדים. לצד הרווחים – התכנית ספגה ביקורת על חוסר יישום אחיד ברחבי הארץ, וכן על גידול אוכלוסין באי התאמה לתשתיות המקומיות – חינוך, תחבורה וכד'. הממשלה החליטה להביא לסיום תכנית המתאר ב-2022, וגופי התכנון יוזמים בימים אלה תכנית חליפית.
החוק המקודם יכלול כמה שינויים מרכזיים: ראשית, כוחה של הוועדה המקומית יתחזק בהחלטה על ההתחדשות העירונית – כל ועדה תוכל להתאים את היקף הפרויקט בהתאם לתשתיות הקיימות, וכן לחייב את הפרוייקטים להקצות עד רבע משטחם לטובת מסחר. שנית, ייקבע רף עליון של חיזוק ובנייה נוספת למבנה קיים – מבנים בני 2-5 קומות יוכלו להיבנות עד תקרה של 10 קומות, מסלולי פינוי בינוי יוכלו להיבנות רק עד 350% מגודל המבנה המקורי, ועד 250% במקרה של חיזוק מבנה ותוספת דירות. שלישית, תיאסר מתן תמורה לדירות, פרט לתוספת ממ"ד.
החוק המסתמן גורר התנגדות עוד בטרם עבר – עצם העברת התיקון בחקיקה במקום הצבת יעדים, תמריצים וכלים לכל רשות, מצמצם קידום מגוון והתחדשות עירונית מותאמת אזור ואופי. כמו כן, היעדר התמריצים לרשויות המקומיות, שמרוויחות רק מבניית משרדים ושטחי מסחר ומפסידות על בניית שטחי מגורים, מנציח את ניגוד האינטרסים שהייתה קיימת כבר בתכנית הקודמת, ולא טופלה בתכנית החדשה. כמו כן, התכנית לא מתמרצת פיתוח בפריפריה או באזורים המועדים לרעידת אדמה, ובכך מפספסת את ייעודה הראשוני. גם מבחינת הדיירים – היעדר התמריץ שבא לידי ביטוי בהשבחת הדירה, וגריעה מהנכס שלהם לכדי שטחים ציבוריים או שטחי מסחר – עלול לצמצם את שיתוף הפעולה העתידי של הדיירים עם היזמים.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    כדי שמדינת ישראל לא תושמד , חובה להצמיד ממ"ד ומרפסת שמש
    משה קירשטיין 09/2020/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדינת ישראל בסכנת השמד . חובה ולא בשיקול דעת לקבוע מייד בחוק שבעל דירה שרוצה להצמיד לדירתו ממ"ד ומרפסת שמש לא צריך לקבלאת הסכמת בעלי הדיר ות ויכול לשכור מהנדס ולהתחיל לבנות .מדינת ישראל בסכנת השמד אם תפרוץ רעידת אדמה חזקה ואם מדינת ישראל תופגז באלפי טילים כל יום. ממ"ד יחזק את הבנין נגד רעידות אדמה ומילוט מטילים , מרפסת שמ תשמש עם תפרוץ אש מילוט בטוח מאש ומרפסת תציל מאש נכים ,ילדים , בעלי חיים וכל אדם שימצא בדירה בעת שרפה . המדינה חייבת להלוות כספים לכל בעל דירה שרוצה להצמיד לדירתו ממ"ד ומרפסת שמ לתקופה ארוכה ובריבית נמוכה. אפס עלויו למדינה ורווח של מיליוני שקלים למדינה מהריבית. תכנית להצלת חיים וגוף ורהקנין . תכנית שניה להצלת מדינת ישראל מהשמד ומות לכאורה של מיליונ אדם . כל בעל דירה יהיה רשאי להגיש הצעה לבעלי דירות לביצוע פרויקט תמ"א 38/1 חיזוק ושיפוץ הבנין מפני רעידת אדמה ומילוט מאש על ידי הצמדת ממ"ד ומרפסת שמש אם ניתן תכנונית ןבכל בעל דירה יוכל להגיש הצעה נגדית. המדינה תהיה ערבה לביצוע הפרויקט ותרויח מהערבות הכספית ובנוסף הדירות החדשות יושכרו למדינה עד סך כ 2800 ש"ח . לאחר כעשרים שנ
    סגור
  • 4.
    מתי הסכל הישר יכנס לתמונה...
    קפוסטה יעקב 09/2020/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם באמת יש כוונה כנה שהתוכנית תמלא את יעודה... הן באיזורי ביקוש והן האיזורי הפריפריה... ומבלי להפוך לנטל על התשתיות החסרות בלוא הכי באזורי הביקוש... ! ישנה דרך פשוטה טובה ונכונה לכול !! והיא - חיזוק הבניינים היכן שהדבר נדרש ואת התמורה יקבלו הקבלנים בהטבות בתוספת אחוזי בניה באיזורי בניה חדשים !!! שם ניתן להתמודד עם התוספות הללו באחוזי הבניה במסגרת תכנון התשתיות !!!
    סגור
  • 3.
    מתי הסכל הישר יכנס לתמונה...
    קפוסטה יעקב 09/2020/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמו תמיד חשיבה מצומצמת וחסרת אופק ! לאור ההיתחמשות המטורפת של החיזבאללה והצפי על-פי כל אנשי הביטחון יעדם של מרבית הטילים... ומדובר במאה עד שלוש מאות אלף טילים (!!!) העורף האזרחי קריא הבתים שלנו שלרובם אין חוסן מינימלי אף לא מגל ההדף מטיל שיפגע בקרבת הבניין ! שלא לדבר על המקלט שאליו לא יספיקו רובנו להגיע בזמן... במצב עניינים זה ממ''ד הוא הכרח !!! *** הבעיה בכל הוועדות ויהיו מכובדות ככל שיהיו... וככל שיהיו מכובדות יותר - יהיו חבריהן מנותקים יותר מחיי רוב אזרחי ישראל !!! ומצב הבניינים, המקלטים והחיים בהם ... למשל הזוג בני ה- 70 מהקומה השלישית... והזוג עם 4 ילדים קטנים מהקומה הרביעית... וההוא המתנייד עם מקל סבא מהקומה רביעית איך כל אלה יספיקו להגיע בזמן אל המקלט ??? איך ???
    סגור
  • 2.
    פינוי בינוי
    אור 09/2020/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מתי כבר תצא תוכנית מגובשת שתאפשר לקבלנים ולדיירים להחליט מתוך ידיעת כל הפרטים אם כדאי לעשות את הפרוייקט חדשות לבקרים יוצאות תוכניות חדשות ואף אחד לא מבין עד הסוף מה יש לעשות
    סגור
  • 1.
    יותר פשוט לצ'אפר עסקים שעוברים לפריפרייה
    גם גם 09/2020/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה ממשיכים עם הטימטום הזה של להעמיס הכל יל המרכז. שהממשלה תיתן בונוס ענק לחברות שיצאו מהמרכז לפריפריה, אלה ימשכו אוכלוסיות חזקות איתם, ובכך לא נצטרך לצופף עוד את המרכז, והכסף להרחבת התשתיות ילך לבונוס למפעלים. גם ניישב את הארץ, גם נחזק את הפריפריה, וגם נחסוך ים פקקים בבוקר ובערב. אבל אין שר בישראל, רק קומבינטורים ומקורבים שכל עיניינם הוא הכיס הפרטי שלהם.
    סגור