כסף וצרכנות

שומרים על החומות: הבית נפגע מרקטה, מי יפצה וכיצד יחושב הפיצוי?

המדינה הקימה קרן פיצויים הפועלת מכח חוק מס רכוש וקרן פיצויים והנה כל התשובות לשאלות הבוערות: מי זכאי לפיצויים מטעם המדינה? העסק נסגר כתוצאה מהמצב הביטחוני. האם אני זכאי לפיצוי כספי? הבית נפגע מרקטה. כיצד יחושב הפיצוי?
מערכת ice |  1
פגיעת קסאם בבית פרטי (צילום אדי ישראל פלאש90)
הימים האחרונים היו גדושים באירועים ביטחוניים ומטחי רקטות מעזה, שחלקם מסבים נזקים כלכליים חמורים לבתים, רכבים ורכוש. לשם כך הקימה המדינה קרן פיצויים הפועלת מכח חוק מס רכוש וקרן פיצויים. מי אמור לפצות את נפגעים הרכוש? כיצד מחושב הפיצוי? עו"ד רו"ח רחלי גוז-לביא שותפה במחלקת המסים במשרד עמית, פולק, מטלון ושות' עושה סדר בדברים.
מי זכאי לפיצויים מטעם המדינה?
חוק מס רכוש וקרן פיצויים מכיר בזכויותיהם של ניזוקים מנזקי מלחמה לקבל פיצויים על נזקים אלה. למעשה, החוק מבחין בין שני סוגי נזקים; האחד הוא נזק ישיר שנגרם לגופו של רכוש, דוגמת פגיעת רקטה במבנה, והאחר הוא נזק עקיף שעניינו הפסד כלכלי שנגרם עקב פעולות ביטחוניות דוגמת הפסקת פעילות עסקית והפסד ריווח. יצוין, כי על אף השימוש במילה "מלחמה", הגדרת נזק מלחמה בחוק כוללת גם חלופה כללית של "פעולות איבה אחרות נגד ישראל", ולפיכך ניתן להיות זכאים לפיצוי גם אם המבצע הנוכחי לא יקבל הכרה רשמית כמלחמה וכן בגין יתר הפגיעות שמקורן בפרעות כאלה ואחרות.
העסק נסגר כתוצאה מהמצב הביטחוני. האם אני זכאי לפיצוי כספי?
בעוד שפיצוי בגין נזק ישיר ניתן לכל ניזוק באשר הוא, בלי שים לב לאזור הגיאוגרפי בו נגרמה הפגיעה, הפיצוי על נזק עקיף ניתן על פי החוק רק לנזק שנגרם בתחום "ישוב ספר". ישוב ספר לצורך ענין זה, הוא ישוב שהוכרז עליו ככזה על ידי שר האוצר באישור ועדת הכספים של הכנסת, וכן ישוב שהוכרז "ישוב ספר" לתקופה קצובה. לפיכך, נכון לעכשיו, הפסדי עסקים בישובים שאינם ישובים ספר לא יהיו זכאים לפיצויים כלשהם, כשם שניתנו לדוגמא באופן רוחבי בתקופת הקורונה.
הבית נפגע מרקטה. כיצד יחושב הפיצוי?
ככל שמדובר בפגיעות שהן בבחינת נזק ישיר, הפיצוי יחושב לפי הנמוך מבין השניים; ההפרש שבין שוויו של הנכס לפני ואחרי הפגיעה, או הוצאות שהוצאו בפועל לשיקום הנכס. כן ישולמו הוצאות שהוצאו בפועל לצורך הקטנת הנזק, דהיינו פעולות שיש לבצען מיד לאחר הפגיעה בכדי לעצור את התדרדרות הפגיעה הפיזית. בעניין זה יצוין, כי מקום בו יתברר שלא בוצעו פעולות להקטנת הנזק עשוי הדבר להביא להפחתה ברכיב הפיצויים.
כיצד מגישים תביעת רכוש ומה לגבי דיור חלופי?
מקום שבו נגרם נזק לדירת מגורים, קיימת זכאות, בכפוף לבדיקה, לקבלת דיור חלופי או לתשלום עבור דיור חלופי לתקופת הזמן שתקבע.  הגוף האמון על הפעלת החוק ותשלום הפיצויים הינו רשות המסים, ויש לעדכנה אודות גרימת הנזק בתוך שבועיים מהיום שנגרם. תביעה בגין הנזק יש להגיש לרשות המסים בתוך חודש מהיום שבו נגרם הנזק. במקרה הצורך, יש לפנות לרשות המסים ולהגיש בקשה להארכת המועדים. יצוין, כי רשות המסים מעמידה אפשרות להגיש את תביעות הרכוש באופן מקוון באתר האינטרנט שלה. מכל מקום, מומלץ שלא להתמהמה עם הגשת התביעה.
האם ניתן לתבוע גם את חברת הביטוח של הבניין?
יצוין, כי החוק שולל אפשרות לכפל פיצוי בגין הנזקים. כלומר, מקום בו אדם זכאי לפיצוי מחברת הביטוח בגין הנזק, הסכום שישולם לו מהמדינה מוגבל רק להפרש שבין הנזק לבין הסכום שקיבל מהמבטח. לפיכך, בקרות נזק מומלץ לבחון אם יש טעם בהגשת תביעה למס רכוש או לפנייה ישירה לחברת הביטוח. 
מאחר וחוק מס רכוש עוסק בבסיסו בהיבטים שמאיים כאלה ואחרים ומאחר ויכולה להיות שונות גדולה בהערכות השווי האובייקטיביות של נכסים שונים, שמורה לנפגעים הזכות להגיש ערר על החלטת רשות המסים בתוך 30 ימים בפני ועדת ערר מיוחדת שהוקמה לשם כך. לוועדת הערר סמכות נרחבת והיא רשאית להפחית את סכום הפיצוי ואף לבטלו לחלוטין. על החלטת ועדת הערר ניתן לערער לבית המשפט המחוזי, גם כן בתוך 30 יום ממועד החלטתה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מעט מידי
    אהרון 05/2021/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    פיצויי קטנים מידי ובטח שמגיעים מאוחר. בצוק איתן קיבלו מאוחר ומעט
    סגור