כסף וצרכנות

מיליארדר איבד 98% מההון שלו בתוך שנה, וזו הסיבה

לארי צ'ן מייסד פלטפורמת החינוך המקוונת Gaotu Techedu Inc, היה על גג העולם בתחילת 2020 כשהעולם נכנס לסגר בגלל הקורונה, המנייה שלו טיפסה והוא הגיע להון של 16 מיליארד דולר, אבל השמצות וחוקים חדשים של הממשל הסיני, ריסקו אותו
כפיר אדר |  1
צילום עדי ישראל פלש 90
זו לא הייתה שנה טובה עבור יזם החינוך הסיני לארי צ'ן. בתחילת השנה המיליארדר ישב על גג העולם. הוא היה טייקון טכנולוגי עולמי מהולל עם שווי נקי של 16 מיליארד דולר. אבל אם מתקדמים כמה חודשים בלוח השנה, למרבה הצער לארי כבר אינו מיליארדר. למעשה, כ-99% מהשווי הנקי שלו התאדה לחלוטין.
 
שלא כמו ברוב העולם, צ'ן עבר ב-2020 תקופה מדהימה. כמייסד פלטפורמת החינוך המקוונת Gaotu Techedu Inc., לארי ראה את מזלו מזנק כשהעולם נכנס למצב נעילה בעקבות הקורונה שגרמה לכך שמיליארדים יישארו בבתים ויצטרכו להמשיך לעבוד ולתקשר למרות הבעיה שנוצרה.
גאוטו יצרה תוכנות חינוך והדרכה מקוונות אשר היו פתאום מבוקשות במיוחד בשל העובדה שילדי בתי ספר סיניים נתקעו ללמוד מהבית במשך חודשים ארוכים. החברה הציעה גם קורסי שפה זרה והכשרה מקצועית למבוגרים. עלייתו של צ'ן הייתה מרשימה ומעוררת השראה במיוחד כשאתה מחשיב את סיפורו האחורי. הוא לא יזם סדרתי. לארי הוא מורה בבית ספר לשעבר מעיירה נידחת ביותר בסין.

 
הוא הוביל את החברה כשהיא הונפקה ביוני 2019 ובילתה את רוב 5 החודשים שלאחר מכן במסחר סביב ערך של כ-10 דולר ללא הרבה תנועה. לקראת סוף שנת 2019 המחיר טיפה זינק ל-15 דולר ואז בסביבות 20 דולר בסיום השנה. ברמה זו, צ'ן - המורה לשעבר בחטיבת הביניים - היה מיליארדר. כאשר נגיף הקורונה סחף את העולם בתחילת 2021, מחיר המניות של החברה התפוצץ. החל מ-40 דולר למניה ועד 90 דולר עד אמצע 2020.
 
המניה ירדה מעט במחצית השנייה של 2020, אך בסוף ינואר 2021 המחיר למניה הגיע ל-100 דולר, ואז 145 דולר. ברמה זו, שוויו הנקי של לארי היה 16 מיליארד דולר. לפתע, המורה לשעבר של בית הספר היה עשיר בכמה מיליארדי דולרים. אבל מאז המצב השתנה והמנייה קרסה, בכמה נסחרת החברה כיום? 2.89 דולר.
אז מה קרה? ראשית, גאוטו סבלה ממספר רב של התקפות והשמצות, כאשר חברת מחקר השקעות בשם Grizzly Research טענה כי החברה "מציגה באופן דרסטי את הרווחיות שלה תוך זיוף נתונים". מוכר אחר כינה את גאוטו "הונאה כמעט מוחלטת" ועוד אחת כינתה אותו "הונאת המניות הסינית הבוטה ביותר מאז 2011".
אבל זה לא הכל. בשבועות האחרונים המניה ירדה מסביבות 12 דולר למניה ל-2.89 דולר היום. הנפילה האחרונה קשורה להודעה של הרגולטורים הסיניים האוסרת על חברות המלמדות תכניות לימודים בבתי ספר להשיג רווחים, לגייס הון או לצאת לציבור. בשיא שער המניות של החברה בסוף ינואר של 145 דולר, לארי חן היה שווה לזמן קצר 16 מיליארד דולר. במחיר היום למניה של 2.89 דולר, השווי הנקי של צ'ן 230 מיליון דולר בלבד. אז, במילים אחרות כ 98% מעושרו של לארי התאדה כמעט חצי שנה בדיוק.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מורה מסכן, לא יגמור את החודש
    אלי 07/2021/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש לו רק 230,000,000$ הלואי עליי רק 3 מליון ₪ אפילו לא $
    סגור