כסף וצרכנות

זה הסכום הלא יאומן שבוזבז בשנה האחרונה על NFT

יצירות אמנות דיגיטליות ייחודיות המבוססות על קריפטו הפכו ב-2021 לתופעה עולמית, ובקצב הנוכחי עומדות לעקוף בקרוב את שוק האמנות העולמי המסורתי

יאיר מור | 
כסף (צילום pexels)
האם יצירות אמנות ופריטי אספנים וירטואליים הם הבועה העולמית הבאה? ב-2021 הפך שוק ה-NFT, פריטי אספנים ייחודיים במינם המבוססים על הבלוקצ'יין של את'ריום וסולאנה, מנישה קטנטנה ליודעי חן לטירוף עולמי, שגלגל סכום אדיר של 49.9 מיליארד דולר, כך לפי נתוני חברת ניתוח שוק הקריפטו Chainalysis שנמסרו לעיתון פייננשל טיימס. הנתונים הללו נכונים ל-15 בדצמבר – כך שסביר להניח שעד סוף השנה כבר מדובר היה ביותר מ-41 מיליארד דולר. ב-2022 צפויה התעשייה הזו לעקוף את שוק המסחר ביצירות אמנות פיזיות, שהוערך ב-2020 על ידי UBS ו-Art Basel בסכום כולל של 50.1 מיליארד דולר.
 
בתחילת השנה עוד מדובר היה בשוק שולי מאוד, אך אז, במרץ, נמכר אוסף תמונות של הצלם מייק ווינקלמן, המכונה Beeple, בסכום שיא של 69.3 מיליון דולר על ידי בית המכירות הפומביות הבריטי כריסטי'ס.
לפי Chainalysis, לאחר המכירה הזו זינק השוק לסכומי מסחר אדירים בכל חודש, כאשר השיא נרשם באוגוסט, אז נמכרו פריטי NFT בשווי כולל של מעל 8 מיליארד דולר. בחודשים ספטמבר, אוקטובר ונובמבר עמדו הסכומים על בין 7 ל-8 מיליארד דולר מדי חודש.
העיתון מציין כי רוב השוק מרוכז בידיים מעטות של אלה שהיו הראשונים לזהות את הטרנד הלוהט של בעלות על ציורים ויצירות דיגיטליות ייחודיות אחרות. בין פברואר לנובמבר היו 360,000 בעלי NFT עם שווי כולל של 2.7 מיליון דולר, כאשר 9% מתוכם, או 32,400 ארנקים, החזיקו ב-80% מההון בשוק כולו. משקיע אחד בתחום, שזוכה לפופולאריות בטוויטר, סיפר לעיתון כי התחיל ב-2017 בהשקעה של 600 דולר, וכיום הוא מחזיק ברשותו נכסי NFT בשווי כולל של 20 מיליון דולר.
התנפחות בועת ה-NFT הזרימה אליה עוד ועוד משקיעים ויוצרים. כך, למשל, ליגת הכדורסל הצפון-אמריקאית NBA השיקה שוק NFT משלה, ומלניה טראמפ, רעיית נשיא ארה"ב לשעבר, השיקה גם היא שוק NFT. אוספים כמו CryptoPunks ו-Bored Ape Yacht Club הפכו לתופעות של ממש, ואף זכו לחיקויים.
לפי מומחים, מה שקורץ לאנשים בהשקעה בנכסי NFT הוא הייחודיות – כל נכס מיוחד במינו, והבעלות עליו בלתי ניתנת לזיוף או ערעור, בזכות ההתבססות על טכנולוגיית הבלוקצ'יין של מטבעות הקריפטו. הדבר הופך את הבעלות על נכס NFT להצהרת ייחוד, ובמקרים רבים מהווה מעין כרטיס כניסה למועדון המשקיעים שכולל אחרים המוכנים להוציא כסף רב על הזכות להיות בעלים של נכס וירטואלי חסר משמעות רק כדי להיות חלק מה"חבורה" הזו, שמקיימת מפגשים סגורים בפלטפורמות כמו Discord.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה