כסף וצרכנות

בכירים בפד: רצף ההעלאות הריבית יקרב את ארה"ב למיתון

יו״ר שלוחת הפד בסן פרנסיסקו אומרת כי למרות קונצנזוס ההערכות שרצף העלאות ריבית בתקופה הקרובה יקרב את ארה״ב למיתון למרות שהיא עצמה מעריכה שהכלכלה האמריקאית תוכל להתמודד עם זה
ניצן כהן |  1
הדולר בשפל (צילום freepik)
"רצף ההעלאות הריבית בחודשים הקרובים יקרב את ארה״ב למיתון" אומרת היום (חמישי) יו״ר שלוחת הפד בסן פרנסיסקו למרות שהיא עצמה מעריכה כי הכלכלה האמריקאית תוכל להתמודד עם מיתון כזה.
מארי דלי שנחשבת לאחת החברות הבכירות בפדרל ריזרב מנסה למתן את החששות של המשקיעים הוול סטריט מפני מיתון קרב ובא. להערכתה באינפלציה שנתית של 8% יש שוליים רחבים מספיק לפדרל ריזרב להעלות ריבית מבלי שהכלכלה תגלוש למיתון. דלי מסבירה כי זו דעתה האישית והיא אינה נתמכת על ידי כלכלנים נוספים אבל לניתוח הכלכלי שלה יש משקל.
 
למעשה הכלכלה האמריקאית נכנסת לתקופה של רצף העלאות ריבית כשברור לכולם שעד לסוף השנה סביבת הריבית תהיה שונה לגמרי מסביבת הריבית היום. כמה? ואיך? את זה אף אחד לא יודע אלא ההחלטות יגזרו בכל חודש מחדש.
בכירים אחרים בפדרל ריזרב מצוטטים בכלי התקשורת האמריקאית כזהירים יותר מדלי והם אומרים שאמנם רצף העלאות הריבית הוא בלתי נמנע אבל אם הכלכלה האמריקאית תגיב בתגובת יתר, העלאות הריבית יצטרכו להיות מתונות יותר כדי שהכלכלה לא תגלוש למיתון.
אמנם אף אחד לא מדבר כרגע על ההשלכות הרוחביות של המלחמה בין רוסיה לאוקראינה אבל הבנק העולמי חתך רק השבוע את תחזיות הצמיחה העולמית ולא ברור כמה מתוך זה קשור להאטה בקצב הצמיחה בארה״ב ועד כמה, אם בכלל הכלכלה האמריקאית תגלוש למיתון.
צריך לזכור שהכלכלה האמריקאית רגישה מאוד למחירי האנרגיה וברור שהשיבושים בשרשרת האספקה פוגעים בה גם כן, דבר נוסף ברור שלא ניתן להמשיך לחיות עם קצב אינפלציה שנתי של 8% ולכן לפד אסור כרגע להוריד את הרגל מהברקס בכל הנוגע לצינון הכלכלה. הבעיה הגדולה כמה שילוב של כל הגורמים האלה יישלח את הכלכלה האמריקאית להאטה ועד כמה היא תהיה אגרסיבית ולכן, לפחות לפי דלי, הבחינה תתבצע בכל חודש מחדש.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מדינה בפשיטת רגל
    מיקליס 04/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חוב לאומי 31 מיליאד ולכן חירחרה את המלחמה ושופכת כסף ונשק בלי סוף, עשתה את אירופה לפודלים שלה שבמקום להשקיע בציבור מגדילים את תקציבי הבטחון וכמובן קונים את הנשק מהאמריקנים וגם מוכרים לאירופה נפט וגז במחיר מופקע וגם דברי מזון וחקלאות, מחרחרים שורות גם עם סין כדי להשתלט ולהחליף אותם במסחר עם אירופה ועם מדינות נוספות בעולם, זה אולי יתן להם שנתיים של בטחון כלכלי אבל לא יציל אותם מפשיטת הרגל כי לעשות סנקציות מקבילות על סין הם לא יכולים כי הם מושקעים בסין פי שניים יותר מאשר סין בארצות הברית, העולם הלא מערבי לא משתף פעולה עם הסנקציות ומדינות כבר התחילו להיפטר מרזרבות המטח שלהם בדולר כולל ישראל, אופק לא מגדילים תפוקת נפט בכוונה וכולם מאשימים את ארצות הברית ולא את רוסיה באינפלציה שעולה במדינות שלהם בגלל הבעיות של שרשרת האספקה שנוצרה אצלם, גם באירופה חילוקי דיעות קשים בין המדינות לגבי הסנקציות, את הכלכלה הרוסית הם חשבו שירסקו תוך חודשיים ואז הרוסים יתקפלו אבל גם זה לא הולך להם, המטבע יציב ,הבורסה אמנם יורדת ולא יציבה עם שינויים חדים על בסיס יומי,האינפלציה מתחילה להאט, הריבית עלתה ל 20 וירדה ל 17
    סגור