כסף וצרכנות

ג'פרי אפשטיין, אהוד ברק ו...צ'לו? התעלומה שהשאיר אחריו המיליארדר

בין נכסיו הפיננסיים בחשבונות של אפשטיין, התגלה לו צ'לו מסתורי שהוציא עיתונאים לחקור את התעלומה. מה הקשר בין כלי המוזיקה היוקרתי, איש העסקים ובין רוה"מ לשעבר אהוד ברק?
מערכת ice |  2
אפשטיין, ברק והצ'לו (צילום ויקיפדיה, פלאש 90)
איש העסקים ג'פרי אפשטיין לקח איתו הרבה סודות לקבר כשהתאבד בתא מעצרו ב-2019. מעבר לשאלה כיצד עבריין מין כמוהו יצר קשרים ענפים עם עשירים ובעלי עוצמה, נשאלת שאלה אודות צ'לו איטלקי נדיר. מדוע החזיק בו?
אותו צ'לו היה הנכס הלא-פיננסי היחיד שנרשם בדו"חות המס של קרן אפשטיין וערכו על פי מה שנכתב עומד על כ-165 אלף דולר. על פי העדויות אפשטיין מעולם לא ניגן בצ'לו, וספק אם התעניין בכלל בכלי מוזיקה. ממש כמו בסרט הקלאסי "האזרח קיין", כעת עמלים עורכי דין, עיתונאים וסתם חוקרים מטעם עצמם, מה הסוד של אותו צ'לו שהחזיק איש העסקים שעלה לגדולה ונפל.
באחוזה של אפשטיין במנהטן היו המון פריטים מוזרים, החל מדיוקן של ביל קלינטון בשמלה כחולה, פוחלץ ג'ירפה, ושדיים מלאכותיים שקישטו את חדר האמבטיה הראשי. אבל חוץ מהחפצים, אפשטיין היה ידוע האוסף החברים היוקרתי שלו, שכלל את רוה"מ לשעבר אהוד ברק.
על פי הפרסום, בילדותו אפשטיין נהג לנגן בסקסופון ובבסון, אך לא פיתח מזה קריירה. אולם במשך השנים סיפר כי החל בקריירה של פסנתרן קונצרטים, הצ'לו הפך למוטיב חוזר בסיפורים שהמציא על חייו. הוא טען כי ניגן בפסנתר ביחד עם ז'קלין דה פרה, נגנית צ'לו בריטית מהוללת. דרכה, הוא טען, פגש את בני משפחת המלוכה בבריטניה, והתיידד במיוחד עם אנדרו.
דוגמנית מג'ורג'יה בשם קרסטי פרגוסון, פגשה את אפשטיין בגיל 18 דרך חבר משותף. הם בילו יחד באחוזתו בפאלם ביץ', והוא גם הטיס אותה ואת אמה לחוותו בניו מקסיקו לחגוג את חג ההודיה. הוא היה מתקשר אליה עד ארבע פעמים ביום, והראה לה תמונות של עצמו עם חבריו – בהם ביל קלינטון, ביל גייטס, אהוד ברק, ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. כשהחלה לצאת עם הצ'לן המוכשר ויליאם דה רוסה, אפשטיין התעקש לבדוק אותו. דה רוסה מספר שאפשטיין הזהיר אותו להיות נחמד לחברתו, והיה מוקסם מכשרון הנגינה שלו.
ב-2006 נעצר אפשטיין בפלורידה לאחר שנמצאו ראיות כי קיים יחסי מין עם קטינות. פרגוסון אמרה כי אפשטיין מעולם לא הציע לה לקיים יחסי מין או לגייס נערות אחרות. כשהיא ניסתה לחבק אותו, הוא נרתע, אמרה. היא חשבה שהוא ומקסוול מאוהבים.
לאחר שאפשטיין נעצר, פרגוסון טענה כי שמעה ממנו. אפשטיין הודה בשידול קטינה לזנות ונדון ל-13 חודשי מאסר, ובילה את רוב מאסרו בבית. ב-2010, כשניסה לשקם את חייו הנוצצים, התקשר אליה. "אני רוצה לקנות צ'לו", אמר לה בהפתעה. הוא ביקש שדה רוסה יעזור לו, ואמר לו כי ברצונו לקנות צ'לו לנגן ישראלי צעיר בשם יועד ניר.
אפשטיין רכש צ'לו יוקרתי עבור ניר, ואמר לדה רוסה כי צריך לנסות את הכלי לפני הקנייה. דה רוסה מעולם לא שמע על ניר, אבל הוא לקח את הצ'לו לבדיקה, וניר ניגן בו בביתה של אמו של דה רוסה. ניר, שהיה אז בן 30, ניגן כמה סוויטות לצ'לו של באך. כבוגר של האקדמיה למוזיקה בירושלים היה ברור שהוא למד לנגן, אולם דה רוסה לא חשב שהוא נגן מוצלח במיוחד. "חשבתי שזה מוזר שג'פרי בחר דווקא בו", העיד דה רוסה.
ניר אישר את שביעות רצונו, ואפשטיין שלח רואה חשבון בשם ריצ'רד קאן לשאת ולתת על הקנייה עם חברת בנינג ויולינס. קאן קיבל הערכת מחיר אלטרנטיבית, והוריד את המחיר ל-165 אלף דולר. דה רוסה נפגע מכך שלא סמכו עליו.
אחרי כמה שבועות זימן אפשטיין את דה רוסה לביתו בשבע וחצי בבוקר, והראה לו קופסת קרטון. בתוכה היה צ'לו, ודה רוסה אישר שהוא אותו כלי שבדק בלוס אנג'לס. "הרווחת עמלה על העסקה"? שאל אפשטיין. "לא", ענה דה רוסה בכעס. הוא מספר שאפשטיין לא הראה שום עניין בכלי הנגינה. פרגוסון התקשרה אחרי כן לאפשטיין ונזפה בו. "ככה לא מתנהגים", אמרה לו. הוא לא התנצל.
הכסף לצ'לו הגיע מהקרן של אפשטיין, והרכישה דווחה בדו"חות המס שלו. קאן ניסח חוזה לפיו הצ'לו יושאל לניר בלי עלות, לפי מקור יודע דבר. באותה שנה, ניר ליווה בנגינה את הזמרת ג'ודי קולינס בהופעה בניו יורק, שקיבלה שבחים.
 
אפשטיין, פרגוסון ודה רוסה התפייסו לאחר מכן. אפשטיין הציע לקנות לשימושו של דה רוסה צ'לו של סטרדיווריוס. דה רוסה כבר לקח את הצ'לו, אך אפשטיין התחרט, משום שמחיר הכלי היה 14 מיליון דולר. הוא סירב לשלם יותר מ-10 מיליון דולר, והעסקה בוטלה. דה רוסה החזיר את הצ'לו, שנמכר יותר מאוחר במחיר המבוקש של 14 מיליון דולר.
מסתבר שההשקעה של אפשטיין היתה מוצלחת. בסופו של דבר הצ'לו נמכר ב-220 אלף דולר, 33% יותר מששילם אפשטיין שמונה שנים קודם. דה רוסה נעזר בשותף פיננסי וקנה לעצמו את הצ'לו, בדיוק לפני שהמגפה השביתה את עולם ההופעות החיות.
כמו רבים שנתקלו באפשטיין, גם דה רוסה מתחרט שהסתבך עימו, ומצטער שלא שמר את הצ'לו לעצמו מלכתחילה. "חבל שעזרתי לו לקנות אותו. אני נגן. כעסתי על עצמי שנתתי לו לקחת את הצ'לו".
אז מדוע קנה אפשטיין את הצ'לו, מה הקשר שלו לנגן הישראלי?
רמז חשוב הופיע בקונצרט של ג'ודי קולינס ב-2011 בקפה קרלייל. הפסנתרן של קולינס מספר שבבית הקפה הוא פגש את אשתו של ניר, ענת. ניר הזכיר שהיא בתו של אהוד ברק. אין כמעט אזכורים פומביים לילדיו של ברק. לאחר מכן אישר ברק כי יועד וענת ניר הם חתנו ובתו.
כזכור, ברק העיד כי הוא ואפשטיין נפגשו עשרות פעמים א הכחיש כל השתתפות במסיבה כלשהי בארגונו. ברק הכיר לו את חתנו יועד ניר ב-2010 או 2011, למרות שלא ידע כי אפשטיין ישאיל את הצ'לו לחתנו. לכן, אמר ברק, מסירת הצ'לו לא נועדה "לגבות טובות". הסבר הגיוני יותר לדעתו הוא "שאפשטיין עשה זאת על בסיס המוניטין של יועד כצ'לן מוכשר".
אף על פי כן, השאלת צ'לו של 165 אלף דולר היא בדיוק מסוג הטובות שאפשטיין חילק כשרצה משהו בתמורה. אחרי הכל, לא כל אחד היה בעל האמצעים להשיג צ'לו נדיר לקרוב משפחה של מנהיג פוליטי רב עוצמה – בדיוק מסוג האנשים שאפשטיין ידע להתקרב אליהם.
 
התחקיר פורסם במגזין הניו-יורק טיימס
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    היום נזכיר שאילולא השחצנות היהירות של ברק החייל נחשון ו (ל"ת)
    לוחם 05/2022/04
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 1.
    באמת
    יהודה 04/2022/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    את מי זה מעניין
    סגור