כסף וצרכנות

"להעלות את מחירי החשמל בשביל משבר האקלים"

כשסכנת הבחירות מרחפת באוויר, ולאחר שוועדת השרים לחקיקה אישרה חוק אקלים ללא יעדי פליטה ל-2030, הח"כ הסביבתי אלון טל בטוח שעוד ניתן לשנות את החוק בוועדות הכנסת, מצהיר שצריך להעלות את מחיר החשמל וגם האם דווקא עידית סילמן היא זו שתאפשר לקואליציה להעביר את חוק האקלים? | ריאיון

אלון אלישע |  7
אלון טל (צילום יחצ)

"זה כאילו שכשבני ישראל קיבלו את עשרת הדיברות, היו נוקטים גישה פרגמטית: לא תרצח? כבד את אביך ואת אמך? בוא לא נעמיס על עם ישראל, תשדלו להיות בסדר", כך בחר לתאר את חוק האקלים המתגבש, מספר 11 בכחול לבן, יו"ר ועדת המשנה להתמודדות עם נזקי משבר האקלים, בפתח ישיבה טרומית שערך לקראת חוק האקלים. לטל, פרופ' למשפטים רזומה של שנים בעשייה ציבורית, בין היתר נמנה בין המייסדים של "אדם טבע ודין" ולקח חלק בחיבור חלק מדו"ח מבקר המדינה בנושא.
 

אחרי מספר ניסיונות לאורך השנים, עם פרישתה של השרה פנינה תמנו שטה מהכנסת, וכניסתו לתוקף של החוק הנורבגי, הוא הצליח סוף סוף להיכנס לנעלי המחוקק. כעת כשסכנת הבחירות מרחפת באוויר, לצד ביקורת של ארגוני סביבה על החוק המתגבש, הוא מוצא את עצמו באחד הקרבות החשובים ביותר שלו כנבחר ציבור ופעיל סביבה.

 



רגע לפני שהחוק מגיע לראשונה לוועדות ולמליאה, ואולי רגע לפני שהקואליציה מתפרקת, הוא מגיע לראיון ומודה: "כרגע אני מתבייש להציג את החוק הזה בוועידת האקלים הבאה", ועדין מסרב להפר את המשמעת הקואליציונית.

אף אחת מההמלצות שנתתם בוועדה הטרומית: עיגון בחקיקה של יעדי פליטה ל-2030, תכניות שחייבו משרדים לקבל אישור על פרויקטים שעשויים להגביר פליטה, תכניות היערכות ברשויות המקומיות, לא התקבלו בוועדת שרים לחקיקה, תצביע נגד?
בדיון בוועדת שרים בחקיקה שהתקיימה ביום ראשון, פנינה תמנו שטה נציגת כחול-לבן, הקריאה את התנאים של כחול לבן. אנחנו לא יכולים להשלים עם חוק שעושה צחוק. לא יכול להיות חוק שאומר שאם הממשלה תחליט לשנות את היעדים - לכנסת אין מעמד, אנחנו נעשה הכול באמת הכול כדי שכל שינוי להפחתה ביעדים יצטרך את אישור הכנסת, אחרת אין טעם. אם חס ושלום ממשלת השינוי לא תמלא את ימיה, ותקום ממשלה אחרת שרוצה להתחמק, אם יהיה חוק אקלים חזק, אז כל ממשלה תהיה מחוייבת אליו".
 



האזנתי לנציגי משרד האוצר הוא אומר שלפי הערכות של בנק ישראל אפשר להגיע ליעד של 21% פליטה עד 2030 בצעדים סבירים, יכול להיות שאתה מבקש לעגן בחקיקה יעדים שהמדינה פשוט לא יכולה לעמוד בהם?

"אילו היינו במצב של מלחמה, היינו במצב שאנחנו עושים הכל כדי להצליח. אני מאמין שהאנושות כולה במצב קיומי, זה עניין של רצון פוליטי".
צריך לעשות הכל, גם במחיר של לעלות את יוקר המחייה לאזרחים?
"חד משמעית כן! אז מחיר החשמל יעלה לטווח הקצר, בטווח הארוך ירד. צריכים לתמרץ את חיסכון האנרגיה".
שמענו נציגים אחרים בוועדה, שהסבירו שאפילו לרפורמה של פתיחת החקלאות בייבוא, יש השלכות של הגברת הפליטות ברמה הגלובלית, ואולי פגיעה עתידית בביטחון התזונתי של ישראל, אתה מתנגד לרפורמה הזאת?


"כל הרפורמה ביבוא זה ישפר את יוקר המחייה ב-60 שקל לחודש לאזרח, אבל טביעת הרגל (הפחמנית) תהיה מאוד גבוה. אירופה הולכת להעביר חוק שאומר שכל מוצר שמיובא משם, שאין לו מס פחמן, ומיוצר עם טביעת רגל פחמנית גבוהה, ישלם בכניסה לאירופה, מס פחמן. האירופאים הם לא פראיירים, הם לא יטילו עול כזה על התעשייה האירופאית, ויתנו פטור לתעשייה ישראלית. אם החשמל  שלנו יהיה חשמל מזהם, אנחנו נמצא את עצמנו בבעיה אמיתית מבחינת הכלכלה".


ח"כ טל ונציג משרד האוצר איליה כץ בוועדה טרומית בכנסת
טל היה חבר בתנועה הירוקה שחברה בעבר למפלגות השמאל ונציגיה נכנסו לראשונה לכנסת כחלק מהמחנה הציוני ב-2015, ואולם הוא הסביר בראיונות בעבר שהוא לא אוהב את החלוקה לימין ושמאל בנושא הסביבתי.


הצעת בוועדה להוסיף מס מיוחד על מגדלי בקר בשל הפליטות, לחייב בתקני בנייה הצבת תאים סולאריים על גגות, מס גבולות - אלו כולם צעדים שפוגעים בפרט כדי לקדם מטרה חברתית כללית – יכול להיות שמראש החיבור של השמאל עם נושאי אקלים וסביבה הוא לא מקרי, ומראש ממשלת אחדות שרובה ימנית, לא יכולה להוביל חקיקה כזאת?

יש לי חבר בלתי צפוי בכנסת, אביר קארה ששונא רגולציה. אני בהרבה דברים מסכים איתו. לדוגמה, הרגולציה על הפעוטונים. יש רגולציה שהיא מיותרת, ויש רגולציה שמצילה חיים. עד עכשיו ממשלות ישראל אמרו הכדור בסכנה, אנחנו מדינה קטנה. אנחנו לא הקמנו מדינה יהודית כדי שנהיה סוציומטים בינלאומיים.
ראש המפלגה שלך בני גנץ יכול לחתום על הדברים האלה? האם הוא יתייצב לראיון ויגיד: כן צריך לעלות את יוקר המחיה, כדי לפתור את בעיית משבר האקלים?
"אני אומר לך שזה יפחית את יוקר המחיה בסופו של דבר. היום החשמל בישראל הוא בין התעריפים הזולים בעולם, בטח לעומת אירופה. אני לא חושב שזה חלק מרכזי, הבעיה עם יוקר המחייה זה הדיור וזה שאין חינוך חינם מגיל 0 עד 3. זה לא מחיר הדלק או החשמל, אם יהיה  עלייה של 10 אחוז בתעריף החשמל וכל משפחה תשלם , 50 עד 100 שקל יותר לחודש , זה לא ממש יחריף את הבעיה".


ראש המפלגה שלך לא גיבה את האמירה שצריך להשאיר את הגז באדמה, זה משהו שהוא מיהר לגנות אותו.

"אז, השיח הבינלאומי היה אחר והיום כולם מדברים על זה. גם ראש הממשלה ברגע שהוא אומר שנאפס פליטות עד 2050, זה אומר שנשאיר חלק גדול מהגז. גם אמרה את זה שרת האנרגיה. מיקי חיימוביץ אמרה אמירה מאוד אמיצה, היום כולם מבינים שהיא צדקה".
עדין לא ענית לי על השאלה הראשונה, אתה יכול להתחייב שבמידה ואין יעדים ל-2030, תפרקו על זה את הממשלה?
"אני משתדל לשמור על תדמית לא מתלהמת ולא לצאת עם הצהרות פופוליסטיות, אני חושב שהשפעתי על מספיק חוקים בתחום הסביבה ומי שחושב שהכנסת היא חותמת גומי, כנראה שלא בחן את הכנסת הנוכחית. אני לא אבוא לבד, גם מוסי רז איתי, יוראי להב-הרצנו , רם שפע, שרן השכל ואפילו עידית סילמן בזה איתי בנושאים האלה. הלכתי למשותפת וישבתי עם איימן עודה, כדי לגייס תמיכה לחקיקה סביבתית. יש לנו מחוקקים ירוקים בכנסת. כחול לבן תדאג שאת החוק הזה, לא נתבייש להציג אותו בוועידת האקלים העולמית הבאה בשארם אל שייח, כרגע אני מתבייש להציג אותו בשארם אל שייח. לשפר אותו זה חובתנו, נעשה את זה לא באיומים, בשכנוע , ובעבודה פרלמנטרית מקצועית".
 

החוק צפוי לעבור בקריאה ראשונה ולעבור לדיון באחת מועדות הכנסת במהלך מושב הקיץ הקרוב. בכחול לבן מקווים שהחוק שלדברי טל "עוסק בעיקר בתחבורה ובאנרגיה" יגיע לוועדת הכלכלה, בראשותו של חבר כחול לבן מיכאל ביטון. "אני רוצה שזה יגיע לוועדה שבשליטתנו, בהנחה שזה יגיע לוועדת הכלכלה, אצל חברי מיכאלי ביטון יו"ר הועדה - החוק לא יצא כמו שנכנס. אני לא רוצה להתרברב, אבל המבין יבין".

תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    ממשלה של מנותקים מהציבור שבחר אותם
    מיקי 05/2022/22
    הגב לתגובה זו
    3 0
    תמתינו ליום הבוחר נימעסתם
    סגור
  • 6.
    יש לו גם פנסיה של פרופסור וגם משכורת של . מה אכפת לו להעלות (ל"ת)
    בני 05/2022/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 5.
    שאלה רטורית
    בני 05/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אדון טל הנכבד אולי אתה ממקומך הסוציואוקונומי הגבוה ( אוכל חינם עלוקה בצוואר הציבור) אוליי לך לא מפריע מחיר החשמל בארצנו , אתה הריי איש העולם הגדול ורוצה להיראות כאדם בעל חזון הדואג לעולמנו הסובל , אז אוליי תתחיל בלמגר את העוני בארצנו או אוליי בני אדם לא מעניינים אותך.
    סגור
  • 4.
    צדיק אחד בסדום. כל הכבוד ובהצלחה (ל"ת)
    ציון ירושלים 05/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 3.
    ליזום ייצור והתקנה בחינם של קולטים א"א על כל גג.
    חשמלטור 05/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    להקים מפעלים לייצור קולטים אלקטרואופטיים במימון ממשלתי ולהתקינם בחינם על הגגות. כל בית ייצר חשמל ובכך נצמצם שימוש בנפט ופחם להפעלת תחנות כוח.
    סגור
  • 2.
    האיש הזוי ומדבר מתוך חוסר הבנה. .שסין והודו הם
    חייק 05/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הם הם העיקר...וישראל היא נקודה בגרף
    סגור
  • 1.
    נו באמת
    שושו השובב 05/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה מעניין את האדון שמקבל כספים ללא סוף על חשבון הציבור הגיד הוא נעלה את מחיר החשמל, עליו זה לא ישפיע.
    סגור