כסף וצרכנות

משבר הלחם הגדול: אנג'ל בטריק להעלאת מחירים למרות הפיקוח

בתחילת השבוע מאפיית אנג'ל השיקה אריזה חדשה ללחם האחיד הפרוס שנמצא תחת פיקוח מחירים. לא מדובר במוצר נוסף על המדף, אלא מוצר שיחליף את הכיכר הקודם, כשהמטרה: לייקר לכם את הלחם באמצעות טריק חוקי ומתוחכם
שירה יום טוב |  9
לחם (צילום פלאש 90/ נועם מוסקוביץ)
בתחילת השבוע יצרנית הלחם הגדולה בישראל, אנג'ל, השיקה כיכר לחם אחיד פרוס חדש, ובמקומו העלימה את הישן והמוכר. המטרה: להעלות את מחירי הכיכרות ולהרוויח עליהם יותר, תוך משחק מתוחכם עם חוק המחירים המפוקחים.
הדיון מול משרד הכלכלה בנושא לא חדש, שכן מחירי חומרי הגלם הנדרשים לייצור הלחמים התחילו לעלות כבר לפני חצי שנה כשכשלי שרשראות האספקה החלו לתת את אותותיהם בשוק הסחורות. נראה שכעת, התמריץ המרכזי להשקת הצעד שעלול להשפיע על הכיס של צרכנים רבים, טמון במשבר החיטה שנוצר בעקבות מלחמת רוסיה אוקראינה וסגירת הייצוא בהודו.
אם כך, אנג'ל השיקה השבוע מוצר חדש לגמרי, כאשר אותו הלחם הפרוס שנמכר עד לשבוע שעבר במשקל סטנדרטי של 750 גרם לכיכר יימכר כעת במשקל של 900 גרם לכיכר לחם. בהתאמה, המחיר המפוקח שמוגדר לפי 100 גרם, יזנק בהתאם. כיכרות הלחם מוצגים כבעלי "משקל חדש", תוספת של 20%  למעשה, אך כפי שגדל משקל המוצר, כך יגדל גם מחירו.
 


ניתן לחשוב שמדובר בעסקה הוגנת, אני משלם ומקבל יותר. אלא שמבחינת כמות הפרוסות בכיכר, נותר המצב כשהיה. 23 פרוסות (כולל שולי הכיכר) לפי משקל של 750 גרם, ו-23 פרוסות (כולל שולי כיכר) במשקל החדש - 900 גרם. מדובר בתוספת של שישה וחצי גרם לפרוסה לפי חישוב של הכיכר כולו, אך מכיוון ששולי הכיכר בדרך כלל שוקלים יותר מפרוסות המרכז, יש להעריך שהפרוסות יזכו לתוספת פחותה מכך.

אגב, בחישוב גס אם היו מוסיפים פרוסות ולא משקל לפרוסה, אפשר היה להוסיף עוד כ-5 פרוסות לכיכר, ונקודת פלוס צרכנית נוספת היתה שמספר הפרוסות בכיכר היתה הופכת להיות זוגית, אבל זה כבר טריק ישן לניצול ההרגלים הצרכניים של הלקוחות.

הכיכרות החדשים של אנג'ל

על הכיכר החדש תשלמו עוד שקל וחצי, מספר המנות בו, כאמור, יוותר כשהיה. הפרוסות שתכינו לילדים לבית הספר יעלו לכם 20% יותר, והכיכרות כנראה יחוסלו באותו קצב כמו שהתרגלתם עד עכשיו..
באופן הזה למעשה במאפיות שיאמצו כמו אנג'ל משקל חדש, הרווחים מגיעים גם על גבי הוצאות האריזה וההפצה שנותרות בסדר גודל דומה עבור יחידת כיכר. מדובר בעקיפה חכמה של פיקוח המחירים מצד המאפיות, שכן לא מדובר בצעד בלתי חוקי מכיוון שהפיקוח חל לפי 100 גרם. לצד זאת, מדובר בהתייקרות משמעותית למוצר בסיס.
הדיון על מחירי הלחם נמצא כבר חודשים ארוכים על השולחן וברקע עליית המחירים רק מחריף. יש לציין כי עבור המאפיות הגדולות, יש רק חמישה מוצרים שמחוייבים במחיר מפוקח בזמן שאת שאר קטלוג המוצרים הן רשאיות לייקר ללא התחשבות במחיר מפוקח.
ממאפיית אנג'ל נמסר: "לאור הזינוק הבלתי נתפש בעלויות חומרי הגלם, החיטה וכל שרשרת האספקה, מאפיית אנג'ל, המאפייה הוותיקה בישראל, החלה לייצר לחם אחיד פרוס וארוז במשקל חדש, 900 גרם במקום 750 גרם. מחיר המוצר המוגדל יעלה באופן יחסי בכ-1.42 שקל לכיכר, לטובת עמידה בכללי "מחירי מוצרי צריכה בפיקוח", ומבלי לפגוע בצרכן".

תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    ביזיון
    כהן 07/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדינה של הפקרות וכל אחד לוקח כמה שמתחשק לו עכשיו בעלי קנה לחם פרוס 900 גרם 9.5 ש"ח זאת גניבה מדינה של נוכלים
    סגור
  • 7.
    אין יותר כיכר לחם במשקל של 750 גרם.
    דוד ש 07/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כיצד יוכלו רשתות השיווק למכור לחם אחיד של 750 גרם כשהוא לא קיים על המדף יותר ? הצהרה לחוד ומציאות לחוד.
    סגור
  • 6.
    תחזירו להם בטריק משלכם
    לירון 07/2022/05
    הגב לתגובה זו
    3 0
    תפרסו את הלחם ל-30 פרוסות, ואז ייצא ששילמתם פחות לפרוסה ועקצתם את היצרן
    סגור
  • 5.
    הגדילו גם את משקל החלות
    ליאן 06/2022/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ביום שישי האחרון הופתעתי כאשר הודיעו לי במינימרקט השכונתי שמשקל החלות של מאפיית אנג'ל מעתה 670 גרם לחלה במקום 500 גרם לחלה ובהתאם גם המחיר. החלה במשקל החדש ענקית. זוועה. החלה במשקל החדש עולה 6.70 ש"ח.
    סגור
  • אנגל זה לא שם של משפחת פשע (ל"ת)
    סמי 08/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    אנגל רמאים הפסקתם לייצר לחם שלם אחיד כבר שנתיים
    משה 06/2022/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    תתביישו לכם
    סגור
  • 3.
    אנגל תייצרו לחם אחיד שלם תתביישו לכם שקרנים (ל"ת)
    אני 06/2022/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    אנג'ל
    עמי 06/2022/22
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שטויות במיץ עגבניות במקום לבלבל את המוח לצרכן הייתי מציע לכתב שידנה לחם 1 וילך לבדוק כמה פרוסות יש בישן וכמה בחדש ואח"כ לרוץ ולכתוב שטויות
    סגור
  • 1.
    המדינה לא דואגת לחלשים.
    יאיר 06/2022/21
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ממליץ לכם לנסות לחפש לחם אחיד שלם...מחירו אמור להיות 5 שח. המאפיות פשוט לא מספקות אותו ואם גן...הן מביאות לחמים בודדים בכל אספקה...במקרה שאני מצאתי לחם כזה. היו 3 לחמים, אחד לקחה הקופאית.נג. תנסו להשיג חמאה מפוקחת או חלב בשקית. גם לרוב לא קיים
    סגור