כסף וצרכנות

בעקבות הקורונה: מחסור במוצרים בעולם בשל כשלים בשרשראות האספקה

משבר הקורונה שנמשך כבר שנה וחצי ברחבי העולם מתחיל להראות את אותותיו בעולם השפע עם מחסור במוצרי בסיס ורשתות מזון שנאלצות לשנות תפריט בשל כך, גם בענף הבנייה נרשמים חוסרים
מערכת ice | 
אילוסטרציה ספינת משא (צילום משה שי פלאש 90)
מחסור של מוצרי מזון, אריזה ויצור נרשם בעולם בשל כשל בשרשראות האספקה. בסוכנות הידיעות רויטרס פורסם כי ברשתות מזון מהיר גדולות נעשים לאחרונה שינויים בתפריטים המוכרים בשל מחסור חמור בחלק ממוצרי המזון המוכרים כמו צ'יפס במקרה של דרום קוריאה או תה במקרה של ארצות הברית.
מדובר במחסור שמקורו לא במחסור במוצרים אלה בתקלות בשרשראות האספקה כך שהמוצרים הנצרכים לא מגיעים ליעדיהם. בין מוצרי המזון שחסרים ניתן למנות נקניקיות, צ'יפס וכנפי עוף וכן שמן אך עם זאת גם פריטי אריזה שונים שמשמשים את הרשתות בתפעול השוטף – לא בנמצא. אחת הסיבות לכך היא סדרות חדשות של בדיקות שמתבצעות לפני שינוע המוצרים בעקבות מגיפת הקורונה. הבדיקות המחמירות גורמות לעיכובים בשינוע ולאיחורי במשלוחי המוצרים וכך מצאה את עצמה הרשת מחפשת תחליף למנה הפופולארית.
רשתות מזון רבות בארצות הברית מדווחות גם הן על מחסור רב במוצרים, עד כדי הוצאת מנות מרכזיות מהתפריט באופן זמני בשל מחסור בחומרי גלם. ברשתות נוספות מדווחים על מחסור במוצרי אריזה, כך למשל בסניפי סטארבקס בניו יורק נרשם מחסור במספר מוצרים כך שהרשת נאלצה לפרסם הודעה בה היא קוראת ללקוחותיה לבדוק באפליקציה את הזמינות של המוצרים.

מקור הבעיה מצוי כאמור בשרשראות האספקה החל מהשינוע התוך יבשתי לשינוע הבין יהבשתי – כולם תלויים בכוח אדם גדול שיפעיל את המערך הגדול שמביא את המוצר אל דוכן המזון המהיא האהוב ואז אלינו לצלחת. היקף כוח האדם ירד בשל מגיפת הקורונה שגורמת למחסור רב בשל היעדרויות של עובדים במוקדי התפרצות וסגירת מתקנים לוגיסטיים שקרסו תחת המשבר הכלכלי של המגיפה. מהצד השני מתחילה החזרה לשגרה והביקוש במקומות הבילוי ובמסעדו עולה. כך שהמחסור בכוח האדם לפני חודש או חודשיים משפיע היום על המנות שמצליחים להרכיב בצל המחסור שנוצר.
בבריטניה העניין מורגש היטב גם מבית – בעקבות הברקזיט שמתחיל לתת את אותותיו לצד תוצאות מגיפת הקורונה. בעקבות השינויים הרבים בכוח העבודה בבריטיה שכללו עזיבה של כוח עבודה זר, אספקת הפירות והירקות נפגעה קשות ונוצר מצב של משרות רבות שאינן מאוישות בתחום ההסעדה, ושוב מול הביקוש העולה בעקבות הסרת הגבלות הקורונה – החוסר מורגש אף יותר.
ברויטרס דווח גם על שיבושי אספקה בתחום הבנייהה שנתרמו גם הם ממשבר הקורונה העולמי וכן מחסימת תעלת סואץ. שיבושי אלו פוגעים בתחום הבנייה והייצור וגורמים לחוסרים חמורים בחומרי גלם בסיסיים בענף.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה