קריפטו

כוכב "הכרישים" מזהיר: הטריק שעלול להפיל את שוק הקריפטו

המיליארדר מארק קיובן מזהיר משיטה שעלולה לתפוס תאוצה מוגברת בעולם הקריפטו, ולהקריס את האמון במערכת. מהי בדיוק ה-'wash trade' ואיך אפשר להימנע מזה?
מערכת ice | 
מארק קיובן (צילום ויקיפדיה/Gage Skidmore)
המיליארדר מארק קיובן מאמין שטקטיקת מניפולציה עתיקת יומין בשוק עשויה להיות הדבר הבא שירעיד את תעשיית מטבעות הקריפטו. "אני חושב שההתפרצות האפשרית הבאה היא גילוי והסרה של 'wash trades' בבורסות מרכזיות", אומר כוכב התכנית "הכרישים" ומשקיע הקריפטו ל-TheStreet.
'wash trade', היא כאשר סוחר קונה ומוכר את אותו נכס פיננסי מספר פעמים על מנת לייצר נפח מזויף ולגרום לו להיראות כאילו יש ביקוש גבוה לנכס. הביקוש המנופח באופן מלאכותי זה יכול להטעות סוחרים אחרים להשקיע כסף אמיתי בנכס.
מכיוון שביקוש גבוה יותר מוביל בדרך כלל למחירים גבוהים יותר, סוחרים יכולים להשתמש בתהליך זה כסוג של תוכנית "שאיבה והשלכה": כאשר המחיר עולה מספיק, קונים לא מנוסים מספיק יכולים לשלם כסף ולהישאר עם הנכס שיורד בערכו.

למרות שהדבר היה בלתי חוקי בשווקים הפיננסיים המסורתיים בארה"ב במשך עשרות שנים, סביר להניח שקשה לפצח את הפעילות שלו בתחום הקריפטו. "פקיחת עין מלאה על 'wash trades' בקריפטו היא הרבה יותר קשה מאשר בפיננסים מסורתיים מכיוון שהשווקים כל כך שונים ומבוזרים", אומר חן ארד, מנהל תפעול ראשי ב-Solidus Labs, חברת ניטור סיכונים ומעקב שוק קריפטו.
לדוגמא, עד לנקודה זו, קצת יותר מ-50% מהעסקאות היומיות בביטקוין המדווחות כנראה מזויפות. כך על פי הניתוח האחרון של פורבס של 157 בורסות קריפטו ברחבי העולם. לצורך המחקר, פורבס ניתחה נתונים מארבע חברות מדיה קריפטו - CoinGecko, Nomics, Messari ו-CoinMarketCap.
למרות שקיובן הבהיר שאין לו שום פרטים כדי לתמוך בתחזית שלו, הוא ציין שיש כביכול עשרות מיליוני דולרים בעסקאות עבור אסימונים דיגיטליים שיש להם ניצול מועט מאוד. ארד מסכים ש'wash trades' הוא נושא מרכזי בשוק מטבעות הקריפטו. "בלי לעצור את התופעה, הקריפטו לעולם לא יממש את הפוטנציאל שלו לאפשר שירותים פיננסיים בטוחים ונגישים יותר", הוא אומר.
עם זאת, הוא מציין שתעשיית הקריפטו עשתה מאמץ משותף להילחם בבעיה לאורך השנים. "לרוב בורסות הקריפטו המוסדרות יש צוותי מעקב גדולים יותר מאשר בפיננסים מסורתיים ומובלים על ידי ותיקים ומומחים", אומר ארד. 
הדבר הטוב ביותר שמשקיעים קמעונאיים יכולים לעשות כדי להגן על עצמם מפני נפילה לתוכנית 'wash trades' הוא להבטיח שהם סומכים רק על פלטפורמות קריפטו מוסדרות המשתמשות בטכנולוגיית מעקב שוק כדי לזהות פעילות מסחר חשודה, הוא אומר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה