דיגיטל וטק

האם וואטסאפ וטלגרם יאפשרו למשתמשים לדבר אחד עם השני?

הצעת חוק חדשה עשויה לחייב את חברות הטכנולוגיה הגדולות לאפשר למשתמשים לעבור ביניהן בקלות ואף לתקשר ביניהן בלי צורך להיות רשומים בכולן – אך יש גם אותיות קטנות

יאיר מור | 
גבר מדבר בטלפון ישן (צילום Tim Parkinson / flickr)
הפרלמנט האירופי העביר בימים האחרונים בקריאה ראשונה הצעת חוק, לפיה חברות הטכנולוגיה הגדולות יחויבו לאפשר למשתמשים לעבור בין אחת לשנייה בקלות ולתקשר ביניהן, ואף אוסרת עליהן להשתמש במידע של המשתמשים כדי לכוון אליהם פרסומות.
 
"חוק השווקים הדיגיטליים", שהטיוטה שלו עברה ביום שלישי עם 42 תומכים, שני מתנגדים ונמנע אחד, קובע שורה של כללים נוקשים עבור ענקיות הטכנולוגיה – הגדרה הכוללת ככל הנראה חברות כמו אפל, גוגל, פייסבוק ועוד. לפי ההגדרה בחוק, הוא חל על כל חברה "שומרת סף" – כזו שפעילה לפחות בשלוש מדינות באירופה, יש לה לפחות 45 מיליון משתמשים פעילים מדי חודש, יותר מ-10,000 משתמשים עסקיים, הכנסות של 8 מיליארד אירו ושווי שוק של 80 מיליארד אירו.
לפי הטיוטה, החברות העונות להגדרה הזו יחויבו לאפשר למשתמשים לעבור ביניהן בקלות, ולדאוג שהטכנולוגיות שלהן יעבדו אחת עם השנייה – ניסוח לפיו נראה שמשתמשי פייסבוק מסנג'ר, לדוגמא, יוכלו לתקשר מתוך האפליקציה עם משתמשי iMessage של אפל, או משתמשי זום עם משתמשי סקייפ ו-Microsoft Teams. בנוסף, הן לא יוכלו לאחד מידע שנאסף על המשתמשים שלהן בדרכים שונות כדי לכוון אליהם פרסומות.
החוק קובע גם קנסות עצומים על חברות העומדות בהגדרות ואינן מקיימות את החוק – בין 4% ל-20% מההכנסה הכוללת שלהן בעולם כולו.
רשם הפרלמנט, אנדראס שוואב, אמר כי "האיחוד האירופי עומד לצד תחרות על בסיס יתרונות, אך איננו רוצים שחברות גדולות יגדלו יותר ויותר מבלי להשתפר ועל חשבון הצרכנים והכלכלה האירופית. כיום, ברור שחוקי תחרות לבדם אינם מסוגלים לטיפול בכל הבעיות שאנו מתמודדים מולן עם ענקיות הטכנולוגיה ויכולתן להגדיר את הכללים על ידי שימוש בשיטות עסקיות שאינן הוגנות". לדבריו, החוק "ישלח איתות עוצמתי לכל הצרכנים והעסקים בשוק האחוד: חוקים נקבעים על ידי מחוקקים, לא על ידי חברות פרטיות!".
יו"ר ועדת השוק האחוד והגנת הצרכן, אנה קאבציני, הוסיפה כי "כרגע, מספר פלטפורמות גדולות ושחקנים טכנולוגיים מונעים ממודלים עסקיים חלופיים לעלות – כולל אלה של חברות קטנות ובינוניות. לעתים קרובות, משתמשים אינם יכולים לבחור בחופשיות בין שירותים שונים". היא אמרה כי החוק "ישים סוף לשליטה המוחלטת בשוק של פלטפורמות מקוונות גדולות באירופה".
עם זאת, עד שהחוק ייכנס לתוקף יש עוד תהליך ארוך של שנה-שנתיים, שבמהלכו הוא גם עשוי להתמסמס לחלוטין, מה גם שההגדרה בחוק כוללת את הניסוח "שירותי תקשורת בין-אישיים עצמאיים ממספר" – מה שאומר שככל הנראה, שירותים התלויים במספר הטלפון, כגון וואטסאפ, טלגרם וסיגנל יהיו פטורים ממנו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה