דיגיטל וטק

פיתוח ישראלי: הדשן שיכול לחסוך כ-1.25 מיליון דולר בשנה

הבשורה הישראלית לחקלאים: הדשן הביולוגי "מעוז" של גרייס ברידינג יכול לחסוך כ-1.25 מיליון דולר בשנה לחווה חקלאית ממוצעת, תוך שימוש במחצית מכמות החנקן בלבד

מערכת ice | 
חקלאות (צילום vecteezy)
חברת האגרוטק גרייס ברידינג (ת"א, GRAC), מפרסמת היום נתונים חדשים מניסוי שביצעה בדשן הביולוגי שלה "מעוז" (NFT) בגידולי תירס בברזיל. לאחר שורה של מחקרים שערכה החברה בתנאי חממה ובתנאי שדה, תוצאות ניסוי השדה הנוכחי מנבאות חיסכון של כ-1.25 מיליון דולר בשנה לחווה חקלאית בינונית. החיסכון משקלל מספר גורמים - עלייה ביבול, חיסכון בעלויות הייצור והתפעול ורווח נוסף מאשראי פחמני.
במאי האחרון, גרייס ברידינג הודיעה על קבלת אישור רישום למוצר הדשן הביולוגי שלה בברזיל - מעוז. חודש לאחר מכן, החברה פרסמה תוצאות ממחקר בגידולי תירס בברזיל בשיתוף עם אוניברסיטת לונדרינה, שהצביעו על כך שהדשן הביולוגי מביא לשימוש יעיל יותר במים וחנקן, תוך הכפלה של שיעור קשירת הפחמן.
 
ניסוי השדה הנוכחי שערכה החברה בוצע בהובלת Eurofins, ארגון בין לאומי מוביל המבצע בחינה ובדיקה של מוצרים בתחום המזון, הפארמה, החקלאות ואיכות הסביבה, שגם היה אחראי על ניתוח היבול והקציר במהלך הניסוי. המחקר המשותף של Eurofins, גרייס ברידינג ואוניברסיטת לונדרינה מצא שהדשן הביולוגי ״מעוז״ מגדיל את יבול התירס בכ-9 אחוזים בזני תירס שונים שנבדקו ברחבי המדינה, תוך שימוש במחצית בלבד מכמות החנקן שבדשנים מבוססי אוריאה. בהתבסס על מחירי התירס נכון ליולי 2023, הגידול שנמדד ביבול מייצר לחקלאי הכנסה נוספת של כ-140 דולר לכל 10 דונם (הקטאר), תוך הבאה בחשבון של כ-50 דולר להקטאר לחקלאי מאשראי פחמני. השימוש ב״מעוז״ מצריך רק ריסוס אחד לכל גידול בכל עונה, לכן חקלאים שיבחרו להשתמש בו יוכלו לחסוך כ-40 עד 80 דולר לכל 10 דונם על ידי הפחתת עלויות הקשורות בכוח אדם ודלק.
הדשן הביולוגי "מעוז" של גרייס ברידינג, בשילוב עם חיידקים טבעיים שאינם פתוגניים, מאפשר להגביר את יבול התירס באופן טבעי, ובכך להפחית את הצורך בדשנים סינתטיים. כתוצאה מכך, המוצר מפחית את פליטת הפחמן על ידי צמצום השימוש בחנקן סינתטי ב-50 אחוזים. הליך זה מוביל גם להפחתה משמעותית בנזק סביבתי לאדמה ולמקורות המים  בסביבת הגידולים. ניתן להשתמש ב״מעוז״ במגוון רחב של גידולים, כולל תירס, חיטה, סויה ואורז. 
"בחיפוש אחר פתרונות לחקלאות בת קיימא גם סביבתית וגם כלכלית, כמעט ולא ניתן למצוא מוצר שמביא יתרונות כל כך משמעותיים לחקלאים כמו הדשן הביולוגי 'מעוז'", אומר אסף דותן, מנכ"ל גרייס ברידינג. "לא רק שה'מעוז' מצריך רק מחצית מכמות החנקן בהשוואה למוצרים סטנדרטיים מבוססי אוריאה - מה שמפחית את פליטת גזי החממה - הוא גם מעניק לחקלאים יבול גדול יותר. היתרון הזה מאפשר להם למכור אשראי פחמני בשוק פשוט על ידי שימוש במוצר הטבעי שלנו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה