דיגיטל וטק

האם ניטשה חזה את התפתחות הבינה המלאכותית?

בזמן שהבינה המלאכותית הולכת וכובשת עוד חלקות באנושות, עולה המחשבה על יצירת ה"על אדם", שהגה פרידריך ניטשה אי שם במאה ה-19
מערכת ice |  4
פרידריך ניטשה, AI (צילום pixabay)
הפילוסוף הגרמני הנודע פרידריך ניטשה כתב פעם, "האדם הוא משהו שיש להתגבר עליו". ניטשה ראה בבני אדם שלב ביניים בין החיות לבין "אנשי העל", שהוא שאף אליהם, המסוגלים להישגים יוצאי דופן.
כתביו של ניטשה חקרו את המושג "על-אדם" (Übermensch), פרט בעל הגדרה עצמית הדוחה את ערכי המוסר המסורתיים ויוצר ערכי מוסר משלו. כעת, כשהבינה המלאכותית מכה גלים, ונראה שהאנושות דוהרת לעבר המהפכה התעשייתית הרביעית, עולה שוב רעיון ה"על-אדם" של הפילוסוף בן המאה ה-19.
הפילוסופיה של ניטשה חזרה את צמיחת הניהיליזם הפוסט-מודרני של המאה ה-20 ואת דעיכתן של האמונות הדתיות המסורתיות. במקום אלוהים ("אלוהים מת"), הוא ראה בעיני רוחו את ה"על-אדם" כקובע את גורלו. בתקופות של התפתחות טכנולוגית, הגותו של ניטשה עולה לעתים קרובות על פני השטח. דוגמה ידועה אחת היא יצירתו של סופרמן, קומיקס גיבור-העל הראשון שצמח במהלך המהפכה התעשייתית השנייה. סופרמן גילם את הקדמה האנושית והתעלה על המגבלות הטכנולוגיות, בעזרת יכולות יוצאות דופן כמו עור חסין כדורים וראיית לייזר.

מושג הסופרמן מתיישב עם רעיון הטרנס-הומניזם, שאומץ על ידי טכנולוגים ובעלי הון. הטרנסהומניזם רואה בעיני רוחו בני אדם שמשתמשים בטכנולוגיה מתקדמת כדי להגדיל את עצמם ואת סביבתם. הוא מדגיש התגברות על מגבלות ושאיפה להפוך לגרסה חדשה ואידיאלית של בן האדם.
למרות שרעיונות אלה עשויים להיראות מופרכים, הם עדיין משפיעים על הפוליטיקה המרכזית ועל תרבות הפופ כיום. אילון מאסק, האיש העשיר בעולם, הוא חסיד של טרנס-הומניזם ועוסק באופן פעיל בפרויקטים כמו התיישבות בחלל ושתלים עצביים. המדע הבדיוני ממשיך לחקור את הנושאים העל-אנושיים והטרנס-הומניים, לעתים קרובות בראייה ביקורתית ודיסוטופית.
כשאנחנו נכנסים למהפכה התעשייתית הרביעית, עם בינה מלאכותית ואוטומציה בחזית, נשאלת השאלה: מי יהיה ה-"על אדם" של זמננו? מסאיושי סון, מנכ"ל SoftBank, הציע שהבינה המלאכותית תוכל להיות הולדתו של היצור העל-אנושי. הוא מאמין שלהתפתחויות האחרונות בתחום הבינה המלאכותית, כמו ChatGPT, יש פוטנציאל לחולל מהפכה באנושות.
כאשר אנו מאמצים את האפשרויות של AI והמהפכה התעשייתית הרביעית, הרעיון של יצור על אנושי, כמו ה-"על אדם", ממשיך לכבוש את דמיוננו. העתיד נותר לא ברור, אבל דבר אחד ברור: החיפוש של האנושות להתקדמות, לשינוי, והתפתחות אישית, הוא נצחי.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    אם קראתם את ניטשה
    דודו 08/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תבינו כמה זה מגוחך
    סגור
  • 3.
    בישראל 2023 הולכים לאחור
    שאלתיאל ק. 08/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הקידמה מתה האלוהים גדול
    סגור
  • 2.
    "העל אדם" תורגם ע"י הנאצים...! ולאן העולם הגיע...לחורבן
    אביקול 08/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש ארגונים לאומנים שאמצו לעצמם את "העל אדם" לגזענות כנגד בני אדם אחרים.
    סגור
  • 1.
    שכזו
    ממי 08/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למיטב הבנתי ניטשה דיבר על התגברות פנימית, נפשית של האדם על עצמו. לקחת את זה למחוזות טכנולוגיים זה לא נראה לי נכון אלא להפך מנכון, כלומרמבחינת הגות ניטשה. מהי התגברות עצמית? את זה אפשר לגלות באמצעות טיפול דינאמי טוב. הרי במידה לא קטנה פרויד המשיך את מפעלו ניטשה.
    סגור