בחירות 2022

מדליקים את הלפיד: השותפים לקואליציה יכריזו על מרד?

ניצני מרד בממשלה, כאשר לפיד מותקף מבית: האם האזהרה של שר המשפטים גדעון סער לרה"מ לפיד היא יריית הפתיחה לקראת מרד בתוך הקואליציה? 

דוד זולדן |  3
ליז טראס, יאיר לפיד (צילום pixabay, shutterstock, פלאש 90/ Marc Israel Sellem/POOL)
טראמפ התחיל, טראס תמשיך ואז גם אפריקה תבוא על ארבע
הישג מדיני מפואר לרה"מ לפיד, ערב הבחירות לכנסת ה-25: ראש ממשלת בריטניה ליז טראס הדהימה אפילו את עצמה כשהודיעה על כוונתה להעביר את השגרירות הבריטית לירושלים: "אני מבינה את החשיבות והרגישות שבמיקום השגרירות הבריטית ובוחנת את העברת השגרירות לבירה".
ההודעה המפתיעה באה אחרי הדרמה שחולל נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ עם הכרזתו לפני ארבע שנים על העברת השגרירות האמריקנית לירושלים. לפי דיווח בעיתון "טלגרף" הבריטי, נפגשו השניים במסגרת ביקורו המדיני של לפיד בניו יורק, לקראת נאומו בעצרת האו"ם.
 
ליז טראס הבטיחה לפני שנבחרה לתפקיד מחליפתו של בוריס ג'ונסון - על כוונתה לשקול את העברת השגרירות וכעת היא פורעת את השטר. אם טראס אכן תממש את הבטחתה, היא תיצור תקדים מבורך שהרי אף פוליטיקאי בריטי אפילו לא התבטא בעניין מאז ומעולם.
ההבטחה הבריטית תהדק משמעותית את היחסים בין בריטניה לישראל לפחות במשמרת של טראס הנחשבת לידידה גדולה של ישראל ותחת הנהגתה תיתכן מעורבות גבוהה של בריטניה בשיתופי הפעולה האזורים לרבות ישיבה על המדוכה של בריטניה בהסדר מדיני של ישראל מול הפלסטינים.
אם טראס הבטיחה על מנת לקיים הרי שבריטניה תהפוך לשגרירות החמישית בירושלים. נכון להיום קיימות בבירה, ארבע שגרירויות של מדינות זרות וכל השאר ממוקמות מול חופי תל אביב. המדינות שהעבירו את השגרירויות שלהן לירושלים עד כה הן: ארה"ב, גואטמלה, הונדורס וקוסובו שפתחה שגרירות בארץ הודות להסכם עם סרביה בתיווכו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ.
יש גם מדינות באפריקה שהצהירו על כוונתן להעביר את השגרירויות לבירה אבל משאירות את התעוזה למדינות אחרות שיקפצו למים ואז גם הם יקפצו בשמחה ובששון ממעייני הישועה.   

לפיד וטראס. צילום:  אבי אוחיון/ לע"מ​
איך זה נגמר? בסוף כולם יודעים
האם הכרזת לפיד על פתרון שתי המדינות תפורר את גוש השינוי? ערב ההכרזה בצבצו ניצני מרד בממשלה ושר המשפטים גדעון סער הזהיר את לפיד מהשלכות ההכרזה. רה"מ לפיד מותקף מבית: האם האזהרה של שר המשפטים גדעון סער לרה"מ לפיד היא יריית הפתיחה לקראת מרד בתוך הקואליציה?
אחרי שראש ממשלת המעבר יאיר לפיד חטף מראש הממשלה החליפי נפתלי בנט בעקבות ההכרזה הדרמטית על חזון שתי המדינות, מגיע כעת תורו של שר המשפטים גדעון סער שהוא כידוע, שותף בכיר של לפיד בקואליציה השברירית של גוש השינוי. סער הביע התנגדות נחרצת לרעיון שתי המדינות של רה"מ לפיד בעצרת האו"ם ואמר: "הקמת מדינת טרור ביהודה ושומרון תסכן את בטחון ישראל. רוב העם בישראל ונציגיו לא יאפשרו לזה לקרות". סער מתיימר לייצג חלקים נרחבים מהעם אבל איך בדיוק הוא לא יאפשר לזה לקרות ומתי? אמירה סתמית או תכנית מעשית? 

רה"מ לפיד ושר המשפטים סער. צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90
לפיד מביע תמיכה בפתרון שתי המדינות כראש ממשלה, לראשונה מאז נבחר לתפקיד. נתניהו היה סנונית ראשונה בתנועה כשהכריז ב-2009 על פתרון שתי המדינות במהלך נאום בר אילן אך לא הניע מהלך בר קיימא למימוש ההצהרה. סביר להניח ואפילו קרוב לוודאי שעשה זאת כדי לקבל בשעתו שקט מהנשיא אובמה. האם לפיד יותר מחויב מנתניהו לפתרון שתי המדינות? כזכור, לפיד הצניע את האלטרנטיבה הזאת בעבר וגם כשדיבר עליה ניתן היה לזהות כי לא ניצת ברק בעיניו. כשנשאל, השיב בלקוניות. בהתחלה הוא לא שלל וכשתמך הוא גמגם ושמר על עמימות.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    לא יפה להיות מוטה פוליטית
    יהודה 09/2022/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חבל
    סגור
  • 2.
    האף גדל
    לא קונה יותר שקרים 09/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חחחח סהר השקרן גדל לך האף מרוב שקרים
    סגור
  • 1.
    נאום בר אילן
    הנרי 09/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה עוד יודע הכותב מנאום בר אילן? כנראה כלום. אם היה יודע היה יודע שהכרזת נתניהו הייתה ריקה מכל תוכן ממשי.
    סגור