השוק

פנגו ו-gett מוותרות: עסקת המיזוג במאות מיליונים קרסה סופית

בעקבות הודעת הממונה על התחרות, מיכל כהן, לחברות כי המיזוג ביניהן מעלה חששות תחרותיים וכי בכוונתה להתנגד לו הודיעו היום פנגו וגט כי הן מושכות את הבקשה למיזוג ביניהן. המיזוג העלה חשש לפגיעה בתחרות בתחומי התשלום לאפליקציות בחניות בכחול לבן והזמנת מוניות
מערכת ice |  1
פנגו, גט (צילום פייסבוק/ pango, פלאש 90/ מרים אלסטר)
בחודש מאי 2024 ספקית שירותי החניה הדיגיטלית פנגו הייתה כפסע מלרכוש לידיה את מלוא מניותיה של חברת המוניות gett (גט). העסקה עמדה על שווי של 175 מיליון דולר (כ-643 מיליון שקל), כאשר בקופת גט כ-40 מיליון דולר ונשאר רק אישור אחד אחרון. אבל כעת העסקה הזו כבר לא בחיים.
בעקבות הודעת הממונה על התחרות, מיכל כהן, לחברות כי המיזוג ביניהן מעלה חששות תחרותיים וכי בכוונתה להתנגד לו הודיעו היום (רביעי) פנגו פיי אנד גו בע"מ ו-Simbio Holdings Limited (גט)  כי הן מושכות את הבקשה למיזוג ביניהן. 

פנגו היא חברה פרטית ישראלית העוסקת במגוון שירותי תחבורה חכמה, ובכלל זה תשלומי חניה בכחול לבן, תשלום בחניונים, תשלום עבור תדלוק וטעינת רכבים חשמליים, תשלום בכבישי אגרה, שירותי דרך ועוד.
גט היא חברה פרטית הפעילה בישראל ומספקת שירותי הזמנת מוניות ושירותי שליחויות באפליקציה, באמצעות פלטפורמה אשר מקשרת בין לקוחות קצה ובין נהגי מוניות ושליחים. במסגרת העסקה, ביקשה פנגו לרכוש 100% מהון המניות של גט.
בדיקת רשות התחרות העלתה, בין היתר, כי בתחום שירותי התשלום על חניה בכחול לבן השחקניות הפעילות היחידות הן פנגו וסלופארק טכנולוגיות בע"מ (סלופארק), כאשר היקף הפעילות של פנגו ברמה הארצית גבוה משמעותית משל המתחרה, ועלה בשנים שנבדקו בפער ניכר על מחצית מהיקף הפעילות בתחום.
בנוסף, בתחום שירותי הזמנת מוניות באפליקציה ללקוחות פרטיים נמצא כי השחקניות המשמעותיות הן גט ואפלי טקסי עוז בע"מ (יאנגו). כמו כן, לצידן קיימים שירותים מקוונים אחרים הניתנים על ידי שחקנים כגון תחנות מוניות, ופעילים בהיקפים זניחים. 
שחקנים נוספים שניסו בעבר להיכנס לתחום חדלו מלפעול בו ואינם פעילים היום. עוד עלה, כי היקף פעילותה של גט גבוה משמעותית מזה של יאנגו, ועלה בשנים שנבדקו בפער ניכר על מחצית מהיקף הפעילות בתחום. שני התחומים מאופיינים בחסמי כניסה, אפקטי רשת ויתרונות לגודל, נוכח המאפיינים של השחקניות הפעילות בו כפלטפורמות דיגיטליות.
המיזוג העלה חששות לדחיקת המתחרות הקטנות הן בתחום המוניות והן בתחום התשלום על חנייה בכחול לבן. לאור קיומה של כמות משמעותית של לקוחות המשתמשים בשירותי שתי החברות ולאור מידת כח השוק שנמצא בידי כל אחת מהן ונוכח מאפייני השירותים, המיזוג העלה חשש לכך שתפגע הגישה של המתחרים לאותם לקוחות וכתוצאה מכך תפגע היכולת שלהם להתחרות. 
כאמור, שני השירותים מתאפינים באפקט רשת ובמיוחד בתחום המוניות, קיימת חשיבות גדולה למספר המשתמשים בשירות וירידה קטנה במספר המשתמשים עלולה להביא לפגיעה ביכולת המתחרים לפעול בשוק ולשמש רסן תחרותי לחברה הממוזגת. 
הצעת שני השירותים על ידי החברה הממוזגת היתה עלולה לחסום את הלקוחות המשותפים עבור מתחרים המציעים רק אחד מהשירותים. חסימה כזו היתה עלולה להביא לירידה באטרקטיביות של המתחרה באופן שהיה מביא ליציאתו מהשוק או פוגע ביכולת שלו להציב תחרות משמעותית לחברה הממוזגת. כך, החברה הממוזגת היתה עלולה לחזק ולבצר את מעמדה בשווקים הרלוונטיים והדבר היה מאפשר לה להפעיל כח שוק באופן שיפגע בציבור הלקוחות.
חברת יאנגו טקסי פרסמה הודעה בתגובה להודעה: ״כזכיין הרשמי של יאנגו בישראל, אנו מברכים על ההודעה כי פנגו משכה את בקשת המיזוג עם גט - מהלך שמבטיח כי שוק התחבורה בישראל יישאר פתוח, מגוון ותחרותי. ההחלטה הזו תומכת בסביבה בריאה יותר לחדשנות ולשירותים איכותיים, תוך שמירה על איזון הוגן בין כלל השחקנים בשוק. אנו גאים בתרומתנו למאבק למען תחרות הוגנת, ומחוייבים להמשיך לפעול לטובת הציבור ועתיד התחבורה בישראל״.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    גט
    יאיא 05/2025/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גט חברה רעה,נקווה שגם היא תקרוס
    סגור