השוק

המירוץ השקט על הכיס שלכם: מי תנצח במלחמת חברות האשראי?

חברות האשראי מחממות מנועים לקראת מה שצפוי להיות המרוץ הלוהט בעולם הפיננסים של השנים האחרונות. מי השחקנים על המגרש, מי מובילה ואיך כל זה ישפיע על הכיס שלנו?
רוי שיינמן | 
חברות האשראי (צילום מתוך אתר החברה delek-group, תמי בר שי, ענבל מרמרי, גבע טלמור, shutterstock, רונן טופלברג, סיון פרג, רמי זרנגר)

בעוד הישראלים עסוקים בתשלומים היומיומיים שלהם, מתחת לפני השטח מתרחש אחד המירוצים המרתקים בשוק ההון הישראלי: הקרב על עתיד הפיננסים האישיים של כולנו.

שלוש חברות אשראי ענקיות - MAX של כלל, ישראכרט של דלק ויצחק תשובה, וכאל של הראל (משפחת המבורגר) ויוניון (ג'ורג' חורש) - מתחרות לא רק על הלקוח הבא, אלא על מי תהפוך למפלצת הפיננסית הבאה שתאתגר את הבנקים במאבק על הכיס של כולנו.
התוצאות לרבעון השלישי של 2025 חושפות את התמונה: MAX מובילה עם תשואה להון של 14.8% ורווח נקי שיא של 86 מיליון שקל ברבעון - הגבוה ביותר בתולדות החברה. ישראכרט, שעברה לאחרונה לשליטת קבוצת דלק, רשמה רווח של 96 מיליון בנטרול הוצאות חד"פ ותשואה של 12.6% (בנטרול הוצאות חד-פעמיות), וכאל, שעוברת לידי הראל-יוניון של ג'ורג' חורש, רשמה רווח של 90 מיליון שקל והגיעה לתשואה להון של כ-14%.
כשבוחנים את הנתונים, MAX מתבלטת: תיק האשראי הצרכני שלה הגיע ל-11.7 מיליארד שקל - הגבוה ביותר בענף. ישראכרט מגיעה ל-8.2 מיליארד שקל באשראי צרכני, וכאל ל-10.1 מיליארד שקל בתיק האשראי הכולל. אבל המספרים האלה מספרים רק חלק מהסיפור.
הצמיחה של MAX מרשימה: גידול של 16.5% בתיק האשראי הצרכני תוך שנה, 12% עלייה במספר כרטיסי MAX התקפים (שהגיעו ל-2.1 מיליון), וזינוק של 15.4% במחזור העסקאות בכרטיסים החוץ-בנקאיים. לשם השוואה, ישראכרט רשמה גידול של 17% בתיק האשראי הכולל, וכאל צמחה ב-9.5%.
מאחורי המספרים הללו מסתתרת תמונה מרתקת של שלושה שחקנים גדולים שרוצים את אותו דבר: להפוך את חברות האשראי שלהם לשחקניות מרכזיות בעולם הפיננסים הישראלי, כמעט כמו בנקים.
כלל, שמחזיקה ב-MAX, היא קבוצת ביטוח ופיננסים ענקית עם נכסים מנוהלים של מאות מיליארדי שקלים. דלק של יצחק תשובה, שרכשה את ישראכרט, היא אחת מקבוצות האנרגיה והתשתיות הגדולות במשק.
והראל, שמשתפת פעולה עם יוניון של ג'ורג' חורש ברכישת כאל, היא חברת הביטוח השנייה בגודלה בישראל עם שווי שוק של 25.32 מיליארד שקל - יותר מהבנק הבינלאומי.
השילוב הזה לא מקרי. חברות אשראי מחזיקות בדאטה הכי טוב שיש על הרגלי הצריכה של הישראלים. הן רואות כל תשלום, כל רכישה, כל הרגל. כשזה משולב עם הדאטה של חברות ביטוח (על בריאות, רכב, נכסים), נוצר פרופיל שלם של כל לקוח - משהו שהבנקים יכולים רק לחלום עליו.
MAX עשתה צעד בולט עם "צובר ושב" - חשבון חוץ-בנקאי שנותן ריבית של 3% על היתרה בחשבון. במבט ראשון זה נראה כמו עוד מוצר שיש כבר לחלק מהבנקים, אבל אצל MAX התקרה גבוהה בהרבה - עד 500,000 שקל, כלומר הטבה בשווי של עד 15,000 שקל בשנה לעומת 300 שקל בשנה בבנקים ה"נדיבים".
המהלך הזה מציג את האסטרגטיה בצורה הברורה ביותר: להפוך ללא פחות מאלטרנטיבה אמיתית לבנקים.
ישראכרט ממוקדת במגזר העסקי, עם חשבון תשלום שמציע מעטפת פיננסית שלמה לבתי עסק: קבלת תשלומים, ניהול תזרים, קופה, חשבוניות, ופתרונות מימון. "הגדרנו אסטרטגיה ותהליך שהחברה צריכה לעבור וממשנו הכל", סיפר רן עוז, מנכ"ל ישראכרט היוצא בראיון ל-ice.
"אילולא פסיקת המע"מ, הרבעון הזה כבר היה מעל ל-100 מיליון רווח ו-14% תשואה להון".
וכאל? היא עדיין בתהליך מעבר לבעלים החדשים, אבל הפוטנציאל ברור. היא מחזיקה בנתח שוק של כ-32%, שנייה לישראכרט שמחזיקה ב-40.2% ומעל MAX עם 27.8%.
היא גם כרגע מציגה את הרווח הגדול ביותר (בנטרות השפעות חד פעמיות): 287 מיליון שקל ב-9 החודשים הראשונים לשנה, לעומת 239 מיליון בישראכרט ו-236 ב-MAX.
המהלך הגדול שיקפיץ את חברות האשראי למעלה יהיה קבלת רישיון לניהול פקדונות. אם ומתי שהרגולטור יאפשר זאת, חברות האשראי יוכלו להפוך לבנקים קטנים לכל דבר.
"כמובן שזה יכול להיות עוד מנוע חזק", מסבירים בענף. "הבעיה הגדולה של בנקים דיגיטליים היא שאין להם לקוחות - לגייס לקוח חדש עולה המון כסף. לחברות האשראי יש נקודת פתיחה טובה".
אבל לא כולם אופטימיים באותה מידה. חלק עדיין סקפטיים מההיתכנות של המהלך ומהכדאיות שלו לחברות עצמן. אחרים, כמו ישראכרט, חיוביים יותר: "ישראכרט תוכל להנות בגלל בסיס הלקוחות הרחב - הבעיה של הבנקים הדיגיטליים היא חוסר לקוחות", אמר עוז בשיחה.
בתור צרכנים, המלחמה הזו היא חדשות טובות. התחרות מאלצת את כולן להציע ערך טוב יותר: ריבית על היתרות, קאשבק על רכישות ושירותים דיגיטליים משופרים. לא סתם סמוטריץ' זעק שזה לא הגיוני שהבנקים מרוויחים סכומים כה גדולים על חשבון הציבור, הגיע הזמן לתחרות אמיתית.
בתור משקיעים, התמונה מורכבת יותר. MAX, שנמצאת כאמור תחת כלל, מובילה בתשואה להון (14.8%) וברווחיות, עם הרווח הרבעוני הגבוה ביותר בהיסטוריה שלה. אבל ישראכרט וכאל גדולות יותר במדדים מסוימים ויש להן בעלי שליטה עם כיסים עמוקים ותיאבון לצמיחה.
 ואם זה לא מספיק, גם השחקניות הבינלאומיות הענקיות,Rapid ו-Revolut צפויות להיכנס לשוק בקרוב, מה שיגרום לתחרות להתעצם עוד יותר. "התחרות תמיד כאן ואנחנו לא חוששים ממנה", אומרים בענף. "אנחנו אוהבים תחרות".
למעשה המירוץ הזה אפילו לא לגמרי התחיל, השחקנים עוד מתחממים על הקווים, כאל עדיין לא עברה לידיים של יוניון-הראל וישראכרט תתמקד בהיטמעות בדלק בתקופה הקרובה.
 


השאלה היא לא מי תנצח, אלא איך כולנו נצא מזה. כצרכנים - עם אפשרויות טובות יותר לכסף שלנו. כמשקיעים - עם הזדמנות למצוא את הביזנס הכי טוב. מי יודע, אולי בעוד כמה שנים נסתכל על הימים בהם הבנקים שלטו בשוק ביד רמה ונצחק.

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה