השוק

אל על וישראייר קופצות בבורסה - הדיבידנד בדרך?

חברות התעופה הישראליות קיבלו אישור לחלק דיבידנד כבר מוקדם יותר השנה, אך המהלך האחרון של ישראייר הפיח אופטימיות מחודשת בקרב המשקיעים שמאמינים שהחלוקה מתקרבת
רוי שיינמן | 
אל על ישראייר (צילום באדיבות רמי לוי, shutterstock, גיא כושי ויריב פיין, ניב בריג)
מניות חברות התעופה הישראליות ממריאות היום: ישראייר של רמי לוי קופצת ב-6.5%, ואל על עולה ב-3.5%. אין דיווח רשמי שמקפיץ את החברות, אך הסבר אפשרי אחד קשור להודעה של ישראייר אתמול על החזר מלוא החובות למדינה מתקופת הקורונה.
אתמול דיווחה ישראייר כי השלימה את החזר מלוא כספי הסיוע שקיבלה מהמדינה בתקופת האומיקרון - 9.4 מיליון דולר. החברה פרעה את החוב במלואו ב-15 בדצמבר, ושוחרר גם פיקדון של 1.5 מיליון דולר ששועבד בעבר לטובת משרד האוצר.
ייתכן שההודעה מעוררת בקרב המשקיעים את הציפייה לחלוקת דיבידנד - ההיגיון הוא שסיום החוב לאחר חמש שנים מסמן שחברת התעופה חזרה ליציבות, ושחרור הפיקדון משחרר נזילות.
אבל חשוב להדגיש: אין כרגע שום הודעה רשמית מאף אחת מהחברות על כוונה לחלק דיבידנד, והעלייה במניות יכולה לנבוע גם מגורמים אחרים לחלוטין.
מה שכן ידוע הוא שמוקדם יותר השנה שתי החברות קיבלו אישור מהמדינה לחלק דיבידנד. האישור הזה הוא חלק מהתנאים שהמדינה הציבה כאשר העניקה סיוע לחברות התעופה בתקופת הקורונה.
האיסור על חלוקת דיבידנד היה חלק מתנאי הסיוע - המדינה רצתה להבטיח שהכספים ישמשו להצלת החברות ולא להעשרת בעלי המניות. בתקופת המשבר, חברות התעופה עמדו על סף קריסה, והתנאי למתן הסיוע היה שכל משאב פיננסי יופנה לשמירה על פעילות, עובדים ותשתיות.
עם התאוששות הענף והשבת היציבות הפיננסית, המדינה הסירה את האיסור באפריל. אל על קיבלה אישור לחלק עד 30% מהרווח ב-2025 ועד 40% בשנים 2026-2028. בישראייר אימצו החלטה לבחון מדיניות דיבידנד, צעד שמגדיל את האטרקטיביות של המרת האג"ח למניות ונובע גם מהחלטת הממשלה על שיעור ההשתתפות בהוצאות אבטחה.
באל על קיים גם יתרון נוסף לבעלי המניות: החברה כנראה לא תשלם מס חברות בטווח הקרוב, למרות הרווחים העצומים. הסיבה היא שאל על עדיין סוחבת הפסדי ענק מתקופת הקורונה - כמיליארד דולר שנצברו ב-2020-2021 כאשר עמדה על סף קריסה.
רשות המיסים מכירה בהפסדים הללו ולא גובה מס עד שהם יכוסו. על פי הדוחות, נותר לאל על עדיין "מגן מס" של כ-166 מיליון דולר בהפסדים שטרם כוסו.
במילים פשוטות - אל על צריכה להכיר בעוד רווחים לפני שתתחיל לשלם מס חברות של 23%. אז גם אם תחלק דיבידנד, הכסף יגיע לבעלי המניות כשלמעלה הרווח כמעט שלם, ללא ניכוי מס חברות.
שתי חברות התעופה פרסמו לאחרונה תוצאות חזקות. ישראייר הציגה ברבעון השלישי הכנסות של 258 מיליון דולר, זינוק של 55% לעומת אשתקד, והטיסה 807 אלף נוסעים. החברה גם מתכננת רכישת שני מטוסים רחבי גוף מסוג איירבאס 330 בעלות של כמעט 80 מיליון דולר.
אל על הציגה הכנסות של 1.074 מיליארד דולר ברבעון, גידול של 7%, ורווח נקי של 203 מיליון דולר. החברה מחזיקה כ-1.8 מיליארד דולר במזומנים - מצב פיננסי איתן במיוחד.
עם זאת, שתי החברות מתמודדות עם אתגרים: רווחיות גולמית שנפגעה, התחרות הצפויה מוויז אייר שמקימה בסיס בישראל, ורגישות לשער הדולר. באל על גם מצפים בקרוב חילופי מנכ"לים, כאשר דינה בן טל גננסיה תעזוב ולוי הלוי ייכנס לתפקיד.
השאלה היא אם החוזק הפיננסי יתורגם בפועל לדיבידנד, או שהחברות יעדיפו להשקיע את הכסף בהמשך הצמיחה. המשקיעים, כנראה, כבר מתמחרים את האפשרות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה