השוק

אל על יוצאת מהמלחמה: זה מה שקרה להכנסות ברבעון

חברת התעופה מסכמת את הרבעון האחרון לפני הפסקת האש - בכמה עלו ההכנסות, מה קרה לרווח, ומה מסרה למשקיעים המנכ"לית היוצאת?
רוי שיינמן | 
דינה בן טל גננסיה, מנכלית אל על (צילום גיא כושי ויריב פיין, דוברות אל-על, shutterstock)
חברת התעופה אל על מסכמת את הרבעון השלישי של השנה - שהיה הרבעון האחרון בו המלחמה עוד התקיימה. המלחמה כזכור עשתה לדוחות הכספיים של אל על רק טוב - עם תוצאות שיא בשנת 2024 הודות לביטול רוב הקווים של החברות הזרות, מה שאפשר לאל על להנות מבלעדיות כמעט מוחלטת בנתב"ג.
ברבעון השלישי של השנה חלק מהחברות הזרות כבר החלו לחזור, אך הדומיננטיות של אל על בנתב"ג המשיכה להיות ניכרת: הכנסות החברה ברבעון הסתכמו בכ-1.074 מיליארד דולר לעומת כ-1.003 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-7%.
עם זאת, למרות העלייה בהכנסות, הרווח התפעולי התזרימי (EBITDAR) ברבעון השלישי לשנת 2025 נותר דומה לרבעון המקביל אשתקד ועמד על 357 מיליון דולר.
אל על ציינה כי הרבעון הנוכחי התאפיין בקיטון בתרומת פעילות המטענים,התחזקות השקל ביחס לדולר אשר השפיעה על התייקרות ההוצאות וכן הפרשות שהוכרו בגין הערכות עדכניות לסילוקן בגין תביעות משפטיות בהיקף של כ-12 מיליון דולר.
הרווח הנקי ברבעון הסתכם בכ-203 מיליון דולר לעומת כ-187 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ- 8%. החברה ציינה כי העלייה ברווח הנקי נובעת מהמשך השיפור בסעיף המימון של הקבוצה ומהכרה בהכנסות אחרות, נטו בסך כ-5.2 מיליון דולר, בעיקר בשל שיערוך אופציית הפאנטום של חברת המועדון. 
הרווח לפני מס ברבעון הסתכם לכ-265 מיליון דולר לעומת כ- 246 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-8%.
תזרים המזומנים של החברה מפעילות שוטפת הסתכם בכ-127 מיליון דולר לעומת כ-320 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הירידה נובעת בעיקר מהשפעת מבצע "עם כלביא".
אל על גם הצליחה להגדיל את היצע המושבים משוקלל ק"מ (ASK) ברבעון בכ-3% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, על אף שברבעון הנוכחי היו פחות ימי עבודה ביחס לרבעון המקביל, בעיקר בשל עיתוי החגים.
מדובר בפרט משמעותי - הביקוים לטיסות בתקופה הנוכחית גבוהים, אך היצע המושבים בשוק מוגבל, בעיקר בגלל שיצרניות המטוסים לא עומדות בביקושים. ככל שאל על מצליחה להגדיל את היצע המושבים שלה, כך היא גם מצליחה להנות מהביקושים הגבוהים ולהגדיל את ההכנסות.
אל על ציינה כי הגידול נובע מהמשך מגמת בניית כושר ייצור, ובכלל זה הכשרת טייסים וצוותי אוויר וקרקע, קליטת עובדים, קליטה והחזרה לפעילות של מטוסים וכיו"ב. בנוסף, הגדילה הקבוצה את היקף מושביה גם על ידי גידול במצבת המטוסים החכורים בחכירה רטובה (ACMI), הוספת המטוס ה-17 מדגם בואינג 787 והשמשתו של מטוס נוסף מדגם בואינג 777.
והביקושים הגבוהים ניכרים גם בשיעור התפוסה (LF) שעלה ברבעון  בכ-1.5% והסתכם לכ-95.3% לעומת כ- 93.8% ברבעון המקביל.
ההכנסה למושב משוקלל קילומטר (RASK) עלתה ביחס לרבעון המקביל בכ-4.2%, כתוצאה מעלייה בשיעור התשואה לנוסע משוקלל קילומטר (RRPK) בשיעור של כ-2.6% ומעלייה בשיעור התפוסה.
החוב פיננסי נכון לסוף הרבעון השלישי הסתכם לכ-1.294 מיליארד דולר. היקף המזומנים ושווי המזומנים כולל פיקדונות זמינים לשימוש הסתכמו לכ-1.828 מיליארד דולר מה שמעמיד את החברה עם עודף נטו מזומן על פני חוב של 534 מיליון דולר.
מנכ"לית אל על, דינה בן טל גננסיה, התייחסה לתוצאות: "אנו מסכמים רבעון נוסף אשר הושפע ממציאות ביטחונית משתנה בו חווינו ביקושים גבוהים לטיסות החברה בשל היצע מוגבל בנתב"ג בשילוב מגמת הביקוש העונתי הגבוה של עונת הקיץ והחגים. גם בעת הזו, אנו ממשיכים בפיתוח כושר הייצור של החברה, הרחבת צי המטוסים, הכשרת כוח אדם, לרבות גיוס והכשרה של צוותי אוויר וקרקע.
החל מהרבעון הרביעי, אנו רואים מגמת ההתאוששות בנתב"ג עם חזרתן של החברות הזרות אשר להערכתנו תימשך באופן הדרגתי גם לאורך שנת 2026. האיתנות הפיננסית הרחבה והנזילות הגבוהה יהוו עוגן לצמיחת החברה ולהמשך הובלת ענף התעופה הישראלי", מסרה בן טל גננסיה.
המנכ"לית המשיכה עם מילות פרידה, כשכזכור היא צפיה בקרוב לעזוב את החברה: ובנימה אישית, לאחר כשני עשורים בחברה, אני מסיימת בקרוב את תפקידי כמנכ״לית אל על. זו הייתה תקופה מרתקת ומרגשת בחברה שהיא סמל ישראלי, ובקרוב אעביר את השרביט ללוי הלוי, שנכנס לתפקיד כשהחברה במומנטום מצוין ובנתיב של צמיחה וביסוס.
אני מבקשת להודות מעומק הלב לאנשי אל על על הדרך המשותפת, על המחויבות, המסירות והאהבה הגדולה שלהם לחברה. אני מודה לבעלים וליו״ר הדירקטוריון על שיתוף הפעולה ההדוק, הליווי המקצועי והביטחון שנתנו בי ובצוות ההנהלה לאורך הדרך, וכן לבעלי המניות על התמיכה והאמון שהם מביעים בחברה ובפועלה בשנים האחרונות. אני מאמינה בלב שלם באנשים שמובילים את אל על קדימה מדי יום, ומאחלת ללוי הלוי הצלחה בתפקידו החדש ובהובלת החברה להישגים נוספים".
גם יו"ר דירקטוריון אל על, עמיקם בן צבי, התייחס לעזיבתה הצפויה של המנכ"לית: "אני מבקש להודות לדינה על תקופת כהונה משמעותית ועל תרומתה להמשך ביסוסה של אל על כחברת התעופה המובילה בישראל, ולאחל לה הצלחה רבה בהמשך דרכה.
הדוחות האחרונים מעידים על חוסן פיננסי מרשים של החברה ועל התקדמות משמעותית במימוש היעדים בהתאם לתוכנית האסטרטגית שהצגנו. לוי הלוי נכנס לתפקיד מאתגר ומרתק, בשיאה של תקופה ייחודית. אנו סמוכים ובטוחים בהצלחתו ונותנים בו אמון מלא שיוביל את אל על באחריות ובתבונה".
במהלך הרבעון כזכור בן צבי הפך לשותף בפועל של בעלי השליטה באל על - בן צבי רכש כ-15% משותפות "כנפי נשרים" שמחזיקה בכ-45.4% ממניות אל על ונשלטת על ידי משפחת רוזנברג, כך שבשרשור בן צבי אמור להחזיק כעת בכ-6.8%.
"הרבעון השלישי התאפיין בהמשך צמיחה בהכנסות וברווח הנקי. אנחנו ממשיכים לממש את היעדים הפיננסים בתכנית האסטרטגית, לצד ביסוס החוסן הפיננסי של החברה שיסייע לחברה במימוש היעדים שהוצבו והוצגו", מסר סמנכ"ל כספים אל על, ינקלה שחר.
"הרווח הנקי הרבעוני הסתכם לכ-203 מליון דולר עם מחזור הכנסות של כ-1,074 מליון דולר, הון החברה הסכם ל-997 מיליון דולר עם יתרת מזומנים של מעל 1.8 מיליארד דולר מה שמעמיד את החברה עם עודף נטו מזומן על פני חוב של למעלה מחצי מילארד דולר.  הכנסות המימון המשמעותיות בפרט והאיתנות הפיננסית בכלל מחזקות משמעותית את מימוש התוכנית האסטרטגית ארוכת הטווח שהצגנו, עם גידול משמעותי בחברי המועדון ומחזיקי כרטיס ה-FLY CARD, אופטימיזציה של יעדים ויישום תוכנית ההצטיידות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה