השוק

אקירוב ישתלט על כלל ביטוח? משה ברקת אישר החזקה של 15%

לאחר הטלטלה בכלל ביטוח אישר הממונה על שוק ההון והביטוח לאקירוב לעלות להחזקה משמעותית בחברה וזאת מבלי שהסדיר את נושא המעורבות שלו במדיניות השקעה של כספי לקוחות החברה
ניצן כהן | 
אלפרד אקירוב (צילום יחצ)
איש העסקים אלפרד אקירוב קיבל מהפיקוח על שוק ההון והביטוח היתר להגדיל את החזקותיו בכלל ביטוח ל-15%. היום מחזיק אקירוב בכ-10% ממניות החברה. נכון להיום אקירוב הוא בעל המניות הגדול בכלל ביטוח והגדלה של ההחזקה שלו ל-15% מהחברה תבצר את אחיזתו בה.
ההיתר שנתן משה ברקת לאקירוב אינה דבר של מה בכך בעיקר לאור הפרשה בה התערב לכאורה, אקירוב בשיקול הדעת של מנהלי ההשקעות בחברה עד כדי שחלקם נאלצו לפרוש מהחברה ואף כלל ביטוח נאלצה להיפטר מהשקעה שלא בטוח שהייתה עושה זאת ללא מעורבות חיצונית.
נזכיר מה היה כאן הסיפור. כלל ביטוח החזיקה בחבילת מניות גדולה באלרוב (13% מההון של החברה) שבשליטת אלפרד אקירוב. אלרוב החזיקה בחבילת מניות גדולה בחברת לוקה (כ-79%) שבה מחזיק גם בנו של אקירוב חבילת מניות גדולה (15%). לוקה הייתה זקוקה להלוואות ואלרוב הסכימה להעמיד ללוקה הלוואה שכוללת גם את חלקו של הבן בהחזקות בלוקה.
בכלל ביטוח התנגדו למהלך וטענו שאלרוב יכולה להעמיד מימון ללוקה רק כפי חלקה בחברה בעוד את יתרת המימון צריך להעמיד ג'ורג'י אקירוב, בנו של אלפרד.
מכאן החלה בוקה ומבולקה ואלפרד אקירוב רכש חבילות נוספות של מניות בכלל ביטוח, פעל לכאורה להחלפת מנהלים בחברה עד כדי שכלל ביטוח החליטה להיפטר ממניות אלרוב.
מבלי לקבוע מסמרות מה הלך מאחורי הקלעים בסיפור הזה, מי צודק ומי לא יש כאן סיפור שכבר ראינו כמותו בעבר והוא נגמר לא טוב.
בעל מניות עם אינטרסים בחברות אחרות, מחזיק בשליטה במיליארדים רבים של שקלים שהם למעשה חסכונות של הציבור וכאן נוצרת התנגשות בין אינטרסים שונים שמגיעים כדי מינוי מנהלים בחברה שעלולים להיות נאמנים למי שמינה אותם במקום להיות נאמנים ללקוחות שלהם וכך לקבל החלטות שלאו דווקא יטיבו עם החוסכים של החברה אלא עם בעלי המניות שלה וכן הלאה.
מבלי לקבוע אם אלה פני הדברים הרי שמתבקש היה מהפיקוח על שוק ההון והביטוח, רגע לפני שהוא מתיר לאקירוב להגדיל את החזקותיו בכלל ביטוח לקבוע נהלים מסודרים על מידת ההשפעה שיכולה להיות לבעלי מניות על שיקול הדעת של מנהלי ההשקעות שהרי הם מנהלי כספי ציבור. הפיקוח על הביטוח הותיר את הדבר לוט בערפל והתיר לאקירוב להגדיל את חלקו בכלל ביטוח.
יש לציין כי עצם התקרית של אקירוב עם ההנהלה של כלל ביטוח אין בה כדי להטיל דופי במישהו אלא היא מעלה סוגיה עקרונית שהפיקוח על ביטוח צריך לתת לה מענה ובמכיוון שמדובר בחלק של ניהול השקעות הציבור הרי שרשות ניירות ערך תיתן מענה אך מענה זה עלול להיות חסר ולוקה בחסר ללא שיתוף הפעולה של הפיקוח על הביטוח.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה