השוק

גלעד יעבץ מנכ"ל אנלייט: "הפכנו לשחקן משמעותי במושגים בינלאומיים"

מנכ"ל אנלייט, גלעד יעבץ, על רכישת הענק בארה"ב שהביאה את החברה הישראלית להתמקם בשוק הבינלאומי של אנרגיה מתחדשת, על התהליכים שהממשלה החדשה צריכה לעבור, והאם השוק הישראלי מגיע למיצוי?   | ריאיון עם מנכ"ל החודש של ice 

יהודה לוינגר | 
גלעד יעבץ אנלייט (צילום אנלייט)
חברת אנלייט (enlight) ממשיכה להתרחב מחוץ לישראל ורוכבת על גל האנרגיה המתחדשת. רק לאחרונה השלימה גיוס ענק של 700 מיליון שקל לרכישת חברת קלינרה האמריקאית שמחזיקה ב-50 פרויקטים של אנרגיה סולארית בארה"ב. 
בריאיון ל-ice, מספר גלעד יעבץ, ממייסדי החברה והמנכ"ל, על עסקת הענק בארה"ב, על האפשרויות שנותרו בישראל, איך בכלל הגיע יחד עם עמית פז וצפריר יואלי לתחום האנרגיה המתחדשת, וכיצד התמודד כמנכ"ל עם משבר הקורונה.
קודם כל העסקה בארה"ב: מה המשמעות של הרכישה ומה התוכניות של אנלייט בארה"ב ובכלל בעולם?
"כניסה לשוק המתחדשות האמריקאי היוותה יעד מרכזי עבורנו ואנו מאמינים ששוק זה ימשיך לצמוח, ואף ביתר שאת בשנים הבאות, הן לאור השיעור הנוכחי הנמוך של אנרגיות מתחדשות והן לאור הרוח הגבית מממשל ביידן. בחרנו באסטרטגיה של כניסה לשוק האמריקאי דרך רכישת חברה מקומית מכיוון שלדעתנו אסטרטגיה זו תאפשר לנו לצמוח בשוק זה בצורה מהירה, במקביל להמשך הגשמת המטרות שלנו בשווקי הפעילות האחרים הצומחים שלנו - אירופה וישראל.
בחרנו לרכוש את חברת קלינרה לאחר סקירה ראשונית של מעל 30 חברות ובחינה מעמיקה של כ-7 חברות מטרה. קלינרה התאימה לאסטרטגיה שלנו ממספר סיבות: לקלינרה ניסיון עשיר ועד כה היא יזמה, הקימה ומכרה פרויקטים סולאריים בהיקף של 1.6 גיגה וואט, לחברה פורטפוליו פיתוח רחב של 12 גיגה וואט סולארי ועוד 5.5 גיגה וואט שעה של אגירת אנרגיה. אנו מאמינים שרמת הבשלות הגבוהה של הפורטפוליו בתוספת יכולות הפיתוח של החברה וההיכרות העמוקה עם השוק המקומי יאפשרו הבשלה בקצב מהיר של הפורטפוליו ובתשואות עודפות. והכי חשוב, מצאנו בקלינרה הנהלה מצוינת ומחוייבת, ו- DNA יזמי וחיובי, שאהבנו מאוד.
רכישת קלינרה הינה משמעותית מאוד עבור אנלייט, היא מביאה אותנו לפורטפוליו כולל של 16.8 גיגה-וואט במונחי הספק יצור ו-7.5 גיגה-וואט של אגירת אנרגיה. במקביל לפעילות בארה"ב אנחנו ממשיכים לצמוח בשווקים האחרים שלנו, בדגש על ישראל, ספרד והמדינות הנורדיות. אנחנו מאמינים כי עד 2023 נגיע ל2.2 גיגה וואט של פרויקטים מניבים ועד 2025 נגיע ל5.5 גיגה וואט של פרויקטים מניבים בתוספת 2.4 גיגה וואט של אגירת אנרגיה. המשמעות היא שאנלייט הופכת להיות שחקנית משמעותית במושגים בינלאומיים".
הרכישה בארה"ב מאותתת שלמעשה לאנלייט יש מיצוי בשוק הישראלי?
"השוק הישראלי רחוק ממיצוי עבורנו. זהו השוק הביתי שלנו, הוא חשוב לנו מאוד ואנחנו נמשיך להרחיב את היקף הפעילות שלנו בו. נתח השוק שלנו פה הוא מהגדולים בשוק והמגוון ביותר. יש לנו כיום כ-160 מגה וואט של פרויקטים סולאריים מניבים בישראל, כ-300 מגה וואט של אנרגיית רוח בהקמה, והיקף עצום של מערכות סולאריות משולבות במערכות אגירת אנרגיה לקראת הקמה. בנוסף יש לנו פורטפוליו פרויקטים עמוק ומגוון בשלבי פיתוח, בהיקף מעל 1000 מגה ואט. אנו מאמינים שכל אלו יספקו חשמל ירוק למאות אלפי משפחות בטווח של השנים הקרובות.
רק בשנים האחרונות השקענו ברמת הגולן כ-2 מיליארד שקל שיצרו מאות משרות בצפון. יחד עם זאת, כחברה השואפת להיות שחקן גלובאלי משמעותי, אנו נמשיך להגדיל את הפעילות הבינלאומית שלנו במקביל, ולאור גודל השווקים הבינלאומיים ברור שמרכיב זה יהפוך בהדרגה למרכיב הגדול יותר בפעילותנו".
יש גם התנגדות של יישובים בארץ נגד המהלכים כמו הקמת טורבינות רוח, שפוגעות במרקם של הנוף לטענתם:
"אנרגיית רוח הינה אחת הדרכים הסביבתיות ביותר לייצר חשמל, ותועלותיה לפיתרון משבר האקלים הינן כבירות וחיוניות. לכן המדינות המפותחות והסביבתיות ביותר בעולם אימצו אותה בהיקפים עצומים, וימשיכו לעשות כך בעשורים הבאים. בישראל אנרגיית הרוח היא גורם חיוני משלים להגשמת המהפכה של האנרגיה המתחדשת תוך הפחתת תעריפי החשמל לצרכנים, ולכן מקודמת באופן מאוד נמרץ על ידי רשות החשמל ומשרד האנרגיה.
יחד עם זאת, זה טבעי שיש התנגדויות, מהפכות לא מתרחשות בשנים ספורות, זה דורש זמן, סבלנות והסתגלות. גם המהפכה התעשייתית לא קרתה ביום אחד ואנחנו מאמינים שהמהפכה שאנחנו עוברים עכשיו היא לא פחות משמעותית. צריך להבין לעומק את ההתנגדויות ולהתמודד איתן.   חלקן נשענות על מידע כוזב שרץ ברשת, בדומה לתחומים אחרים, כגון התנגדות לחיסונים.
אנלייט פועלת בשותפות עם הנהלות הקהילות ומשקיעה מאמצים רבים בפתיחות ושקיפות מקסימליות, על מנת  לספק את המידע המדעי, לבצע הסברה,  לעיתים באופן פרטני ואישי. אנו מאמינים שגם בישראל מתחילים להבין את היתרונות שברוח ואת הפוטנציאל הטמון פה. חשוב לזכור כי אנו פועלים במודל של שותפות עם היישובים החקלאיים במרחב, ומתכננים את הפרויקטים כך שיניבו להם פירות רבים, לרבות יצירת מקומות עבודה, שיפור תשתיות, יצירת כלכלה היקפית וירוקה ועוד".
מה הרקע שלך לאנרגיה ירוקה, איך הגעת לתחום? האם יש גם חזון ערכי של איכות הסביבה או ביזנס נטו?
"שלושה מייסדים הקימו את אנלייט לפני כ-13 שנה: עמית פז סמנכ"ל ההנדסה, צפריר יואלי- סמנכל הפיתוח העסקי ואני, שמשמש כמנכ"ל החברה מאז היווסדה. כולנו עבדנו בתחומים שונים בעולמות הטכנולוגיה בחברות שניהלו פעילות באירופה, אסיה ובצפון אמריקה, לכן היינו ערים לפוטנציאל השוק הענק שהחל להיווצר החל מוועידת קיוטו ב-2001. היה לנו ברור שמתקרבת מהפכה מטורפת בשוק ייצור החשמל והאנרגיה ורצינו להיות חלק ממנה, הבנו שבעתיד ייצור חשמל יהיה כולו רק מאנרגיות מתחדשות.  
נוצרה לנו  הזדמנות של פעם בחיים להיכנס לשוק ענק שמשנה את פניו מהקצה לקצה, ואני שמח שידענו לזהות את זה. אבל אפילו אנחנו לא הערכנו עד כמה המהפכה תהיה גדולה ומשמעותית. כמובן שההצלחה העסקית חשובה, אף אחד לא יכחיש זאת, אך אנו גאים לקחת חלק במאבק החשוב ביותר של האנושות במאה ה-21 ולתרום את חלקינו במלחמה כנגד שינוי האקלים".
האם היית מצפה לתמיכה מהממשלה החדשה כמו ממשלות אחרות בעולם המערבי שלא רק שתומכות בענף אלא מקצות לו משאבים וכספים והקלות במס?
"אני חושב שגם הממשלה הקודמת וגם הממשלה החדשה תומכות באנרגיה מתחדשת ומבינות את חשיבות הפחתת הפליטות. אנחנו מרגישים את שינוי המגמה ואת הרצון הן מצד הממשלה והן מצד הגופים הרגולטוריים להירתם למאבק בשינוי האקלים ולהאיץ את המעבר לאנרגיה נקיה. עם זאת, תהליך הקמת פרויקטים של אנרגיות מתחדשות בישראל עדין ארוך מדי ומורכב מדי רגולטורית, ישנם יותר מדי בעלי עניין בתהליך ומשך הזמן שלוקח לפתח בישראל פרויקט ארוך בצורה ניכרת מאשר באירופה או ארה"ב.
אני לא חושב שהבעיה היא בהקצאת משאבים או הקלות במס. אנרגיה מתחדשת הינה האנרגיה הזולה ביותר כיום והיא אינה צריכה סבסוד כדי לצמוח. כדי לצמצם את הפערים מאירופה וארה"ב בנושא אנרגיה נקיה יש להסיר חסמים רגולטוריים ולפשט את תהליכי קבלת ההחלטות של גורמי הממשלה והרגולטורים השונים שמעורבים בתהליך".
לסיום, כיצד התמודדת עם משבר הקורונה בכל הקשור לניהול עובדים? האם אתה מאמין בעבודה מרחוק וכיצד החברה התמודדה.
"בסמוך לפרוץ הקורונה, היה לנו ברור שמדובר באירוע משמעותי בעל סיכונים רבים, אך שטומן בחובו גם הזדמנויות יוצאות דופן. לכן הקמנו מייד שני צוותים בחברה. "צוות הגנתי", שתפקידו היה לזהות את הסיכונים, להיערך אליהם וליישם תכניות מיטיגציה, ו-"צוות התקפי" שתפקידו היה לזהות הזדמנויות ולהסתער עליהן. המנהלים והעובדים בחברה תיפקדו באופן יוצא דופן ביישום התכניות של שני הצוותים, אבל זה לא הפתיע אותנו.
אנלייט היא חברה עם DNA ייחודי, אני מרגיש שהעובדים של אנלייט מגיעים כל יום עם אש וברק בעינים כי כולנו מבינים שאנחנו חלק משינוי מהותי שעובר העולם. אנו גאים בשיעור ה-Retention הגבוה של העובדים באנלייט ובכך שכל המייסדים המקוריים ומרבית הסמנכ"לים החברה נמצאים איתנו מתחילת הדרך".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה