השוק

מאחורי הקלעים במשבר הניהולי בלאומי, ההישגים הדועכים והמתחרים שבורחים

בנק לאומי הולך ותופס מקום של כבוד בישיבות הסגורות של הפיקוח על הבנקים בעיקר בגלל ההידרדרות באיכות הניהולית בבנק; גורם בנקאי בכיר: "עסקת לאומי בארה"ב היא עסקה לטווח הקצר ובטווח הארוך היא מחזקת את המתחרים"
ניצן כהן |  19
יאיר אבידן, חנן פרידמן (צילום רמי זרניגר, אורן דאי, ועד עובדי לאומי)

הכאוס הניהולי בבנק לאומי עולה מדרגה: עובדי הבנק פנו לאחרונה ליו"ר הבנק, בבקשה שיגביר את המעורבות בנעשה בבנק, רגע לפני שהוא מידרדר לתהומות ניהוליים שיחייבו את הפיקוח על הבנקים להדק את הפיקוח עליו - מה שיהיה רע מאוד לבנק, שניצב רגע לפני התחרות הגדולה מול הבנק הדיגיטלי החדש.

בנק לאומי עבר מספר זעזועים פרסונליים בחודשים האחרונים: תמר יסעור, שהובילה ביד רמה את התהליך האסטרטגי המרשים שעבר הבנק במחצית השנייה של הכהונה של רקפת רוסק עמינח, עזבה את הבנק, ונראה היה שלמרות הזעזוע הבנק גדול מספיק וחזק מספיק כדי להמשיך במסע לעידן המודרני; אך העזיבה של מיכל קיסוס הרצוג, שכיהנה כמנכ"ל פפר, הדליקה את כל הנורות האדומות במערכת הבנקאית.
"העזיבה של מיכל קיסוס הרצוג לא הייתה דרמטית כמו הדרך שבה היא בוצעה", אמר גורם בנקאי בכיר. "נראה היה שהנהלת לאומי איבדה את השליטה על מה שנעשה בבנק, בטח בכל מה שנוגע להתפתחות שלו. הסניפים עובדים כרגיל, אבל העתיד של לאומי, שהוא בעולמות הדיגיטל והשילוב בין הדיגיטל לסניפים, לא יכול להיות תלוי בשלושה אנשים, מוכשרים ככל שיהיו", אמר הגורם הבנקאי.
נסביר לרגע את הרקע לדברים. את הקדנציה של רקפת רוסק עמינח כמנכ"ל לאומי צריך לחלק לשניים: החלק הראשון והמוכר הוא האשראים הגדולים ללווים בודדים, שקיבלו את הכינוי "טייקונים". החלק השני של הקדנציה היה ההתמודדות עם כשלי האשראי באשראים האלה ויציקת היסודות לעתיד הבנק, מתוך הבנה שמה שהיה לא יחזור.
רקפת רוסק עמינח ריכזה סביבה צוות מרשים, שכלל בין היתר את תמר יסעור ואת מיכל קיסוס הרצוג. יסעור הובילה את המערך הדיגיטלי של הבנק ואת התפיסה של העולם החדש, ומיכל קיסוס הובילה את פפר, שהיה מגרש המשחקים של הבנק, ולמעשה סימן את העתיד שלו, שכלל פישוט הליכים, הפיכה של המערך הבנקאי המסורבל לפשוט יותר, נגיש יותר, ידידותי יותר וכן הלאה.
רקפת רוסק עמינח עזבה את הבנק וגם תמר יסעור עזבה את הבנק - ונראה היה ששתיהן הותירו אחריהן יסודות מצוינים לקראת בנקאות העתיד ולקראת התחרות הגדולה מול חברות הפינטק (טכנולוגיה פיננסית) והבנק הדיגיטלי החדש, אבל אז הכל התבלגן. בנק לאומי חזר להיות מסורבל, וכל הדרך שנעשתה במחצית השנייה של הקדנציה של רוסק עמינח נמחקה והבנק חזר להתנהל כמו פעם - עסקאות מסורבלות, הסתכלות על הטווח הקצר (בונוסים וכד'), עד כדי כך שהבנק לא ערוך להשקה של הבנק הדיגיטלי, וכל הכסף שהושקע בתהליכים שהבנק עבר, כל התשומות הניהוליות יורדות לטימיון.
"נכון להיום, נראה שבנק לאומי יתמודד עם הבנק הדיגיטלי ועם הפינטקים שיבואו בעקבותיו באסטרטגיה של 'אתם תשיקו, תפרסמו - ואנחנו נעתיק. יש לנו כסף, יש לנו נגישות ללקוחות ועם קצת אגרסיביות מול הלקוח, נוכל לשמר אותו בבנק'", אמר גורם בנקאי בכיר, המעורה היטב בנעשה בלאומי.
הגישה הזו, אומרים גורמים בנקאיים, היא גישה מיושנת, שגורמת לאובדן אמון של עובדים שאוחזים בתפקידי מפתח, והמתחרים שלא נחים לרגע (הכוונה בעיקר לבנקים האחרים, אבל גם לחברות פינטק וחברות כרטיסי האשראי) הופכים להיות מעסיק הרבה יותר אטרקטיבי מלאומי.
פפר
פפר הוא דוגמה מצוינת לאובדן הדרך בלאומי: הוא הוקם בהצהרה רשמית של לאומי שהוא הולך להיות עתיד הבנקאות. כלומר, בנק שנמצא בעולמות המובייל, נגיש כמעט לאורך כל שעות היום, כשאת מרבית הפעולות ניתן לעשות לבד בשפה ברורה ונגישה לכולם. מודל האשראי נסמך על דירוג פנימי, שהתבצע באמצעות הנתונים שעוברים מסוכנויות האשראי ותוך למידה על ההתנהלות השוטפת של הלקוח והצרכים שלו.
שובר שיוויון היה פפר אינווסט, שאיפשר לסחור בבורסות בחו"ל בשברי מניות ובעמלות סבירות, מה שהפך את פפר אינווסט לכוכב של שנת 2020 (תקופת הסגרים והריחוק החברתי) - בדומה לרובינהוד בחו"ל.
כשהתברר שהמנכ"לית של פפר מנהלת מגעים עם ישראכרט (שהוכחשו על ידי כל המעורבים בעניין), התגובה של לאומי הייתה מפתיעה, ולמעשה נעשה למנכ"לית "זובור" פומבי, שגרם לשכבה של עובדים בדרגי ביניים להבין שאי אפשר להתקדם, לא בבנק ולא מחוץ לבנק, ולכן כדאי להתחיל לגשש בחוץ.
התהליך הזה הכניס את פפר למצב מוזר: מחד, כל ההשקות שתוכננו כדי לתת מענה לבנק הדיגיטלי יצאו ברגע אחד, כדי לחפות על משבר ניהולי, ולא הותירו תחמושת לבנק הדיגיטלי, שהיה אמור להיות העתיד של בנק לאומי; ומאידך, החלה הידרדרות בשירות שהוא נותן ללקוחות הקיימים, עד כדי כך שאחת ההערכות הרווחות בענף הן שפפר עומד להפוך לפיאסקו דוגמת "הישיר הראשון", שהיה אמור לעשות מהפכה בלאומי, הצליח ולמרות זאת התפוגג.
עסקת לאומי ארה"ב
עסקת לאומי ארה"ב ומיזוגו לתוך בנק אמריקאי היא עוד דוגמה להתנהלות מוזרה של הנהלת לאומי. "בטווח הקצר מדובר בהצלחה מסחררת. הדוחות של לאומי ייראו נהדר השנה, וכך גם הבונוסים למנהלים והדיווידנדים לבעלי המניות. בטווח הארוך הסיפור נראה אחרת לגמרי. הישראלים שנמצאים בארה"ב ורוצים שירות מבנק ישראלי יקבלו היום שלושה שחקנים (פועלים, מזרחי ודיסקונט, נ"כ) במקום ארבעה שחקנים. למעשה, בנק לאומי הקריב עוד פעם את הטווח הארוך לטובת הטווח הקצר", אמר הגורם הבנקאי הבכיר, שמצוי היטב בנבכי בנק לאומי.
אז לאן הולך בנק לאומי? כל הבכירים איתם שוחחנו בהכנת הכתבה תמימי דעים: בנק לאומי גדול, חזק ועשיר - אבל הוא נמצא במשבר ניהולי חמור. כל היסודות שההנהלה הקודמת הניחה, והעמידו את הבנק בחזית הטכנולוגיה והתפיסה הבנקאית החדשה - נעלמו, וכרגע הבנק עסוק בלגנוב עסקה כאן ממזרחי ושם מהפועלים, אבל ללא דרך מוגדרת וללא נתיב ברור, ולכן נראה שלא בכדי התנהלות בנק לאומי תופסת מקום של כבוד על שולחן הדיונים של הפיקוח על הבנקים.

תגובות לכתבה(19):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 16.
    כתבה ממומנת ע״י הועד
    יניב 03/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הכתבה כדי לכסות על ועד חלש, שמוותר על זכויות עובדים וכל עיסוקו טיולים ושמירה על חבר הועד שגנב
    סגור
  • 15.
    לאומי
    שוש 10/2021/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בנק של איש אחד כוחני
    סגור
  • 14.
    המנכל והיו"ר מסתכלים רק על שורת הרווח והבונוס הצפוי
    צדקיהו 10/2021/05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לא מעניין אותם מה יהיו ההשלכות בעתיד, מה עם הלקוחות והעובדים כי הם כבר יהיו בתפקיד הבא, רק הבונוס מעניין אותם.
    סגור
  • 13.
    מנכל בדיחה וועד שהוא לא יותר מסוכנות נסיעות (ל"ת)
    בנק זוועה 10/2021/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 12.
    כתבה מוזמנת עי בעלי עניין
    טיזי 10/2021/05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אפשר לחשוב איזה הצלחה גדולה הבנק . חוץ מלאומי פרטנרס העסק מתגלגל מחודש לחודש והותיקים דור א גוזרים את הקופון
    סגור
  • טען עוד
  • 11.
    נראה כמו כתבת יחסי ציבור לקודמות שעזבו
    יקי 10/2021/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אמנם המנכ״ל איש לא קל בלשון המעטה אבל חכם.לגבי ניויורק,ימים יגידו.
    סגור
  • 10.
    כתבה מאד מגמתית
    אזרח 10/2021/05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    פפר זה לא יהלום, ביום שרקפת עזבה היה ברור שה"בייבי שלה" בבעיה, כי הוא לא הביא שום בשורה חדשה, פפר אינווסט למסחר ב 100 מניות? למי זה טוב? ולאומי ארהב זה לא מכרה זהב, רגולציה מטורפת, הן בישראל והן בארה"ב, המיזוג הוא דרך אלגנטית להישאר בארהב אבל עם רגולציה נמוכה יותר ואפשרות יציאה פשוטה.
    סגור
  • 9.
    אבדן הדרך בבל"ל - ניהול נשי כושל
    צבי סער, עו"ד 10/2021/05
    הגב לתגובה זו
    5 0
    הניהול הכושל ואבדן הדרך של בנק לאומי נובע מאמת פשוטה: יותר מדיי נשים היו מעורבות בדרג הניהולי הבכיר ביותר. חוק אבולוציוני עתיק הוא, כי נשים חסרות אוריינטציה. היעדר אוריינטציה נשית, עקב מינוי והשלטת שלוש נשים בכפיפה אחת ובאותה תקופה, בדרג העליון בבנק לאומי, הוא שהכריע את גורל הניהול של הבנק. בעלי המניות (רובו בידי הציבור) והאחראים למינויים הללו, נכשלו בהבנת האבולוציה והתיקרה החד-משמעית והניצחית בעצם, שמעבר לה נשים הולכות לאיבוד ונעשות נבוכות וחסרות דרך ושליטה. כך קרה ל-יהאו כשגב' מליסה מאייר מונתה למנכלי"ת, ומיהרה למנות נשים רבות למישרות ניהול, -הליך שהביא להתמוטטות מהירה של יהאו. יש עוד דוגמאות. נשים וגברים חייבים להכיר את עובדות האבולוציה לפני ולפנים. 05 באוקטובר 2021.
    סגור
  • התגובה הכי נכונה
    איל א 03/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אסור לתת לנשים בחב״ד לנהל ברמות הגבוהות.זה קרה בהרבה גופים עסקיים כמו בזק, תנובה ועוד.
    סגור
  • נקודת מחשבה מעניינת, צריך לתת את הדעת על זה
    קים 10/2021/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אבל, כל מקרה לגופו.
    סגור
  • 8.
    הלוואי תיתרסקו אמן
    קיסוס 10/2021/04
    הגב לתגובה זו
    3 3
    על ה 170 אלף שגביתם ממני הלוואי אלוהים יעניש אותכם. וגם הלקוחות. אמן
    סגור
  • 7.
    מדינה בדיחה
    יוסי 10/2021/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא מעניינים.
    סגור
  • 6.
    מנכ"ל
    יורם 10/2021/04
    הגב לתגובה זו
    2 0
    המנכ"ל חושב שהוא אלוהים !!?!!? על בנק ישראל לפקח היטב על מהלכיו .!!!
    סגור
  • 5.
    ניהול כושל. ברור לחלוטין. (ל"ת)
    ישראל 10/2021/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 4.
    אדמה חרוכה
    לואי 10/2021/04
    הגב לתגובה זו
    6 1
    חנן בא לעשות את הסיבוב שלו, להראות רווחים אסטרונומיים ואז לעזוב לתפקיד הבא, ואחריו המבול. על הדרך הוא שובר ומפרק את כל מה שבנו בבנק לאורך עשרות שנים, אבל הטווח הארוך בכלל לא מעניין אותו. ראשי החטיבות כמעט כולם מינויים אישיים שלו שהוצנחו מבחוץ ולכן לא יוצאים נגדו. מה שעוד משחק לטובתו זה הוועד החלש שלא מצליח לעשות כלום
    סגור
  • ועד חלש
    אבי עובד הבנק 10/2021/04
    הגב לתגובה זו
    4 0
    רון לוי חלש מאד הנעלים של לואי רוט ושל מירי רובינו ענקיות עליו ! ועד חזק היה עוצר מזמן את ושולח את המנכ״ל מקומה 12 לרחוב ועד חזק היה סוגר
    סגור
  • 3.
    בנק לאומי
    חיים 10/2021/04
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לא שמים על הלקוח סניף דקר פסיכים לגמרי חושבים שהם יקבעו את השירות שניתן ולא הלקוח
    סגור
  • 2.
    בנק לאומי
    נאור 10/2021/04
    הגב לתגובה זו
    9 0
    מאז העזיבה של רקפת רוסק ומינויו של חנן פרידמן,בנק לאומי הולך ומתדרדר,המנהלים הבכירים עזבו ולבטח יעזבו בכירים נוספים ונוסיף את סכסוך העבודה בין ועד העובדים לחנן פרידמן שמתעמר בעובדים ומתנהג כאילו זה עסק פרטי שלו,אזי ההתנהלות והיחסים הם מתחת לכל בקורת,חבל מאוד שבנק לאומי שהיה עם עוצמות ויכולות מתדרדר בגלל ניהול כושל.
    סגור
  • 1.
    המנכ״ל
    אבי עובד הבנק 10/2021/04
    הגב לתגובה זו
    13 0
    ניהול המנכ״ל כושל במקום להתעסק במקרו הוא התעסק בתנאי העובדים בשכר שלהם התנאים שלהם ואט אט עובדים עזבו או פרשו .המנכ״ל הזה והיו״ר חסרי אחראיות כלפי הבנק בעלי המניות והלקוחות
    סגור