השוק

השיאים של 2021: כמה חברות הצטרפו השנה לבורסה?

לא פחות מ-97 חברות הצטרפו לבורסה בשנה החולפת; 26 מיליארד שקל גוייסו באמצעות הנפקות של מניות שחלקן יבשילו לחברות משמעותיות בכלכלה המקומית; איתי בן זאב: "הבורסה משקפת את הצלחת הכלכלה ואת המקום המשמעותי שיש בישראל להייטק"
ניצן כהן | 
עליות חדות בבורסה (צילום pixabay)
בשנה החולפת השתחררה הכלכלה המקומית כמו קפיץ שהיה דרוך וחיפש את הדרך להשתחרר, וזה קרה. סיכום הפעילות בבורסה של תל אביב מעלה כמה נתונים משמעותיים: 97 חברות חדשות הצטרפו לבורסה. 26 מיליארד שקל גויסו באמצעות הנפקות של מניות ואחרי כמה שנים של היעדרות, המשקיעים הזרים חזרו עם השקעה של 9 מיליארד שקל.
למעשה הכל פעל נכון השנה אחרי שנה של סגרים: שוק העבודה חזר לתפקד ואיתו הזרימה של הכסף לקרנות הפנסיה, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות. הריבית האפסית ממשיכה לחלחל ובהיעדר השקעה חסרת סיכון שמניבה משהו - הציבור דוהר לבורסה ורוכש נכסים עם סיכון (מי עם סיכון מוגבר ומי עם סיכון מופחת) וגם הצד הפחות טוב צובר תאוצה בסוף השנה - האינפלציה.
 
הנתונים של הבורסה מגלים שמתחילת השנה הצטרפו 95 חברות חדשות ו-2 חברות שביצעו רישום כפול – נתונים שהם שיא של כמעט 30 שנה. בין החברות שהצטרפו היו 55 חברות הייטק ו-8 שותפויות מו"פ.
החברות החדשות גייסו כ-10.5 מיליארד שקל בהנפקות ראשוניות (IPOs). 12 מהחברות החדשות הצטרפו למדד הדגל ת"א-90. 9 חברות חדשות נרשמו בבורסה באמצעות הכנסת פעילותן לחברות בורסאיות נסחרות ללא פעילות (מיזוג לתוך שלדים), מרביתן חברות הייטק. מספר החברות הנסחרות בבורסה עומד על 540 חברות בורסאיות – הגבוה ביותר מאז שנת 2012, מתוכן 53 חברות דואליות. שיעור הגידול של חברות מניות חדשות בשנתיים האחרונות היה 28% - השני בגודלו בעולם.
בשוק המניות גויסו כ-26 מיליארד שקל מהציבור – גיוס שיא בדומה לשנת 2007, לעומת כ-16.8 מיליארד שקל בשנת 2020.
השנה חזרו המשקיעים הזרים לבורסה של תל אביב ורכשו מניות בכ-9 מיליארד שקל נטו, וזאת לאחר שנתיים בהן צמצמו את השקעותיהם. המשקיעים הזרים הגבירו את הפעילות בשוק איגרות החוב אשר כשרכשו נטו איגרות חוב ממשלתיות בכ-28 מיליארד שקל בבורסה בת"א, בהמשך לרכישות בכ-17 מיליארד שקל בשנת 2020. 
נתון חשוב נוסף הוא המחזור היומי בשוק המניות, כולל קרנות סל, שהסתכם בכ-1.9 מיליארד שקל, בדומה למחזור בשנה הקודמת, וגבוה בכ-43% מהמחזור הממוצע בשנת 2019 – ערב פרוץ הקורונה. עוד נתון מעניין הוא המכירות של בעלי העניין שמכרו מניות בכ-7 מיליארד שקל, כשמנגד קנו מניות בשווי של כ-3 מיליארד שקל.
איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה אמר: "אנו מסכמים את 2021 עם מספר שיא של קרוב ל-100 חברות חדשות, רובן חברות הייטק. הבורסה, משקפת כיום יותר מתמיד את הצלחת הכלכלה המקומית ואת המקום המשמעותי שיש בישראל להייטק.
"הבורסה היוותה השנה כלי מרכזי ומשמעותי להמשך הפעילות העסקית של החברות הישראליות, תוך עניין הולך וגובר של משקיעים זרים בחברות הישראליות הנסחרות בבורסה, שיאים חדשים במדדי הבורסה, גם ביחס לעולם, גיוסי הון וחוב משמעותיים ומחזורי מסחר ערים. אני מאמין כי השילוב בין מגזר פרטי ויזמי חזק, בדגש על חברות ההייטק המקומיות, לבין צעדים של הממשלה שתורמים ליותר פעילות בשוק ההון, הוא שילוב מצוין שנותן לנו הרבה אופטימיות לקראת 2022".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה