השוק

ההייטק רותח: כמה חדי-קרן נוספו השנה בעולם?

בזמן שהעולם מתעסק במשבר עולמי, אינפלציה בארה"ב ותחזיות גרועות לכלכלה, הסטארטאפים רק צצים, ולא רק בישראל. זו כמות הסטארטאפים שהגיעו השנה לתואר יוניקורן ברחבי העולם
מערכת ice |  1
צילום pixbay
משקיעי הון סיכון השקיעו יותר מ-675 מיליארד דולר בסטארט-אפים ברחבי העולם בשנת 2021, פי שניים מהשיא הקודם של כל הזמנים של 2020, על פי נתונים של חברת הניתוח VC Dealroom וסוכנות הפרומו הבריטית London & Partners שפורסמו ב-CNBC.
למרות המגיפה, מספרם של חדי הקרן המשיך לעלות בשנה שעברה, כאשר כ-133 חברות סטארט-אפ באזור מפרץ סן פרנסיסקו ראו את השווי שלהן מטפס ליותר ממיליארד דולר, ואחריהן 69 בניו יורק. 21 בבוסטון, 20 בלונדון, 16 בבנגלורו ו-15 בברלין.
הזינוק במספר החדי קרן התרחש הודות למספר המגה-סבבי מימון לסטארט-אפים, סבבים בהם השיגו החברות למעלה מ-100 מיליון דולר לסבב גיוס.

המגה סבבים עלו בצורה דרמטית בערים מסוימות, כאשר בלונדון נרשמה עלייה של פי 3.4. בלונדון לבדה היו 64 סיבובים כאלה בשנה שעברה, לעומת 19 ב-2020, לפי Dealroom. אפליקציית הפינטק Revolut גייסה סבב של 800 מיליון דולר מסדרה E, בעוד המתחרה Monzo גייסה למעלה מ-600 מיליון דולר בשתי עסקאות. במקומות אחרים, פלטפורמת האירועים המקוונת Hopin גייסה 850 מיליון דולר בשתי עסקאות ב-2021.
בסך הכל, סטארט-אפים בלונדון גייסו 25.5 מיליארד דולר מקרנות ההון סיכון בשנה שעברה, לעומת 11.2 מיליארד דולר ב-2020, וכעת יש 75 חדי קרן בלונדון, כולל אפליקציית הבנקאות הסלולרית Starling Bank והסטארט-אפ של Insuretech Marshmallow.
לורה סיטרון, מנכ"לית London & Partners, אמרה בהצהרה שלונדון היא כעת בירת טכנולוגיה גלובלית בוגרת באמת. "יש לנו מאגרים גדולים של מימון בשלבים מאוחרים יותר, כמעט שתי חברות חד-קרן חדשות מדי חודש, וסבבי מימון ואקזיטים מסיביים", אמרה. "הנתונים האלה מראים שלונדון היא לא רק מקום מבריק ליזמים להקים עסקים, אלא גם להצמיח אותם לקנה מידה עולמי".
חברות הון סיכון בלונדון גייסו 9.9 מיליארד דולר בקרנות חדשות ב-2021, המהוות 35% מכלל קרנות ההון סיכון האירופיות. Index Ventures, Balderton Capital ו-83North סגרו כולן קרנות חדשות גדולות, בעוד שחברות הון סיכון ידועות בארה"ב כולל Lightspeed ו-General Catalyst הקימו משרדים בעיר.
 
יחד עם זאת, לונדון, ושאר אירופה, עדיין לא ייצרו אף חברות טכנולוגיה שיכולות להתאים לגודלן של אלפבית (גוגל), אפל, אמזון, מטה (פייסבוק) או מיקרוסופט בארה"ב, או עליבאבא וטנסנט בסין.
חברת הטכנולוגיה הגדולה באירופה לפי שווי שוק היא יצרנית מכונות ייצור השבבים ASML, ששוויה מוערך ביותר מ-300 מיליארד דולר. בינתיים, בארה"ב, מספר חברות מוערכות ביותר מ-1 טריליון דולר ואפל ראתה לזמן קצר את שווי השוק שלה מטפס ליותר מ-3 טריליון דולר מוקדם יותר החודש. ואכן, ענקיות הטכנולוגיה של ארה"ב ואסיה רכשו רבות מהחברות המבטיחות ביותר באירופה, כולל מעבדת הבינה המלאכותית DeepMind ומעצב השבבים Arm.
לפי הדיווח, משקיעי הון סיכון הזרימו 328.8 מיליארד דולר לסטארט-אפים בארה"ב ו-61.8 מיליארד דולר לסטארט-אפים סיניים ב-2021, בעוד שהם השקיעו רק 39.8 מיליארד דולר בסטארט-אפים בבריטניה. אבל השקעות הון סיכון בבריטניה ובאירופה צומחות מהר יותר מאשר בארה"ב ובסין.
כמה מהסטארט-אפים הידועים ביותר בלונדון, כולל חברת משלוחי המזון Deliveroo וסטארט-אפ אבטחת הסייבר Darktrace, יצאו להנפקה בבורסה של לונדון ב-2021. עם זאת, הם קיבלו קבלת פנים מעורבת ממשקיעים, ורבים מהסטארט-אפים הגדולים באירופה- עליות כולל Spotify עדיין בוחרים להירשם בניו יורק.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    סייברוואן הישראלית מעניינת
    ניר 01/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חד קרן???
    סגור