השוק

טלטלה בשוק הקנאביס הרפואי: האם הייבוא לישראל ייעצר?

בדיון בוועדת הכלכלה חשפו נציגי המשטרה כי עקב חדירת גורמים עבריינים לתחום הקנאביס הרפואי, יש להפסיק את הייבוא עד שהמשטרה תצליח להיות במעקב אחר מחזיקי החומר והכמויות
מערכת ice |  5
מיכאל ביטון, יו"ר ועדת הכלכלה (צילום דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, דנה הבוקר (שני) במדיניות הממשלה לייבוא וייצוא קנאביס רפואי. לאחר שנציגי חברות ונציג לשכת עורכי הדין דנו על כמות הייבוא והאם הוא פוגע בתוצר החוות המקומיות, עלתה לדבר נציגת המשטרה וטרפה את הקלפים.
ראש תחום מחקר וסמים במשטרה, מיכל מלכה, אמרה כי תחום הקנאביס הוא מקור לזליגת החומר לידיים בלתי חוקיות וכניסת גורמים עבריינים, ורואים מעורבות של ארגוני פשיעה לרבות בחוות חקלאיות. היא הוסיפה כי אין מקום להמשיך ולייבא, כשהמשטרה לא יודעת איפה זה נשמר ולמי יש גישה לקנאביס.
ראש תחום קנאביס ארצי במשטרה, ענת חן מיכאלי, הוסיפה כי אין למשטרה יכולת פיקוח ובקרה כמו שצריך על הייבוא, והמשטרה לא יודעת מה הכמויות שנכנסו לארץ, מי קיבל רישיון וגם באשר לנעשה בארץ המשטרה פועלת בחוסר משאבים ותקינה משווע.
לאחר מכן בעלי חברות פרטיות ביקשו לעצור את הייבוא משום שהוא מסכן את התעשייה המקומית. בעלת חברת גרין פילדף ליאור פיסו, ביקשה להקפיא את הייבוא זמנית לצורך הסדרה. יו"ר קנערבה, אייל פוליקר, אמר גם הוא כי "הייבוא הורג אותנו". מנכ"ל קרונוס ישראל, רן גורליק, הוסיף כי הייבוא במידה מסויימת נחוץ, אבל חייבים לייצר איזון וכרגע הייבוא הוא פראי, מציף את השוק וזה לא לטובה.
 
מנהל היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות, גיא לנדשפט, השתתף בדיון באמצעות הזום וניסה להשיב כי הקנאביס מוגדר כסם מוסכן. הוא הוסיף כי המשטרה מקבלת את המידע שהיא מבקשת ואמר כי אין מכסות ייבוא או ייצוא.
ח"כ רון כץ ביקש לדעת כמה מכסות יש בארץ, מי נותן אותן ומי היבואנים שיש והאם יש פרוטוקולים של קבלת החלטות, ולנדשפט השיב כי הכל מפורט בתשובת המדינה לבג"ץ שהגישו המגדלים. היו"ר ביטון אמר בתגובה: "מה אתם עושים צחוק מאיתנו" ולנדשפט השיב: "ממש לא" והוסיף כי במסמך שהוגש לבית המשפט יש את התשובות המלאות.
לנדשפט הוסיף כי ב-2020 יובאו לישראל 14.778 טון קנאביס ויוצאו 177 קילו, ב-2021 יובאו 22.37 טון ויוצאו 637 קילו וב-2022 יובאו 2.171 טון ויוצאו 9 קילו ואתמול הגיעה בקשת יצוא נוספת של 270 קילו. הוא הוסיף כי כל הנהלים של היק"ר מפורסמים באתר המשרד, ואמר כי לא ניתן לו להשלים את דבריו.
היו"ר ביטון סיכם את הדיון: "על הייצוא מכבידים והייבוא חוגג. שמענו אמירה אמיצה של משרד הכלכלה שאמת ההסדרה לא מספקת והחסמים ליצוא גדולים מדי. אם נצרף את כל האמירות זה מצדיק לחכות עם היבוא ולעשות בדק בית. כל עולם היבוא פה מתנהל בלי ועדת השרים שאמורה לנהל אותו. אנחנו קוראים לשר הבריאות ללמוד את הדיון הזה ולעשות בדק בית על הסוגיות שעלו, ולבחון עצירה של הייבוא עד לשוויון בין הייבוא לייצוא.
"הוועדה תיזום הצעת חוק להעברת כל תחום היבוא והיצוא למשרד הכלכלה, למעט בקרה בריאותית שתישאר במשרד הבריאות. הוועדה לא תתכנס מחדש עד לבירור התנהלות משרד הבריאות ותשובות שנקבל, ותאפשר לח"כ שפע וח"כ השכל להיכנס לעומק הדברים ואם יהיה צורך נקיים דיון משותף. מהמעט שגילינו היום עולה שהתחום לא מנוהל כראוי, אני מצטער שלא קיבלנו תשובות טובות, זה רק פרק ראשון וחיזק אותנו כמה אנחנו צריכים להיות נחושים. תם ולא נשלם", אמר היו"ר ביטון.​
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    גנבים כחול לבן בע''מ
    שומר ישראל 02/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בטלו את הרפורמה הזו, עשיתם רפורמה לכיסים שלהם על חשבון החולים הנזקקים. תתביישו !!!!! כל המעורבים ברפורמה הזו צריכים לתת את הדין. מחיר קנביס x חמש = רפורמה. גנבים וחזירים תתביישו .ולכל הרבנים המעורבים ברפורמה הזו תחזרו בתשובה והחזירו את הגזל אלוהים רואה הכל. נשמרו על נפשותיכם. שלקחתם לחולים המסכנים. מדינה המנהלת את עצמה כמו אירגון פשע לכל דבר בחסות החוק
    סגור
  • 4.
    לעקוב אחרי נתיב הכסף של איש החמצוואר, ידידו של הפדופיל
    ג'פרי 01/2022/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ש'התאובד' בכלא בניו יורק - וברח עם חצי מיליון דולר שהוא גנב ממממנו האוליגרך האוסטרי מרטין שלאף.
    סגור
  • 3.
    צריך לתת לכל אזרח אפשרות לגדל 6 צמחים בבית
    בני 01/2022/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זה יפגע במשפחות הפשע ובאהוד ברק. אז מה?
    סגור
  • 2.
    רק שוטה יכול היה לחשוב שהדבר לא יקרה
    סשא 01/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לכל מי שעיניו בראשו יכול הייה להבין שהעבריינים ינסו להשתלט על התחום או חלקים ממנו ולהסיט חלקים מהמוצר לשוק השחור שהם מנהלים, והיה צריך להתכונן למנוע זאת. אך בישראל כמו בישראל. מקבלים החלטות ומקווים שהן יתממשו מעצמן
    סגור
  • 1.
    חשש לקורונה?:
    עוד סתם אזרח 01/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לידיעתכם/ן כוכולל(כן(לא).מח/פוליטי לא העניין): כבזכות רבות ורבים טובות וטובים : מיץ תפוחי עץ(הכהה עדיף, יש גם בקרטוני-ליטר), עוזר ומבריא כנגד -קורונה. (אפשר קודם נוזלים מיותרים להוציא): לגרגר והייטב(אפשר לשתות) וחזרה על הטיפול. לימון- הגם ותורם (לימון - גם מוסיף המון). בברכה.(789238).
    סגור