השוק

"גם בלי פלישה, רוסיה מצליחה ללחוץ את מחירי הנפט"

אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של הפניקס אקסלנס אומר היום כי גם ללא פלישה לאוקראינה, רוסיה מצליחה לחזור למרכז הבמה העולמית עם לחץ על מחירי הנפט שמושך בתורו את מחירי הגז הטבעי מעלה
ניצן כהן | 
מחירי הנפט (צילום Paul Lowry / flickr, pixabay)
אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של הפניקס אקסלנס מעריך היום כי גם ללא פלישה לאוקראינה, רוסה מצליחה להשיג את המטרות שלה ומושכת את מחירי הנפט כלפי מעלה. 
"המודיעין האמריקני העריך ביום שישי (שוב) שהרוסים קרובים לפלוש לאוקראינה והשווקים הופתעו שוב, מדד הנאסד"ק ירד ב-3%. עד אותו רגע הם חשבו כנראה שהצבא הרוסי בגבול בסה"כ מחכה כמה שבועות לתרגיל ענק או משהו, מקים בתי חולים שדה עבור טיפול בכל אותם נפגעי התרגיל, מוציא את אנשי השגרירות הרוסית בקייב לחופשה שהם ביקשו כבר מזמן, חוסם את נמלי הים של אוקראינה בים השחור כדי להגן עליהם מפקקים ימיים שאופייניים בעולם.
 
"פרשנים מעריכים שפלישה תגרור מחיר נפט שיגיע ל- 120 דולר. למה באמת שהיא לא תהיה כבר מתומחרת בשוק? אם כבר, אז ככל שהזמן עובר ורוסיה לא פולשת לאוקראינה אי אפשר שלא לתהות אם היא משיגה בכך משהו. שכן גם בלי לפלוש היא מצליחה למשוך את מחיר הנפט החשוב לה למעלה, היא מראה לאירופה מי הבוס, עד כמה היא תלויה בגז שלה, סוחטת את ארה"ב למשא ומתן וחושפת את חולשתה של ברית נאט"ו.
"כלומר גם בלי לפלוש רוסיה משיגה את המעמד העולמי שפוטין רצה להשיג בפלישה. למרות האיומים האמריקאיים לסנקציות קשות צריך לזכור שרוסיה היא גדולה וחשובה מדי לאירופה כדי להיות תחת סנקציות אפקטיביות. בשורה התחתונה קשה לראות את האש באוקראינה מתפשטת יותר מדי. אלא אולי אם ביידן ינסה בכח להבעיר אותה כדי להסיט אליה את אש האינפלציה מבית".
באשר למדיניות המוניטרית בארה"ב, אומר כהנוביץ', כי "כמה העלאות ריבית שהשוק יתמחר הפד יצטרך להוסיף עוד אחת - ביום חמישי פורסם כי האינפלציה השנתית בארה"ב האיצה ל-7.5% וסדקה עוד את מעמד ואמינות הפד, שטען בעבר שהיא זמנית.
"כדי לחזור להיות רלוונטי הפד יהיה חייב ללכת צעד מעבר לציפיות השוק ולהראות שההגה בידיים שלו. אם השוק מתמחר העלאת ריבית במרץ הוא יצטרך שתיים,  אם השוק מתמחר ארבע העלאות ריבית השנה הוא יצטרך חמש. אם השוק מתמחר תחילת העלאות במרץ הוא יצטרך להתחיל קודם.
"אך בכל פעם שהוא מתקדם צעד השוק עושה שניים. ביום חמישי, טרם איומי הפלישה הרוסית לאוקראינה, השווקים כבר גילמו תשואה ל-10 שנים בארה"ב מעל 2% עם דרמה בעיקר בחלקים הקצרים, שהחלו לגלם השנה 7 העלאות ריבית בסבירות של 60%, העלאה כפולה במרץ (50 נ"ב) בסבירות של 70%, ואפילו סיכוי של 25% להעלאת הפתעה לפני מרץ, אף שזאת לא הגיונית משום שהפד עדיין מחויב החודש לתוכנית רכישות האג"ח.
"כלומר, עד להשגת שליטה על האינפלציה הפד והשוק ימשיכו לרדוף זה אחר זה, גם כשהסוף ידוע: הבנק הפדרלי נאלץ להקריב את הצמיחה עבור אמינותו - שיפועי עקומי התשואות בארה"ב מתפרקים. השיפוע השלילי ממשיך להתקרב למח"מים הקצרים".
באשר לתוכנית הכלכלית שפרסמה בישראל הממשלה, אומר כהנוביץ' כי "תכנית הממשלה להקלת יוקר המחייה מהונדסת כך שכל אחד יכול למצוא בה משהו שהוא אוהב ומשהו שלא - התכנית כוללת שורה של צעדים בכיוונים אידיאולוגיים הפוכים. אנשי השמאל הכלכלי יאהבו את החלק שקשור בסבסוד החשמל (התייקרות של 3.4% במקום 5.7%), את הפחתת מס הכנסה לשכבות החלשות (דרך הגדלת מענק עבודה ב-20%) ואת הגדלת הסבסוד לצהרונים באשכולות 4-5.
"אנשי הימין הכלכלי יאהבו את הפחתת המכסים (בין היתר על חלק ממוצרי המזון, חלקי החילוף לרכב וחומרי הגלם לתעשייה) ואת זה שנקודות הזיכוי במס עבור ילדים יתנתנו גם לעשירונים העליונים. מבחינת הצמיחה הצעדים יהיו כולם חיוביים בטווח הקצר, אך מכיוון שרובם לא נובעים מהתייעלות או הגברת התחרות העלות שלהן תבוא בסופו של דבר על חשבון העתיד. עם זאת ההתחייבות לחוב ציבורי גדול אולי תוריד מהפיתוי העתידי להתנפחות הסקטור הציבורי, שזה משהו חיובי.
"מבחינת האינפלציה התכנית כוללת צעדים משפיעים רבים אך צולבים, כשאלה לריסון האינפלציה מיידיים יותר לעומת אלה שתומכים בגידול בביקוש דרך הגדלת ההכנסה הפנויה. הגדלת ההכנסה הפנויה תלחץ בעיקר על סעיף הדיור, אך תגיע בעיכוב משמעותי יותר".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה