השוק

כלל ביטוח רוצה להתחרות בבנקים - התוכנית האסטרטגית למקס נחשפת

גורמים המעורים היטב בפרטי עסקת המיזוג של כלל ביטוח וחברת כרטיסי האשראי מקס אומרים כי עתיד החברה הממוזגת הוא לא בעולמות הסליקה או בעולמות הנפקת הכרטיסים אלא בעולמות הצריכה הפרטית; יורם נווה: "העסקה תחולל תחרות"
ניצן כהן | 
יורם נווה, מנכ"ל כלל ביטוח (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של יורם נווה)
בעוד כולנו חשבנו שהמפץ הגדול בעולם הבנקאות יבוא מהבנק הדיגיטלי של אמנון שעשוע או מעולמות הפינטק הרי שאמש היה זה יורם נווה, מנכ"ל כלל ביטוח, שהחליט לטרוף את הקלפים במשחק הגדול באמת.
בקליפת אגוז נזכיר כי כלל ביטוח הודיעה אתמול על רכישת חברת כרטיסי האשראי מקס בעסקת ענק של יותר מ-2.5 מיליארד שקל. כלל ביטוח תיקח על עצמה את החוב של וורברג פינקוס בהיקף של 800 מיליון שקל, תקצה מניות לקרן ולשאר בעלי המניות במקס, יש לה בקופה 700 מיליון שקל כך שנכון להיום, במידה והעסקה נסגרת הרי שכלל ביטוח צריכה לארגן 500 מיליון שקל "בלבד" - וזה סכום קטן, קטן מאוד לחברה בסדר גודל כזה.
 
על פניו נראה שהרכישה מעניינת, חיבור של עולמות הביטוח עם עולמות הסליקה וכרטיסי האשראי. אבל כאן אומרים גורמים בכירים המעורים היטב בפרטי העסקה שאת כלל ביטוח לא מעניינים עולמות הסליקה ואף לא עולמות הנפקת הכרטיסים. כאן שולי הרווח לא גדולים והם הולכים ונשחקים כשהבנקים בחיבורים שונים עם פינקטים וכן הלאה יחזרו לשלוט בשוק הזה.
איפה כן מעניינת העסקה ואיפה היא כן יכולה לחולל תחרות? התשובה נמצאת בעולמות האשראי הצרכני ועולמות האשראי לעסקים קטנים ששם שולי הרווח גבוהים. לכלל ביטוח יש נגישות משמעותית להון (היא גם יכולה להטות הון מכספי העמיתים בקופות והקרנות שלה) שבשילוב עם עולמות הידע והנגישות של מקס, היא יכולה להציע אשראי משמעותי לצרכנים ולעסקים הקטנים.
אם כן, כשאנחנו מסתכלים רגולטורית הרי שנראה כי על פניו אין בעיית ריכוזיות בעסקת המיזוג מאחר ומקס היא חברת כרטיסי האשראי הקטנה מבין השלושה (ישראכרט וכאל), כלל ביטוח היא לא בין שלושת חברות הביטוח הגדולות ומיזוג של שתי החברות יביא את החברה הממוזגת לשווי של 7 מיליארד שקל כשישראכרט לצורך הדוגמה נסחרת לפי שווי חברה של 3.5 מיליארד שקל.
הגורם הרגולטורי השני שמעורב בעסקה ויש לו אמירה הוא הפיקוח על שוק ההון והביטוח והגורם השלישי הוא הפיקוח על הבנקים שעקרונית רואה בעסקה טובה לתחרות על כיסו של הציבור.
כדאי לזכור שכדי שהבנק הדיגיטלי של אמנון שעשוע והפינטקים יהוו תחרות אמיתית וראוייה למערכת הבנקאית, הרי שיעברו לפחות 10 שנים של לימוד הצרכים של הלקוחות, לימוד ארגוני פנימי על הצרכים שלהם והמוכנות של השחקנים לקחת סיכונים וכן הלאה. מיזוג של כלל ביטוח ומקס מקצר את טווחי התחרות לשנה או שנתיים בלבד. וזה דבר חיובי בכל התהליך הזה.
יורם נוה, אמר בשיחה עם ice כי העסקה תחולל תחרות מול הבנקים ששולטים באשראי צרכני ובאשראי לעסקים קטנים שהוא קריטי לצמיחה במשק.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה