השוק

מאסק הזיע, גמגם ובסוף ענה: למה ירכוש את טוויטר

בראיון ששודר בשידור חי לפני שעה קלה נשאל מאסק למה הציע לרכוש את טוויטר, ולאחר מכן הוסיף כי הוא לא רוצה להרוויח ממנה כסף, אלא להפוך אותה לקוד פתוח, ואף תקף את מארק צוקרברג, שלדבריו גם צאצאיו בעוד 14 דורות יוכלו למחוק ולחסום אנשים בפייסבוק ללא הגבלה
יאיר מור |  8
אילון מאסק וטוויטר (צילום flickr, freepik)
בתזמון שלא יכול להיות יותר מוצלח, הגיע הערב (חמישי) אילון מאסק לכנס TED, הבמה הגדולה והחשובה בעולם להרצאות וראיונות עם אנשים שעשו דברים מדהימים, לראיות עם מייסד הארגון, איש העסקים כריס אנדרסון, שכמובן ניצל את ההזדמנות לשאול את מאסק על רכישת הרשת החבתית טוויטר, שאותה הציע מאסק מספר שעות קודם לכן.
"לפני מספר שעות הצעת לקנות את טוויטר. למה?", שאל אנדרסון כבר בתחילת הראיון. מאסק נראה נבוך, הסתכל לכל הכיוונים, חייך חיוך נואש לקרש הצלה ואמר: "אני לא יודע". לאחר שאנדרסון סירב לתת לו להתחמק מהשאלה הוא הוסיף: "אני חושב שמאוד חשוב שיהיה אזור מכיל לחופש הדיבור. טוויטר הפכה לכיכר העיר דה-פקטו, ולכן חשוב מאוד שלאנשים יהיו גם המציאות וגם התפישה שהם יכולים לדבר בחופשיות במסגרת החוק, ואחד הדברים שאני מאמין שטוויטר צריכה לעשות הוא לפתוח את קוד האלגוריתם ולהפוך כל שינוי לציוצים של אנשים, או אם הם מודגשים או ממותנים, הפעולה הזו צריכה להיות שקופה, כך שכולם יוכלו לראות שהפעולה הזו ננקטה, כך שלא יהיו מניפולציות מאחורי הקלעים – בין אם באופן ממוחשב או ידני".
 
אנדרסון סיפר שבשיחתם הקודמת אמר מאסק "אינני רוצה להיות הבעלים של טוויטר. זה מתכון לאומללות, וכולם יאשימו אותי בכל דבר". הוא הרים את עיניו מהדף עם הציטוט מהראיון המוקלט שנערך יום קודם במפעל טסלה בטקסס, למקרה שאילוצים של הרגע האחרון ימנעו ממאסק להגיע להופעה החיה, ושאל: "מה השתנה?"
"אני חושב שכולם ממילא יאשימו אותי בהכל", ענה מאסק. "אם ארכוש אותה ומשהוא ישתבש – זו אשמתי, לחלוטין. אני חושב שיהיו הרבה שגיאות, כן. אני מקווה שלא יותר מדי אומללות. אני פשוט חושב שזה חשוב לתפקוד הדמוקרטיה, ארה"ב כמדינה חופשית ומדינות רבות אחרות, וכדי לסייע לחירות בעולם, באופן רחב יותר מאשר ארה"ב. אני חושב שהסיכון לציוויליזציה יפחת ככל שנוכל להגביר את האמון בטוויטר כפלטפורמה ציבורית. אני כן חושב שזה יהיה (תהליך) כואב בחלקו, ואיני בטוח שאוכל לרכוש אותה. עליי לומר גם שהכוונה היא לשמור על מחזיקי מניות רבים ככל שמתיר החוק בחברה פרטית – אני חושב שזה באזור 2,000 – אז זה לא מעמדה של רצון להפוך לבעל הכוח היחיד או הגדול ביותר בטוויטר, אלא ננסה לצרף הכי הרבה מחזיקי מניות שנוכל".
אנדרסון שאל במה שנשמע כמו סרקזם: "אתה לא בהכרח רוצה לשלם 40-או-מה-שזה-לא-יהיה מיליארד דולר במזומן", ומאסק החזיר לו: "אני יכול להרשות את זה לעצמי. אבל מה שאני אומר הוא שזו לא דרך להרוויח כסף. התחושה האינטואיטיבית החזקה שלי הוא שקיומה של במה ציבורית בעלת אמון מירבי וכוללנית באופן רחב חשוב מאוד לעתיד הציוויליזציה. לא איכפת לי מהכסף בכלל".
מאסק הדגיש כי גם תחת שליטתו, טוויטר לא תהיה זירה מופקרת לדברי שטנה ללא הגבלה. "ברור שטוויטר, וכל פורום, כבול על ידי חוקי המדינה שהוא פועל בה, אז יש כמה מגבלות על חופש הדיבור בארה"ב וטוויטר תצטרך לציית לחוקים הללו. להשקפתי, טוויטר צריכה להתאים לחוקי המדינה, ויש חיוב לעשות זאת". עם זאת, הוא המשיך, "כל דבר מעבר לכך – חוסר בהירות באשר למי מבצע שינויים במי... בהיכן ציוצים מקודמים או 'משונמכים' באופן מסתורי, בלי הבנה של מה שקורה, אלגוריתם 'קופסא שחורה שמקדם דברים מסוימים ולא אחרים – זה יכול להיות מסוכן למדי".
מאסק המשיך להסביר לאנדרסון את מדיניותו לגבי חופש הדיבור: "אם יש ספק – תן לדיבור להתקיים. באזורים אפורים – תן לציוץ להתקיים, אך ברור שבמקרה שיש בו חילוקי דעות רבים, אולי לא תרצה לקדם את הציוץ הזה. אנחנו צריכים להיות מאוד זהירים במחיקת ציוצים, חסימות קבועות – אני חושב ש'פסקי זמן' טובים יותר מחסימות לנצח", הוא אמר במה שנשמע כרמז לכוונה להחזיר את נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, שנחסם לצמיתות בינואר 2021. "בכלליות ,כפי שאמרתי, זה לא יהיה מושלם, אבל אני חושב שאנחנו רוצים שתהיה התפישה והמציאות שהדיבור הוא חופשי ככל שאפשר, וסימן טוב לאיפה יש חופש דיבור הוא שמישהוא שאתה לא אוהב מורשה לומר משהוא שאתה לא אוהב, וזה מאוד מעצבן שמישהוא שאתה לא אוהב אומר משהוא שאתר לא אוהב – (אבל) זה סימן למצב תפקודי טוב של חופש דיבור.
אנדרסון תקף אותו מכיוון אחר ושאל האם 'כיכר העיר' שיקרה כל כך למאסק יכולה בכלל להיות כזו כאשר היא בבעלותו הפרטית של האיש העשיר בעולם. בתגובה הדגיש מאסק שלפי המודל שלו, של פתיחת האלגוריתם, הוא לא ישלוט בתוכן ולא יוכל לבצע שום שינוי בלי שכל העולם יידע עליו. לסיום הוא הוסיף כי המתחרות של טוויטר, פייסבוק ו-וואטסאפ, נמצאות בשליטתו המלאה של מארק צוקרברג במבנה שמוודא ש"גם מארק צוקרברג ה-14 עדיין ישלוט בישויות הללו – ואני מתכוון לזה מילולית".
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    לא התבלבלתם
    הזיע וגמגם 04/2022/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הטופ שבטופ של המין האנושי
    סגור
  • 5.
    או שזה גוגל טרנסלייט או שהכתב הישראלי לא יודע אנגלית
    אייל 04/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ומיסטר כתבוס, של נעליך לפני שאתה מדבר על אילון מאסק. אתה וכל צאצאיך חייבים לו את החיים שלכם. כמה חבל שלעולם לא תבינו ולא תדעו זאת.
    סגור
  • חוב גדול
    אלברט 04/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חייבים על מה בדיוק? אילון מאסק הוא ילד עם כסף עודף, כישורי יח"צ ובלי יותר מדי יכולות חוץ מזה. איש עם כמות כזו של כסף הוא סתם נטל על החברה.
    סגור
  • 4.
    אילון הובך?
    ערן 04/2022/17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הכתב פשוט לא הבין את חוש ההומור שלו. הוא ממש לא הובך. קרש הצלה? לא דובים ולא יער.
    סגור
  • 3.
    תודנ לאילון מאסק. איבדנו את החירות. (ל"ת)
    חירות עכשיו 04/2022/16
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • גם אני מודה לו. אולי בזכותו טוויטר תהיה יותר חופשיה ממנ (ל"ת)
    העתיד 04/2022/16
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 2.
    כתבה לכבוד הפסח חג החירות (ל"ת)
    אבי 04/2022/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    how i restore my marriage back
    maya elijah 04/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 2
    אני רוצה לספר לכולם כאן איך DR אלאבה שינה את גורלי. במשך כמעט חמש עשרה שנה עבדתי כמוכרת בחברת רכב ובקושי קיבלתי עמלה כדי לשלם את החשבונות בזמן שעמית מסוים בראש קנה בתים. הייתי מבולבל סביבה כי כולם קינאו בכמה עמלה היא עשתה. לא הבנתי מה לא בסדר כי הייתי טוב בעבודה שלי ולא היה שום דבר נוסף שהיא עשתה שעשה אותה שונה ובמשך כמעט חמש שנים לא יכולתי לאזור אומץ לבטא את עצמי בפניה. יום אחד כשהיא גירשה אותי, התחננתי בפניה שתיתן לי עצה והחלטתי ללמוד ממנה, אבל היא אמרה שאני יותר טוב בעבודה, מה שעוד יותר בלבל אותי כי ברור שהיא יותר טובה. לאחר שיחות רבות, היא הודיעה לי על ד"ר אלאבה שביצע את כישוף הקסם שלה שהפך אותה ליוצאת דופן. היא נתנה לי את הקשר שלו וביקשה שאדבר איתו ואעשה כל מה שהוא מבקש ממני. עברו שבעה חודשים ורק קניתי את הבית הראשון שלי וחסכתי מספיק כסף כדי לשלוח את התאומים שלי לקולג'. הייתי שבור וחסר בית ולעולם לא הייתי מעלה על דעתי להיות בעלות על בית כל כך מהר. תודה ד"ר אלאבה. בקש ממנו עזרה וברשותו אני משאיר את מספר הקשר הישיר שלו WhatsApp / Viber: +1(425) 477-2744 או אימייל: dralaba3000@gmail.
    סגור