השוק

נטפליקס שהכרנו מתה היום – זה מה שהולך לקרות

המניה של נטפליקס צנחה היום ב-35% בעקבות הדו"ח המאוד מדאיג שפרסמה אמש. המנכ"ל כבר הכריז שנשק יום הדין לשינוי המגמה נמצא בידו – אלא שהנשק הזה נראה כמו קלשונו של השטן. קבלו 666 מילים על החברה שהחליטה שכדי לנצח היא מוכנה לעבור לצד של הרעים
יאיר מור |  22
נטפליקס (צילום vecteezy, Pixabay)
35%-. זה המספר הכמעט בלתי נתפס שמוצג לצד מחיר מניית נטפליקס נכון לשעה שמונה בערב לפי שעון ישראל, או אחת בצהריים לפי שעון ניו-יורק. אתמול, בשעת סגירת המסחר, היה מחיר המניה 348.41 דולר. עכשיו הוא 226.93, בתנועות קלות לכאן ולשם כל עוד שעות המסחר ממשיכות – אך הוא לא מצליח להשתנות ביותר מכמה עשיריות אחוז מהמצב הזה כבר מאז פתיחת המסחר ב-9:30 (לפי שעון ניו-יורק, כמובן. אצלנו זה היה 16:30).
הדו"ח שהציגה אתמול נטפליקס היה סרט רע (וסלחו לי על הבדיחה, שנדמה לי שכבר השתמשתי בה פעם בדיווח על שוד על סט הצילומים של "לופן"). היא איבדה ברבעון הראשון כ-200,000 מנויים – הפעם הראשונה מזה יותר מעשור שמספר המנויים יורד, וההיפך הגמור מתוספת של 2.5 מיליון מנויים שהחברה צפתה. הנתון הזה הצליח להעיב אפילו על הגידול ברווחים – 7.87 מיליארד דולר לעומת 7.16 מיליארד לפני שנה, ורווח למניה של 3.53 דולר לעומת ציפיות ל-2.91 דולר בלבד.
מצד אחד, קל לטעון שמדובר בתרחיש זהה לזה שקרה למטא (פייסבוק לשעבר) ברבעון הקודם: שתיהן קרסו למרות שהכסף המשיך לזרום לכיסן, משום שהמשקיעים הבינו שירידה במספר המשתמשים משמעותו שימי הזוהר של החברה מאחוריה, ומעתה היא חיה על זמן שאול וכנראה לא תוכל להביא להם רווחים של ממש על השקעה בה. או כמו שהגדיר את זה מארק מאהייני, מנהל בכיר וראש מחקרי האינטרנט בחברת Evercore ISI, בראיון ל-Yahoo Finance (ובתרגום חופשי מאוד): "נטפליקס היא עדיין חברה בצמיחה, אך כבר אינה חברה בצמיחת שיא".
 
אלא שבין מטא לנטפליקס יש הבדל גדול מאוד: לראשונה יהיה קשה מאוד למצוא דרכים לעצור את המגמה, בעוד האחרונה יודעת בדיוק מה היא יכולה לעשות. זה גם לא סוד: נגד נטפליקס התנהל בחודשים האחרונים קמפיין תקשורתי עצום על ידי משקיעיה, שתקפו אותה על כך שאם לא תשתנה מקצה לקצה ותחזור בה מכל התחייבויותיה ללקוחות – היא פשוט תקרוס. והנבואה הזו מתחילה להגשים את עצמה היום – מה שכבר גרם למייסד והמנכ"ל, ריד הייסטינגס, להתחייב שכל מה שהבטיח שוב ושוב שלא יעשה לעולם, הוא "יעשה וישמע", כמו שאומרים בעם הזה שבו יותר ממיליון איש, לפי הערכות, בוחרים לשלם לנטפליקס את המחיר הגבוה בעולם על כמחצית מכמות התכנים שמקבלים במדינות אחרות שבהן השירות עולה פחות.
הסעיף הראשון, והכי פחות חמור, בבגידה של נטפליקס בהבטחותיה בדרך להתאוששות הוא המלחמה בשיתוף חשבונות: בעיקרון, החברה תמיד הדגישה שהדבר אסור לפי תנאי השימוש שלה, וכל משק בית צריך חשבון משלו. אך מצד שני, היא גם קרצה במשך השנים אינספור פעמים כלפי התופעה, מתוך ידיעה מוחלטת שאם לא תעלים ממנה עין – זה לא שאותם אנשים שמשתמשים בחשבונות של אחרים ישלמו עליה גם הם, אלא שאלה שחולקים איתם את החשבון, פעמים רבות תמורת השתתפות סמלית בעלות החשבון, יבטלו גם הם את המנוי. כעת, מצהירה נטפליקס כי המלחמה הראשונה שלה תהיה בדיוק זו שבה היא לא יכולה לנצח.
הסעיף השני, שכן יכול להוות ניצחון כספי לנטפליקס, אך הפסד בצד המוסרי, הוא פרסומות: אין בעולם מספיק זמן כדי להביא עכשיו את כל הציטוטים של הייסטינגס ועמיתו, טד סַרַנְדוֹס, בהם הסבירו שהרעיון של נטפליקס הוא שהמשתמשים משלמים דמי מנוי קבועים וצפויים תמורת גישה לכל התוכן – ללא תוספות וללא פרסומות. זאת בעוד מתחרות אחרות חוטאות בגביית תשלום נפרד על צפייה בתכנים מסוימים (למשל סרטים חדשים) ואף בדחיפת פרסומות לתוך התוכן. נטפליקס סירבה לשתי הטקטיקות הללו – ובמיוחד לאחרונה – שוב ושוב, אך כעת מבטיח הייסטינגס שתוך שנתיים תתחיל החברה להציע מנויים מוזלים, שמהם היא יכולה להכניס כסף פעמיים – גם מהמשתמש עצמו וגם מפרסומות.
 
הסעיף היחיד שלא עומד להשתנות כנראה הוא זה שעליו דיבר אילון מאסק בציוץ שהעלה בתגובה לכתבה על צניחת מניית נטפליקס באתר Slashdot. "וירוס המוח הנעור ("woke", שזה כמו נאור, אבל על סטרואידים; י"מ) הופך את נטפליקס לבלתי נסבלת לצפייה", הוא כתב, ככל הנראה בהתייחסו לכמות התכנים בנטפליקס שאין כמעט שום הצדקה לקיומם מעבר להיותם הטפה לערכי אהבת האחר – ולא משנה אם זה נשים, שחורים, להט"בים, אוטיסטים (לא, זו לא בדיחה. זוכרים את "פלפלים צהובים"? לנטפליקס יש מספר סדרות דומות) או כל קבוצה אחרת שאפשר להעלות על הדעת.
 
לכן, אין מנוס מהקביעה כי נטפליקס כפי שהכרנו אותה מתה היום, ובמקומה נולדה נטפליקס חדשה. נטפליקס שלא מתביישת להאשים את המשתמשים שלה בטעויות שלה, שלא מהססת לנצל את המשתמשים (בתשלום!) שלה כתולעים לדיג מפרסמים שמנים ועשירים, ובעיקר שלא מהססת להיות הנבל הראשי בסרט הרע שהיא עצמה יוצרת.
תגובות לכתבה(22):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 18.
    היה כל כך צפוי.
    יורם ברט 04/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הקהל הרחב ובמיוחד הבוגר, לא מזדהה עם כל הבולשיט הפרוגרסיווי ופשוט מצביע ברגליים. גם בהוליווד צפויים לחטוף מכה. סרט ג'יימס בונד האחרון למשל. נראה כמה ירוויחו על הבא בתור אחרי קטסטרופת הנעורות האחרונה שהעלו. אם בכלל יסתכנו בהפקת ברט נוסף. אישית, לא מתכוון לצפות בעוד אחד כזה. פשוט לא ג'יימס בונד.
    סגור
  • 17.
    כתבה שאינה מבינה בבורסה ובעניין נטפליקס
    צופה 04/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בתקשורת הישראלית לסוגיה השתרשה הסכמה שהצופה/הקורא הישראלי מטומטם עם IQ בגובה דשא ואפשר לשדר/לכתוב לו שטויות בדרמה ולהתגלגל מצחוק שלכולם נשמטת הלסת. מניית נטפליקס יורדת משום שבמוסדיים האמריקאיים הגדולים החליטו להכניס את הבורסות ברחבי העולם לתיקון טכני עמוק לאחר שחלבו את השווקים במשך שלש שנים בתשואות שיא והגיע הזמן למכור לציבור הטיפש, העביר את הכסף לאפיקים אחרים ולחזור ולקנות בעוד כשנה שהמניות יהיו על הרצפה ולעשות סיבוב נוסף. לכן, מפילים את הגדולות תחילה בכל מיני תירוצים. העובדה שמנכ"ל נטפליקס לא פוטר מלמדת שכולם מסודרים שם, והחגיגה תמשך לאחר שנטפליקס תגיע ל60-80 דולר.
    סגור
  • 16.
    100 מיליון צופים לא משלמים.זו הבעיה.
    דוד 04/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 1
    המטרה היחידה של חברה היא להביא רוחיים לבעלי המניות. עכשיו ישנו את כל מודל התשלום ובאכזריות. חברה עסקית שייכת לבעלי המניות. לא למי שמשלם 60 דולר.
    סגור
  • 15.
    ברגע שהיא תפיל את הגזירות אני אעבור לדיסני אוHBO (ל"ת)
    שלומי 04/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    יקרנים
    emily 04/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בהתחלה הם היו אטרקטיביים במחיר, כעת הם מעלים לנו והתמורה הולכת ופוחתת. לא מבינה במניות אבל הולכת להתנתק מהם.
    סגור
  • טען עוד
  • 13.
    אין על נטפליקס
    חוה 04/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הייתי ביס והייתי בהוט ואומרת לכם מניסיון, תוכן מענין כזה לא קיים ויש עוד מיליון פלוסים לנטפליקס. אין על נטפליקס
    סגור
  • 12.
    רציני?
    לוליק 04/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מה זאת הדרמה שכתבת פה? בתור מישהו שעוקב אחר הנושא אני באמת נגעל מאיך שאתה מציג את הדברים לטובת האינטרסים שלך(דעה שווה היא דעה מכובדת והגיונית, לא יצירת שנאה בקרב הקהל הלא מעודכן). בסדר שהצגת את העובדות בפשטות, אבל להתעמק אך ורק בפרטים הרעים, ישר לעשות קריטיסייז כאילו נטפליקס היא חבורה של רודפי בצע בלי להזכיר הצדקה קטנה למה שהם עשו ועוד להשוות אותם לשטן על זה שהם יורדים מחלק מהפריבילגיות שלא היית מוצא בשום חברת סטרימינג אחרת ושהם נתנו במשך יותר מעשור. כשחברה יורדת מתקופת טור הזהב שלה ברור שהיא תנקוט מהלכים חדשים וישנו את מגמת הירידה שלה,בדיוק כמו שהיא לא תשנה שום דבר לרעת המשתמשים שלה כשהיא רק גודלת צומחת ומרוויחה. בקיצור לדעתי הכתבה הזאת היא פשוט בושה ואני מצטער שנתתי זמן קראיה לקליקבייט שלך. למי שמתעניין חפשו מקומות אחרים למצוא בהם מידע כי פה קשה שלא להסיק בעיקר מסקנות שליליות על נטפליקס ולהחשיב אותה למתה(מרוויחה או מפסידה היא לא תמות לעוד לפחות כמה שנים טובות.
    סגור
  • 11.
    גם ככה כבר אין מה לראות שם.. תכף מתנתק.
    גם ככה כבר אין מה לר 04/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פעם עוד היה מעניין.. עכשיו כבר משעמם ואין שום דבר מעניין..
    סגור
  • 10.
    ממש דרמה על סטראוידים, יש בעיה אחת
    יולי 04/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    והבעיה היא שנהיה משעמם בנטפליקס ומה שהיא יכולה לעשות זה להחליף סדרות לעיתים תכופות יותר האמת שאנשים מסיימים לראות תכנים מהר יותר ומחליפים לסטרימינג המתחרה מסיימים לראות הכל שם וחוזרים לנטלפיקס, וגם התוכן נהיה די מפוזר שם הרבה הרבה של כלום, כל מה שנטלפיקס צריכה זה להתייעל והיא לא תאבד מנויים, ואת השיטוף המנוי אפשר להקטין בזה שאת המכשירים שמשתמשים במנוי יהיה צורך לרשום מראש ברכישת מנוי.
    סגור
  • 9.
    אמזון פריים וידאו תדרוס אותם
    ... 04/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם יתחילו להילחם בלקוחות
    סגור
  • 8.
    אם יתחילו עם פירסומות תהייה עזיבה המונית (ל"ת)
    נוי 04/2022/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 7.
    זה מה שקורה כשהתכנים פרוגרסיבים ומפגרים (ל"ת)
    משה זיכמיר 04/2022/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 6.
    Get woke get broke (ל"ת)
    דרור 04/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    וואווו איזו דרמה !!! (ל"ת)
    ציסטה 04/2022/21
    הגב לתגובה זו
    8 2
    סגור
  • 4.
    חח
    נירו הרומני 04/2022/21
    הגב לתגובה זו
    4 2
    ממש כבר לא צופה בנטפליקס.. שוקל לבטל מנויי.הכל שם זבאלה..
    סגור
  • אל תעזוב .. אנחנו נסגור (ל"ת)
    מנשה 04/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    ספרתי יותר מ666 מילים
    יובל 04/2022/21
    הגב לתגובה זו
    10 2
    לא עמדתם בהבטחה...
    סגור
  • ספרת או מנית?
    emily 04/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חביבי כמה משעמם לך?!
    סגור
  • 2.
    אילון מאסק. תקשיבו לו. Woke וזבל פרוגרסיבי הם הבעיה (ל"ת)
    תביאו טלוויזיה בועטת 04/2022/21
    הגב לתגובה זו
    24 1
    סגור
  • אולי אילון מאסק הוא הזבל ? ואין שום בעיה עם woke
    אחד 04/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    או עם פרוגרסיביות. הבעיה היא עם אנשים כמוך שאטומים נפשית ושכלית
    סגור
  • ממש לא. מה רע באהבת האחר? אל תהיה מטומטם (ל"ת)
    יוסי 04/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    כותרת שחוטאת למציאות
    רחמים על המסקנות 04/2022/20
    הגב לתגובה זו
    11 1
    מסקנות נמהרות ופסקניות מדי
    סגור