השוק

ההנפקה של דיסקונט: המשקיעים רוצים ריבית קבועה, בוטלה ההנפקה

בנק דיסקונט ביקש להנפיק סדרת אג"ח חדשה שקלית בריבית משתנה, אך לאור ביקושים נמוכים מאוד ביטל הבנק את ההנפקה ובמקום זאת הרחיב את סדרה 14; באופן נדיר, דיסקונט הצטרף ללאומי וגייס נע"מים כדי לענות על דרישות הנזילות של הפיקוח
ניצן כהן | 
בנק דיסקונט (צילום Magma Images, vecteezy)
הפתעה גדולה נרשמה הלילה בשוק ההון כשבנק דיסקונט לא הצליח לגייס מספיק כסף לסדרת אג"ח חדשה ונאלץ לבטל הנפקה של הסדרה השקלית בריבית משתנה החדשה ותחת זאת בחר להרחיב סדרה קיימת. להרחבת הסדרה הקיימת כבר הוזרמו ביקושים נאים של 2.3 מיליארד שקל והבנק לקח שם מיליארד שקל.
נתון מעניין נוסף הוא העובדה כי בנק דיסקונט פנה לגיוס נע"מ שהם למעשה פיקדונות שעונים על צורכי מזומנים של המערכת. באופן עקרוני הבנקים לא מגייסים באמצעות נע"מים כי מדובר בניירות קצרי טווח יקרים מידי.
 
אם כן, דיסקונט באופן מפתיע גייס הלילה 725 מיליון שקל בהנפקת נע"מים שבועיים לאחר שבנק לאומי עשה מעשה דומה. פועלים, מזרחי והבינלאומי לא עשו זאת בשל העובדה כי יחסי הנזילות שלהם משביעי רצון.
באופן עקרוני כשבנק אינו עומד ביחס הנזילות שלו או קרוב מידי אליו, הוא נאלץ לגייס מזומנים ומהר. את המזומנים האלה הוא מגייס בדרך כלל באמצעות פקדונות של לקוחות פרטיים אך אלה כרגע לא ממהרים להפקיד לפקדונות ולכן הבנקים צריכים לצאת או לגיוס הון (בעדיפות אחרונה) או בגיוסי אג"ח. כשיש חשש שתהליך גיוס האג"ח יהיה ארוך מידי או יתקל בקשיים פונה המערכת הבנקאית לעולם הנע"מים שהוא פחות מועדף בעולם של ניהול הון אך מועדף בעולמות של מילוי קופת המזומנים בפרקי זמן קצרים. בדיסקונט זה לא היה הסיפור אלא יותר גיוון של מקורות ההון.
 
לאומי לעומת זאת נמצא בעולם שונה מעט. נתון מעניין התגלה בדוחות הבנק. שם התברר כי הוא (כמו כל בנק אחר) נדרש ליחס כיסוי נזילות מזערי של 100%. כלומר, הבנק צריך להחזיק די מזומנים בקופה כדי לענות על ביקושים של מלוא הכסף שמופקד בפיקדונות לשנה הקרובה (לפעמים זה לפרקי זמן של יותר משנה אבל בעיקרון מדברים על שנה).
בלאומי משום מה נבחנת המתדולוגיה מחדש ולכן בתאום עם המפקח על הבנקים (הגדרה מכובסת ל'דרישת המפקח') הונחה הבנק להחזיק מזומנים בשיעור של 118% מהיקף הפקדונות המופקדים אצלו - וזה לא פשוט ויכול להיות הסבר מדוע גייס הבנק לפני כשבועיים באמצעות נע"מים 900 מיליון שקל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה