השוק

פייסבוק בלחץ: התרסקה לשפל של יותר משנתיים

מניית פייסבוק ושווי השוק שלה צנחו לכמעט 55% פחות משיאם, לאחר שדווח כי בכירה בחברה נמצאת תחת חקירה, במקביל לסדרת תביעות ענק שהוגשו נגד הרשת החברתית

יאיר מור | 
מארק צוקרברג מנכ"ל פייסבוק (צילום pixabay ,unsplash, יוטיוב/ ABC News)
מניית מטא (לשעבר פייסבוק) צנחה במסחר של יום שישי בבורסת נאסד"ק בניו-יורק בשיעור של 4.58% וירדה למחיר של 175.57 דולר – המחיר הנמוך ביותר שלה מזה שנתיים ושלושה חודשים (להוציא את מחירה ב-27 באפריל האחרון, שהיה נמוך בכ-60 סנט נוספים). שווי השוק של החברה צנח בהתאם ל-475 מיליארד דולר – קריסה של 54.75% משווי השיא שלה, ב-30 באוגוסט 2021, שעמד על 1.05 טריליון דולר. הירידה הזו היתה גבוהה בכאחוז מהירידה הממוצעת בנאסד"ק ביום המסחר, שעמדה על כ-3.6%.
הצניחה הגיעה ממספר סיבות, כאשר האחרונה, שתקעה את המסמר האחרון בארון, היתה פרסום שלישי תוך חודש לפיו שריל סנדברג, סמנכ"לית השיווק האגדית של החברה שהודיעה לאחרונה על פרישה לאחר 14 שנים בתפקיד, נחקרת בחשד לשימוש לרעה במשאבי החברה לצרכיה האישיים.
 
לפי תחקיר שפורסם בוול-סטריט ג'ורנל, מקורות במטא חשפו כי עורכי דין של החברה מראיינים מזה לפחות 7 חודשים עובדים בחברה, במטרה להבין האם סנדברג ניצלה לרעה את תפקידה כדי לממן את העמותה שלה, "הישענו קדימה" המקדמת נשים בהייטק, ואת הוצאת הספר השני שלה (הראשון נקרא באותו שם כמו העמותה), "אפשרות ב': התמודדות מול מצוקה, בניית חוסן ומציאת הנאה".
הידיעה הזו הצטרפה לידיעות קודמות מהחודשיים האחרונים, לפיהן סנדברג חשודה גם בניצול מעמדה כדי להשתיק סיפורים תקשורתיים מביכים אודות מי שהיה בן זוגה בסוף העשור הקודם – מנכ"ל אקטיוויז'ן בליזארד, בובי קוֹטיק.
סנדברג ומטא לא הגיבו לדיווח.
ביומיים שלפני התחקיר הזה פורסמו שתי ידיעות מדאיגות אחרות מבחינת מטא:
הראשונה היתה הגשתן של לא פחות מ-8 תביעות משפטיות נגד החברה במדינות שונות בארה"ב – אילינוי, ג'ורג'יה, דלאוור, טנסי, טקסס, מיזורי, פלורידה וקולורדו – בטענה כי הרשת החברתית גרמה בכוונה תחילה נזק למשתמשים קטינים.
אנדי בירצ'פילד, עו"ד במשרד ביזלי אלן, שהגיש את כל 8 התביעות, אמר ביום רביעי כי "הנאשמים ידעו שהמוצרים שלהם והשירותים הקשורים היוו סכנה לילדים ובני נוער צעירים וקלי-השפעה, ולמרות זאת הם זילזלו לחלוטין במידע של עצמם. הם יישמו אלגוריתמים מתוכחמים שתוכננו לעודד גישה תכופה לפלטפורמות וחשיפה ארוכה לתוכן מזיק".
הוא הוסיף כי "השימוש ברשתות חברתיות בקרב צעירים צריך להיתפש כתורם משמעותי למשבר הבריאות הנפשית שאנו מתמודדים איתו במדינה. היישומים הללו יכולים היו להיות מתכוננים כך שימזערו את הנזק הפוטנציאלי – אך במקום זאת, הוחלט למכר מתבגרים בכוח בשם הרווחים התאגידיים. הגיע הזמן שהחברה הזו תכיר בדאגות הגוברות סביב השפעת הרשתות החברתיות על הבריאות הנפשית והבריאות הכללית של החלק העדין ביותר של החברה שלנו, ותשנה את האלגוריתמים ומטרותיה העסקיות שגרמו לכל כך הרבה נזקים".
הידיעה השנייה, שפורסמה ביום חמישי, היתה השינוי הדרמטי בתוכניות פייסבוק לגבי מוצרי החומרה שלה. לפי הדיווח, החברה גנזה את הדור הראשון של משקפי המציאות המעורבת שלה כדי לחסוך בעלויות פיתוח, ביטלה לחלוטין את פרויקט השעון החכם שהיה אמור גם הוא להשתלב בשירות העולם הווירטואלי שלה, וצמצמה משמעותית את פיתוח המסכים החכמים לשיחות וידאו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה