השוק

הכלכלנים בטוחים: זמן לא טוב לבחירות - אנחנו לפני משבר

ישראל יוצאת לבחירות כשאין עבודה ויכולת להעביר תקציב, אין יכולת לצאת לרפורמות כלכליות להורדת יוקר המחיה כשבמקביל שורה של דרישות להעלאת שכר בשירות הציבור ולא נזכיר את האינפלציה והריבית שעולה
ניצן כהן |  1
יאיר לפיד ונפתלי בנט (צילום פלאש 90)
מנהלי השקעות בכירים בשוק ההון כמו גם כלכלנים בכירים תמימי דעים: נפילת הממשלה באה בזמן לא טוב. הכלכלן מיכאל שראל ראש פורום קוהלת לכלכלה אומר כי הממשלה הזו פעלה מצוין בשנה הראשונה שלה. "זה לא רק התקציב שעבר אלא שורה ארוכה של רפורמות לא פופוליסיטיות עם הסתכלות לטווח ארוך.
"אז אם אתה שואל אותי אם לצאת לבחירות עכשיו זה טוב, אז זה לא טוב. חוסר וודאות כלכלי בתקופה של אינפלציה עולה ותוואי ריבית עולה עם לחצים להעלאת שכר של המגזר הציבורי זה לא טוב. הכי טוב היה שהייתה כאן ממשלה עם רוב בכנסת שיכולה להעביר את הרפורמה ביבוא, הרפורמה בחקלאות ולעשות מעשים נכונים בשוק הנדל"ן. אבל זה לא המצב".
 
-איך נראה הטיפול של הממשלה היוצאת בשוק הנדל"ן?
"לא טוב. הממשלה הזו כמו ממשלות קודמות העדיפו תוכניות פופוליסטיות על פני טיפול שורש אמיתי בשוק הנדל"ן. הם לא מבינים שחלוקת הנחות ענק לרוכשי דירות רק תעשה לא טוב לשוק הנדל"ן".
-מה היו צריכים לעשות כדי להילחם במחירי הנדל"ן?
"הדברים מורכבים מאוד אבל אפשריים. צריך רצון ויכולת פוליטיים שאין לאף ממשלה. אבל נעזוב את זה רגע. תחשוב על התימרוץ לראשי ראשויות. לא צריך לחלק להם מענקים אלא לאפשר להם להעלות את הארנונה למגורים כך שתתקרב לעלות האמיתי שלהם כשבמקביל צריך להוריד את הארנונה לעסקים.
"צריך להשוות את שיעורי המס על דירה ראשונה לבין המיסוי על השקעות אחרות. תחשוב שאם אדם יש לו כסף והוא שוקל אם להשקיע במפעל או לשפר את הדירה שלו מ-4 חדרים ל-5 חדרים. מה הוא יעשה? עיוות המס ידחף אותו להחליף דירה כי הרי על רווחי הון הוא משלם מס.
"צריך לייעל ולשפר את הליכי התכנון. להוציא יותר דירות לשוק אבל לקצר את פרקי הזמן שמשחררים קרקעות לבניה. אפשר לעשות את זה מהיר ויעיל וזה יתרום את חלקו לירידת המחירים".
נזכיר כי ברקע נפילת הממשלה אנחנו נמצאים בתהליך של עליית מדרגה אינפלציונית, תוואי ריבית עולה. אין תקציב מדינה ואין עבודה עליו. דרישות השכר של עובדי הציבור הולכות וגדלות מה שיאיץ את האינפלציה וכרגע אין עבודה על הרפורמות הגדולות של הממשלה היוצאת להורדת יוקר המחיה כמו פתיחת ישראל לתחרות, רפורמה בחקלאות וכן הלאה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כל הכבוד למהלך. הסחטנים העלובים נשארו בלי כלום
    סימבה 06/2022/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בנט כל הכבוד. גם אם תצא לחופשה, אין ספק שעוד נשמע ממך, אחד הפוליטיקאים המוכשרים והחכמים שיש לנו היום. שלא לדבר על הבדיחות העלובות של הצבור הדתי - לא פוליטיקאים ולא בני אדם להמתין לשלטונו של יאיר לפיד שמן הסתם ינצל את מעמדו החדש להתנקם . תשכחו מהמשך הבניה בעיקר ביו"ש, המשטרה תתפורר, כי זו הירושה שקבלו מנתניהו.
    סגור