השוק

ענקית הדלק מודה: בזמן שהעולם במשבר הרווחים שלנו מזנקים

אקסון מוביל, ספקית הדלק הגדולה במערב, דיווחה בסוף השבוע כי המשבר העולמי שנוצר בשל החרם נגד רוסיה צפוי להביא אותה לרווח הגבוה ביותר בתולדותיה. זאת ימים בודדים לאחר שהנשיא, ג'ו ביידן, האשים אותה בניצול המשבר

יאיר מור |  3
מחירי הדלק עולים (צילום Paul Lowry / flickr)
משבר הדלק העולמי, שנוצר בעקבות המלחמה באוקראינה והחרם על רוסיה, היטיב מאוד עם ענקית הדלק האמריקאית אקסון מוביל: אתמול (שישי) היא הגישה לרשות לניירות ערך (SEC) מסמך מקדים לקראת הדו"ח הרבעוני שלה, שיפורסם ב-29 לחודש, ולפיו היא צופה לדווח על הרבעון המוצלח בתולדותיה בזכות אותו משבר.
לפי המסמך, הערכות ראשוניות של ביצועי החברה ברבעון מצביעות על רווחים – לא הכנסות, אלא רווח נקי – בגובה של יותר מ-16 מיליארד דולר. מדובר בשיא של כל הזמנים, ששובר את השיא הקודם – 15.9 מיליארד דולר – שנרשם בשנת 2012, לפני עשור בדיוק. נתונים מדהימים נוספים הם שלעומת הרבעון הקודם, מדובר בעלייה של כמעט פי שניים – בחודשים ינואר עד מרץ הרוויחה אקסון 8.8 מיליארד דולר; ושהרווח הצפוי למניה שפורסם על ידי אנליסטים בעקבות המסמך יעמוד על כ-2.99 דולר – כמעט פי שלושה מהרווח למניה שרשמה החברה לפני שנה (1.10 דולר).
 
כאמור, החברה הודתה כי מה שתרם לנתונים הוא עליית מחירי הדלקים בעקבות המחסור שנוצר מהחרם על רוסיה במחאה על הפלישה לאוקראינה. מחיר חבית נפט האמיר ל-105 דולר, והחברה מעריכה כי נפט וגז יניבו לה בסיכום שלושת החודשים האחרונים רווחים בגובה 2.9 מיליארד דולר, ובנזין וסולר יניבו לה 4.5 מיליארד דולר.
כתוצאה מהדיווח עלתה מניית אקסון בוול-סטריט ב-2.2%. שווי השוק שלה עומד נכון להיום על 369 מיליארד דולר, והיא חברת הדלקים השנייה בגודלה בעולם – אחרי סעודי אראמקו, ששוויה עומד על 2.274 טריליון דולר – והגדולה ביותר בארה"ב ובמערב בכלל, לפני שברון האמריקאית ששוויה עומד על 288 מיליארד דולר.
בחודש שהסתיים בסוף השבוע האשים נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, את חברות הנפט, ובתוכן אקסון, בניצול בעיות האספקה שנוצרו מהמלחמה באוקראינה והמשבר העולמי – אך אקסון מצהירה במסמך כי "מחירי האנרגיה הגבוהים הם בגדול תוצאה של חוסר השקעה מצד רבים בתעשיית האנרגיה במהלך השנים האחרונות, ובמיוחד במהלך המגפה". היא מציינת כי המלחמה גרמה לה גם הפסדים – 3.4 מיליארד דולר של נכסים שהיא נאלצה להפקיר ברוסיה בעקבות החרם ברבעון הקודם, כמו גם אובדן הכנסות מוערך של 150 מיליון דולר נוספים ברבעון השני. היא הוסיפה כי במגפה היא הפסידה כסף, אך למרות זאת המשיכה להשקיע בהגדלת התפוקה שלה, מה שאמור להשתלם בקרוב כאשר התפוקה המוגדלת תפחית מעט את המצוקה בשוק.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    אמן שיגמרו להם כבר המאגרים (ל"ת)
    רק עוד חמישים שנה 07/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    אולי שהמדינה תוריד את המס ולא תנצל את המצב
    ביידן נשיא לא חכם 07/2022/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חברות הנפט צריכות להרוויח כי הם לא חברות פילנתרופיות ולא העלו את מחיר הנפט כשהנפט היה במחיר אפס השנה את החברות האלו מי פיצה לעומת זאת המדינה תמיד מרוויחה כסף מהמיסים שהיא לוקחת על הדלק .איזה חוצפן הנשיא הזה רק כשהאינפלציה עולה אז פתאום אנשים מתחילים להרגיש את היוקר מחיה ולא שמים לב שכל הזמן זה היה יקר בגלל המיסים תוריד את המיסים המטורפים ואז אתה רואה איך הדלק הופך שוב לזול
    סגור
  • 1.
    ואיתיקה כנראה חתמה את עסקת סיקאר בסופש
    דני 07/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם זה נכון אז הולך להיות שמח מאוד למחזיקי דחק מחר...
    סגור