השוק

היסטוריה: נמל חיפה עובר לידיים פרטיות תמורת 4.1 מיליארד שקל

חברת 'גדות' והשותפה ההודית 'אדני', ישלמו 4.1 מיליארד שקל למדינה ויקבלו לידיהן את נמל חיפה; עם פיחת המעטפות נפסלה הצעת שפיר שהייתה הנמוכה ביותר ואז החל הליך "התמחרות אנגלית" שבסופו זכו במכרז גדות והשותפה ההודית
ניצן כהן וכפיר אדר |  10
נמל חיפה (צילום freepik ,פלאש 90/ מרים אלסטר, ג׳ורג׳ נובומינסקי, נתי שוחט)
הליך מכירת נמל חיפה מהמדינה לידיים פרטיות הגיע בשעה האחרונה לשיאו עם קביעת הזוכה במכרז שתרכוש את הנמל מידי המדינה. הליך המכרז היה מורכב כשבסופו נקבע כי גדול והשותפה ההודית שלה חברה "אדני" ישלמו למדינה 4.1 מיליארד שקל ויקבלו לידיהם את הנמל בתהליך שלא ניתן לכנות אותו בשם אחר אלא בתהליך היסטורי.
הליך המכירה כלל מנגנון מעניין כשלמעשה עם פתיחת המעטפות נפלטת החברה שהציעה את ההצעה הנמוכה ביותר (במקרה שלנו שפיר) ואז עוברים לתהליך של התמחרות כשהשינוי בין הצעה להצעה צריך להיות גבוה ב-50 מיליון שקל מנההצעה הקודמת וככה רצים, עד שמגיעים לנקודה האחרונה.
 
כאמור, במקרה שלנו מי שנשאר אחרון במשחק הייתה קבוצת גדות. שלושת החברות שהגיעו ליישורת האחרונה היו: גדות (שזכתה בסוף), מספנות ישראל וקבוצת דאו שכוללת את איש העסקים רמי אונגר וקרן ג'נריישן קפיטל.
הליך ההפרטה של הנמל החל בשנת 2020 עם אישור ועדת השרים לענייני הפרטה. הפרטת נמל חיפה היא השנייה שמבוצעת בישראל לאחר שבשנת 2013 הפריטה המדינה את פעילות נמל אילת. 
שר האוצר, אביגדור ליברמן: ״מדובר בבשורה גדולה לאזרחי מדינת ישראל. הפרטת נמל חיפה תביא להגברת התחרות בנמלים ובכך להורדת יוקר המחייה. נמשיך להוביל מדיניות אחראית של כלכלה חופשית, שתזניק את הכלכלה הישראלית״.
מנכ"ל משרד האוצר ויו"ר הוועדה למכירת מניות המדינה בנמל חיפה, רם בלינקוב: "מכירת מניות חברת נמל חיפה הינה צעד משמעותי לשיפור יעילות הנמלים בישראל ולעידוד התחרות בנמלי הים. אני מודה לחברי הוועדה, אנשי רשות החברות הממשלתיות, יועצי הוועדה וגורמי המקצוע במשרדי האוצר והתחבורה, על העבודה המסורה למען ביצוע הליך מיטבי ושקוף. המחיר משקף אמון במשק הישראלי ובעובדי והנהלת הנמל".
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    ליברמן שר האוצר הטוב ביותר שהיה כאן
    ארנון 07/2022/14
    הגב לתגובה זו
    2 2
    מרגישים שיפור מיום ליום על אף עליות המחירים והאינפלציה העולמית
    סגור
  • תקרא את הכתבה
    תקרא את הכתבה 07/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קבל ציטוט "הליך ההפרטה של הנמל החל בשנת 2020 עם אישור ועדת השרים לענייני הפרטה" ליברמן על אף היותו איש נוראי כאדם כנראה שהוא לא שר אוצר גרוע כמו שהיה יאיר לפיד ...את הכסף שנתנו אתנן לאחים המוסלמים לאכלוסיה שלא משלמת מיסים נשאיר בצד... בכל אופן את הקרדיט בכתבה הזאת לא מגיע לו . בכל אופן בכל אופן
    סגור
  • לא הייתי קונה ממנו מכונית
    שייקה 07/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא רק חותם על ההישגים של הממשלה הקודמת. זאת לא יוזמה של ליברמן.
    סגור
  • 5.
    הפרטת נמל חיפה
    אבנר עמרי 07/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    במדינת מושחתים עיסקה כזאת לא יכולה להיות ישרה וטהורה. יפרטו נא את הקשרים שיש לזוכים עם המנהיגים שלנו. ייקשה עלי להאמין שעיסקה כזו נעשתה במדינת ישראל בטוהר מוחלט. אני מזמין את התנועה לאיכות השלטון לבדוק את העיסקה לפני שהיא מתבצעת!
    סגור
  • מהההה
    צוריאל 07/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אולי תמכרו את תל אביב לנסראלה. המדינה זה נדלן של אבא שלכם
    סגור
  • 4.
    נמל חיפה
    לירן 07/2022/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כמובן שנמל חיפה הופרט.נמל אשדוד היותר חכמים לא הסכימו להפרטה. כל הכבוד לאידיוטים שהסכימו שנמל חיפה יועבר לידיים פרטיות.אין עליכם עכשיו תהיו נבדים לא עובדים.
    סגור
  • 3.
    מי שקובע
    מייק 07/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבל על הזמן .מי שקובע בנמל זה העובדים ומאחוריהם ההסתדרות.
    סגור
  • זהו נגמר הסיפור שלכם (ל"ת)
    אלכס 07/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 2.
    יאללה עכשיו הודו נגד סין בחיפה (ל"ת)
    יוני 07/2022/14
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 1.
    אידיוט מי שמכניס ראשו למיטה חולה (ל"ת)
    צדק 07/2022/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור