גאוטם אדאני: המיליארדר ההודי שרכש את נמל חיפה

הוא בנה אימפריה חובקת עולם בעשר אצבעות, שרד פיגוע טרור וחטיפה, ובשיראל הוא מכור בזכות זכייתו במכרז לנמל חיפה. מי אתה גאוטם אדאני?

מערכת ice |  2
גאוטם אדאני, נמל חיפה (צילום אינסטגרם\פלאש90)
גאוטם שנטילאל אדאני, יליד 1962, הוא תעשיין, יזם, איש עסקים ומיליארדר הודי. קבוצת אדאני (ADANI GROUP) הקונצרן שהקים ובראשו הוא עומד, חולש על מספר רב של גזרות, ובהן בין היתר לוגיסטיקה, אנרגיה, חקלאות, ספנות וביטחון. הונו של אדאני, נכון לפברואר 2024 (לפי מגזין פורבס) עומד על 83.9 מיליארד דולרים, מדרג אותו בצמרת האישים העשירים ביבשת אסיה ובמקום של כבוד גם ברשימת עשירי תבל.
 
ביוגרפיה עסקית
אדאני נולד בעיר אחמדאבאד, במדינת גוג'ראט שבמערב הודו, למשפחה בת 10 נפשות. את המסלול לצמרת החל בסוף שנות ה-70, כשבגיל 16 עבר לעיר מומבאי ועבד כסדרן יהלומים, בדרך להקמת חברה עצמאית לתיווך יהלומים.
בראשית שנות ה-80 חבר אדאני לאחיו הבכור, מנסוקבהאי, לחברה שעסקה בייבוא פוליוויניל כלוריד  .(PVC)החברה הצנועה היא זו שנטעה את היסודות להקמת האימפריה העסקית של אדאני והובילה אותו בגיל 26 לייסד את אדאני אקספורטס, חברה שעסקה בסחורות חקלאיות ובאנרגיה.
החברה של אדאני צמחה והתרחבה, ועם השנים הפכה לקבוצת אדאני, אימפריית מרובת זרועות בעלת אחזקות בתחנות כוח, נמלים, כריית פחם, גז, חשמל, מתכות, אנרגיה ירוקה ותחומים נוספים – אשר הביאה להכנסות עתק ומיצבה את אדאני כאחד מעשירי אסיה.
במאי 2202 זכה אדאני במכרז שקיים תאגיד האנרגיה הסולארית של הודו, לאחר שהצעתו בגובה 6 מיליארד דולרים היא זו שהתקבלה. בספטמבר של אותה השנה, רכש אדאני 74% ממניות נמל התעופה מומבאי, השדה נמל השני בגודלו בתת היבשת ההודית. עסקת ענק אחר בה מעורב אדאני, נוגעת לרכישת חברת המלט Ambuja Cement ב-2022, בלמעלה מ-10מיליארד דולרים. "להיות יזם זו עבודת החלומות שלי שכן היא בוחנת את העקשנות של האדם", סיפר באחד הראיונות שנערכו עמו. "לא הייתי מוכן לקבל פקודות והוראות מאף אחד".
בשיא הצלחתו ב-2022 עם הון הנע סביב סכום של כ-150 מיליארד דולרים, התמקם אדאני בשלישיית האישים העשירים בעולם, כשהוא מדלג של שמות כמו ביל גייטס וג'ף בזוס. אלא ששנה לאחר מכן, עברה החברה משבר לא פשוט – זאת לאחר שבדוחות של הינדנבורג ריסרץ', חברת המשקיעים האמריקאית, נטען כי קבוצת אדאני ביצעה מניפולציה בשערי המניות שלה. על רקע הפרסום צנחה מניית החברה והיא איבדה נתח נכבד משוויה. אדאני דחה את הטענות, ובליווי מסע יחסי ציבור סובב עולם, הצליחה בהדרגה לאושש את מפעל חייו.
הקשר הישראלי
לטייקון ההודי נחשף הציבור בישראל במהלך קיץ 2022, לאחר שזכה (יחד עם קבוצת גדות) במכרז שערכה המדינה להעברתו של נמל חיפה לידיים פרטיות. הסכום: 4.1 מיליארד שקלים. בטוויטר שלו התייחס אדאני לעסקה וצייץ: "אני שמח על הזכייה במכרז להפרטת נמל חיפה בישראל עם שותפתנו, גדות. יש בכך משמעות אסטרטגית והיסטורית עצומה עבור שתי המדינות".
ההעברת הנמל הרשמית התקיימה בטקס חגיגי שהתקיים בראשית 2023, בו נטלו חלק אדאני שהגיע לישראל במיוחד, וצמרת הממשלה בישראל, ובהם ראש הממשלה בנימין נתניה, שרת התחבורה מירי רגב ושר האנרגיה ישראל כ"ץ. 
הישרדות, הגרסה ההודית
אדאני נשוי לפריטי, רופאת שנים בהכשרתה, אב לשניים, והוא מתגורר באחמדאבאד. שתי אנקדוטות מטלטלות בחייו של אדאני, נוגעות לכך שניצל מחטיפה ומאירוע טרור. כך, ב-1998 הוא נחטף כשיצא ממועדון באחמדאבאד והוחזק כבן ערובה למטרת כופר – אולם בסופו של דבר שוחרר ללא גביית תשלום.
אדאני שרד גם את מתקפת הדמים שהתרחשה במומבאי ב-2008 והובילה ל-207 הרוגים. הוא שהה במסעדה במלון טאג' מאהל, אחד מהיעדים שהותקפו בידי טרוריסטים, וניצל לאחר שהתחבא במטבח ובשירותים. "ראיתי את המוות במרחק 5 מטרים ממני", שיחזר לאחר האירוע.
פעילותו הפילנתרופית של אדאני מרוכזת בעיקרה סביב קרן אדאני, שנוסדה ב-1996 ומנווטת בידי אשתו פריטי, כשאדאני עצמו משמש כנשיאה. מאז הקמתה ולאורך העשורים הבאים, העבירה הקרן מיליארדי דולרים למיזמים שונים בתחומי החינוך, הבריאות והרווחה.

תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    האם לאדם כל כך עשיר יש אסלה יותר גדולה? ובמילים אחרות:
    שילר הדילר 07/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה אתה עושה עם המיליון ה- 101? בקיצור, מאחל לו הצלחה ובעיקר בריאות.
    סגור
  • 1.
    הפרטת נמל חיפה
    ביל 07/2022/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ממשלה שמפריטה עצמה לדעת שלא משאירה שום אפשרות לצעירים הישראלים לעבוד בעבודות רגילות שלא בהיי טק איזה טעם יש באשארות בארץ כשאין לצעירים עבודה שאפשר להתפרנס מימנה מי שהיה אחראי לתהליך ההפרטה ההזוי היה ישראל כץ שהתנקם בעובדי הנמל
    סגור