השוק

הנזקים של המהפכה המשפטית מכים בקרנות הפנסיה וההשתלמות

המהפכה המשפטית מתחילה לגרום לנזקים בקרנות הפנסיה וההשתלמות; השוק מתייבש ומנהלי ההשקעות מזיזים יותר כסף לחו"ל, אבל כשזה קורה הם מממשים את ההפסדים כאן והולכים לשוק שנמצא בעצמו בטלטלה; המהפכה המשפטית והנזקים לפנסיה שלכם | טור שישי
ניצן כהן |  56
בנימין נתניהו ויריב לוין (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
הקונצנזוס בקרב הכלכלנים מדבר על זה שהמהפכה המשפטית תזעזע את הכלכלה פחות בטווח הקצר כמו שהיא תהיה הרסנית לטווח הארוך. קשה לא להסכים עם הקונצנזוס הזה, בטח כשהוא מלווה במחקרים על מה שקרה במדינות אחרות שעברו תהליך דומה לזה שעוברת ישראל בימים האלה. אבל לנושא "הטווח הקצר" צריך להתייחס קצת יותר לעומק.
מספר בכירים בשוק ההון שיודעים דבר וחצי דבר על תנועות ההון שבו, אומרים השבוע שלמעשה מה שמחזיק כרגע את שוק ההון הישראלי זו התקווה לפשרה, או סוג של פשרה. "השוק מת. אין עסקאות חדשות. אני לא מדבר על גיוסים כמו של ישראכרט ובז"ן אלא של חברות בינוניות שבאות לשוק למחזר חובות פעם בכמה זמן. חברות חדשות שאנחנו פחות מכירים. הם פשוט לא באים לשוק.
 
"אני אסביר, זה לא שהם לא באים. הם כן באים אבל המשקיעים עם העיניים לחו"ל ולא רוצים לשמוע על עסקאות עם חברות מקומיות. ואני אומר לך, החברות הישראליות האלה לא רעות. בימים אחרים אפשר היה לתת להם כסף עם בטחונות כאלה או אחרים ובריבית כזו או אחרת. אבל פשוט אף אחד לא מוכן לשמוע מהם כרגע" אמר לי אחד הבכירים האלה.
אולי אלה רעשי רקע? אולי קריסה של סיליקון ואלי בנק? אולי קרדיט סוויס? ואולי זו האווירה המקרו כלכלית שרחוקה מלהתייצב? שאלתי את הבכיר שענה "אל תטעה. הכלכלה הישראלית הייתה אמורה להיות היום במקום אחר. כשכל העולם סובל מחוסר יציבות. ישראל הייתה אמורה לקלוט כאן לא מעט דולרים. זה לא רק ההייטק אבל בעיקר ההייטק. בישראל של עד לפני כמה חודשים היו הזדמנויות יוצאות מהכלל בתשואות לא רעות. אבל כל הסיפור של ההתייבשות של השוק זו המהפכה הזו.
"בגיוסים גדולים ראינו תמיד את הנציגים של המשקיעים הזרים מרחרחים ולא פעם מכניסים כסף. היום הם לא שם וזה מפחיד את המשקיעים הישראלים. כשאנחנו מנסים לברר איתם (עם הזרים, נ"כ) מה קורה, הם אפילו לא עונים לנו. כאילו ירדנו להם מהעיניים. ואני לא מדבר על בנק הפועלים או דיסקונט או מזרחי. הם משלמים היום קצת יותר היום על כסף, אבל כל מי שהוא לא בנק או חברת ענק – צריך ללכת לבנק או להתארגן על כסף לבד".
ובכל זאת, איך אתה קובע שזו ההשפעה של המהפכה המשפטית? "אני יותר מידי שנים בשוק" הוא אמר "אף פעם לא ראיתי דבר כזה. לא בקורונה ולא בסבבי לחימה אלימים. כשאני כן מגיע לשיחה עם קולגות בחו"ל הם שמים מהר מאוד את הדברים על השולחן. הם שואלים על המצב כאן ואיך שאני מתקדם לעסקים. הם מנתקים מגע ואומרים שזה לא הזמן, אבל שנשמור על קשר ואפילו לא מתקדמים להצגת העסקה בקווים כלליים, לבדוק התכנות. הם פשוט מנפנפים אותנו".
השיחה הזו עם הבכיר הובילה אותי לשיחה עם גורם בכיר אחר בשוק ההון. אחד ממנהלי ההשקעות הגדולים בישראל שנחשב למאוד אגרסיבי, אחד שלא מפחד לפתוח פוזיציות גדולות על השוק, גם כשהכיוון שלו לא הכי פופולרי. הבכיר הזה אישר את הדברים. "עיקר הלקוחות שלי הם מאירופה. חלקם יהודים עשירים וחלקם קרנות זרות ומשקיעים זרים טהורים, שאין להם קשר רגשי לישראל אלא עסקים בלבד.
"אלה ממשיכים לעבוד איתנו אבל מבקשים מאיתנו להפנות את ההשקעה לחו"ל. כלומר לאתר השקעות בארה"ב ובנקודות מסוימות באירופה. באופן עקרוני, היחס בין השקעות שעשינו עבורם בישראל בשנים האחרונות ולמעשה עד לפני חודשיים שלושה, היה 60:40. כלומר 60% מהכסף היה השקעות בישראל ו-40% היה בחו"ל. היום אנחנו ביחס של 10:90 ואותם 10% שאנחנו משקיעים להם בישראל זה בעסקאות קלות יחסית. השקעות מהשורה הראשונה בלי כמעט סיכון ובלי כמעט תשואה. את הסיכון ופוטנציאל התשואה, הם מבקשים מאיתנו לאתר להם בחו"ל".
מה אתה אומר להם כשהם שואלים על המצב כאן? "באופן עקרוני אנחנו מעריכים שמתישהו תבוא פשרה. נכון, ישראל לא תהיה כמו שהייתה עד לפני חצי שנה, אבל פשרה טובה תעצור את דימום הכסף הזה". ואם לא תהיה פשרה? "אני לא יודע, עוד לא התחלנו להיערך למצב כזה, אבל יכול להיות שאחרי פרסום מתווה הנשיא והתגובות אליו" צריך להתחיל לחשבו אחרת. אנחנו לא רוצים להפסיד את הלקוחות האלה".
ננסה רגע לספר את סיפורה של הכלכלה הישראלית בשנת 2023. שוק הנדל"ן, רווי עובדים, עתיר כסף ומלא מסים, הולך ומתייבש. בחודש פברואר נלקחו משכנתאות בהיקף כספי של 5.7 מיליארד שקל אחרי שבינואר הסכום הזה עמד על כ-6.5 מיליארד שקל. בשנה שעברה, לפני העלאות הריבית הקצב החודשי הממוצע במערכת הבנקאית היה של משכנתאות בהיקף של 11 מיליארד שקל. עכשיו, תחשבו מה קורה לשוק הנדל"ן כשרוכשי הדירות נעלמים להם.
נמשיך, האינפלציה עלתה בפברואר ב-0.5% לקצב שנתי של 5.2% וזה נתון גבוה, הרבה יותר מידי גבוה. עכשיו בנק ישראל יצטרך להגיב בעוד העלאת ריבית והשאלה הגדולה היא של כמה. עכשיו מה זה עושה? הוצאות המימון של הפירמות ימשיכו לעלות וזה אומר שכסף שהיה אמור לצאת להשקעות בעסקים, ילך לתשלומי ריבית. אז אם אתה עסק שיש לו גישה לבנק, המצב שלך עוד טוב. תשלם יותר, אבל תקבל את הכסף. אם אתה נסמך על כסף משוק ההון? מצבך לא טוב.
התהליכים האלה הופכים את תקציב המדינה (שנזכיר, עדיין לא פורסם אלא מדובר בתקציב שהוא נייר ריק) לבדיחה. עולמות ההייטק מתייבשים. אלה שלא מתייבשים יוצאים לחו"ל. ענקיות הטק מפטרות עובדים בקצב מסחרר והגל הזה אם עוד לא הגיע לישראל, יגיע אליו בקרוב. שוק הנדל"ן מתייבש והוצאות המימון של הפירמות הולכות וגדלות. מה זה יעשה לגביית המסים ומכאן לגירעון (הממשלה עסוקה רק בלחלק כסף כרגע והרבה מממנו)? זה יעשה רע, רע מאוד.
ננסה רגע לתכלל את האירוע הזה. שני הבכירים כשהגיעו לשורה התחתונה העריכו שללא פשרה בטווח הזמן הקרוב, או לפחות ראשית מו"מ הגיוני ושקוף, הרי שאנחנו הולכים לקראת דולר ברמה של 4%, עוד מכה של הבורסה בתל אביב למטה, עוד מכה של תשואות האג"ח למעלה ועכשיו תארו לעצמם את המצב הזה. מה זה יעשה לקרנות הפנסיה, מה זה יעשה לקרנות ההשתלמות, מה זה יעשה לאינפלציה ומכאן לריבית. אז אם מישהו חשב שהנזק לכלכלה הישראלית, אם תצמא המהפכה הזו לפועל, יהיה לטווח הארוך בלבד? כדאי שייחשב מסלול מחדש, הטווח הקצר הולך להיות כואב. הנזק לטווח הארוך, יהיה כבר קטלני.
ושיהיה בהצלחה לכולם.
תגובות לכתבה(56):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 48.
    ישראל תיאו-קלפטוקרטיה ממשלית המתחזה לדמוקרטיה שוויונית (ל"ת)
    ישישקשיש תפרן 03/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 47.
    מדינה במצב נורא
    יעקובוביץ רות 03/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ראש ממשלה ,עשיר.מאוד.מבזבז את כספנו בכל שיגעון שעולה בדעת משפחתו,בושה ,גועלנפש
    סגור
  • 46.
    והנזקים של
    ירמיהו 03/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התשקורת עולים על עצבי אדם שפוי
    סגור
  • 45.
    ככל שהתקרב לקריאה שניה השלישית בש
    ישראל 03/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בשתי החוקים שאחד מהם הוא הוועדה לבחירת שופטים. נשמע ספינים מסוג זה. נראה התפרעויות. להערכתי לאחר העברת החוק שעוסק במינוי שופטים נראה ירידה משמעותית במחאה. כל האוליגרכים ירוצו לפוליטיקאים לצמצם נזקים. במנגנון ההון שלטון
    סגור
  • 44.
    ‏עוד מעט כולם יוכלו אוף פעם בשבועיים ביצה ביום וקצת גבי
    ץ 03/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ‏עוד מעט כולם יוכלו אוף פעם בשבועיים ביצה ביום וקצת גבינה ‏זה מה שהממשלה תביא את האנשים
    סגור
  • טען עוד
  • 43.
    אמת
    אורן 03/2023/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רפורמה אכשיו
    סגור
  • 42.
    רפורמה
    צדקה 03/2023/19
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כתבה עוד חרטה מפחידים את העם הברנג"ה מפחדים שלא ילקח מהם הקוויאר.רפורמה זה טוב לכל העם.בהצלחה
    סגור
  • 41.
    הכתב שקרן. אותי המציאות לא מעניינת
    ביביסט 03/2023/19
    הגב לתגובה זו
    1 1
    איך קשורה הרפורמה לכלכלה. פשוט לא ברור לי
    סגור
  • 40.
    זה תירוץ
    אזרח 03/2023/19
    הגב לתגובה זו
    2 1
    הפנסיות והקרנות ירדו עוד לפני
    סגור
  • 39.
    הנזקים של ה"מהפיכה"
    שלמה מנדל 03/2023/19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הצליח להגיע אפילו לארה"ב . הבורסה כושלת , בנקים קורסים , האינפלציה משתוללת .
    סגור
  • 38.
    שנה שעברה היו גם הפסדים
    מישהו 03/2023/19
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ולא הייתה שום רפורמה
    סגור
  • 37.
    שקרנים
    עופר 03/2023/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כרגיל הפחדות מסוגים שונים לכאורה
    סגור
  • 36.
    נתניהו, לוין ורוטמן - אויבי מדינת ישראל (ל"ת)
    Raffi 03/2023/19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 35.
    הרפורמה
    אהרונוב פיני 03/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לא לדאוג " כלכלנים" אחרי שהרפורמה תעבור הכל יחזור לקדמותו , אפשר לנסות
    סגור
  • 34.
    כתבה לא מעוניינת (ל"ת)
    חח 03/2023/18
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 33.
    הייתי רוצה לדעת איך זה ישפיע על הפנסיה
    נס 03/2023/18
    הגב לתגובה זו
    2 1
    וקרנות ההשתלמות, הם יעלמו? ואיך אפשר למנוע פגיעה בהם, כאשר קטן לא כחברה גדולה
    סגור
  • 32.
    הכותב קשקשן
    כלכלן 03/2023/18
    הגב לתגובה זו
    5 2
    קשקוש של שטויות. הרפורמה היא במערכת המשפט ולא בכלכלה. חוץ מלהפחיד את כולם שהיא תפגע בכלכלה, עוד לא שמעתי מומחה אחד שיודע להסביר איך חיזוק הדמוקרטיה והחלשת דיקטטורת בג"צ תפגע בכלכלה.
    סגור
  • 31.
    עוד כתב שקרן
    ליאת 03/2023/18
    הגב לתגובה זו
    3 1
    מנסים לשטוף את המח במילים המהפיכה. אין כל קשר לכלכלה ולרפורמה. אבל יש קשר לזה שכל מיני מומחים מטעם עצמם כמו הכתב כותבים כל היום את השטויות, ושאנשים פורעי חוק חוסמי כבישים ובכל העולם רואים שיש משטרה אימוטנטית בישראל שלא מצליחה לעשות סדר בעבריינים. זאת הפגיעה בכלכלה
    סגור
  • 30.
    האם הרפורמה כדאית?
    אזרח ותיק 03/2023/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    דבר אחד בטוח ,הרפורמה לא תטיב עם המשק וכולם יפגעו מכך.כבר עכשיו רואים שכל אפיקי ההשקעה בבורסה בירידה מתמדת.זה אומר פגיעה בקרנות ישתלמות,קופות גמל ופנסיה ועלית שער הדולר יגרום בעקיפון לעלית מחירים ו עליה באינפלציה. ריבית הפרים תמשיך לעלות ובעלי דירות יתקשו להחזיר את המשכנתא. בשלב השני מפעלים יכנסו לקשיים ויתחילו לפטר עובדים ואז יתחילו הפגנות של המונים. לסיכום האם הרפורמה המשפטית תעשה טוב לאזרח הקטן?
    סגור
  • בטוח שכן
    עופר 03/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרפורמה טובה לאזרח רעה לאוליגרכים
    סגור
  • 29.
    כתבה שלמה בלי לציין שם אחד של "בכיר" ??!!
    ציון 03/2023/18
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ברור שזאת כתבה מטעם. חרטא ברור.
    סגור
  • יש לך אלפי בכירים שצוערים את זה כבר חודשים
    דניאל 03/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי שבוחר לא להקשיב לא שומע...
    סגור
  • 28.
    למה יש מקום שפוי לשים את הכסף כל עולם ההייטק הזעזוע (ל"ת)
    מומי 03/2023/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 27.
    ממילא לרוב הימין אין פנסיות
    אייל 03/2023/18
    הגב לתגובה זו
    2 0
    חלק נרחב מתומכי הממשלה לא מחזיק בפנסיה שמרגישה את התנודתיות. חרדים -לא קשורים ולא מפקידים ברובם. מצביעי ליכוד -רוב העצמאים משחקים בכסף שחוראו לא מגיעים להםרשות וסכומים שזה בכלל משפיע עליהם. אלא שהצביעו ימין ועדיין מושפעים סבבה תטבעו איתנו בביצה
    סגור
  • 26.
    הפגנות המאורגנת בחו"ל על ידי ישראלים הם ירירה ברגל, והג (ל"ת)
    יופי 03/2023/18
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 25.
    העם איתכם נתניהו יריב ורוטמן
    אזרח 03/2023/18
    הגב לתגובה זו
    3 3
    בהצלחה רבה לממשלה החדשה שלנו סומך עליהם
    סגור
  • 24.
    ריבית
    בשם הפנסיה 03/2023/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    צביעות בהעלאת הריבית.כשאנו משלמים ריבית על ההלוואות פריים+ ריבית נוספת...הבנקים וחברות הביטוח צריכים לשלם לנו ריבית על הכסף שלנו שנמצא אצלם , כולל בפנסיה.
    סגור
  • 23.
    נפלתם על הראש ?
    דורי 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    4 2
    השוק העולמי במשבר עם אינפלציה ןריבית שעולים. בנקים גדולים בארה"ב ואירופה פושטים רגל, ואתם מאשימים את הרפורמה המשפטית ? כמה טימטום אתם כותבים ואומרים בתקשורת ? הכל כשר לטובת רייטינג ?
    סגור
  • 22.
    מחירי הדירות באזורי ההייטק קורסים
    יעלי 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בשנתיים הקרובות המחירים ירדו בשלושים אחוז. מי ששוקל לקנות טוב יעשה אם יחכה שנתיים.
    סגור
  • 21.
    ממשלה מושחתת,ובזויה
    איתן 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    3 2
    ממשלת ישראל תזכר לדורות כממשלה מושחתת ובזויה שהרסה מדינה שלמה בגלל גחמות של עבריינים ואגו בלתי נסבל. ממשלה שהרסה חברה, כלכלה, בריאות, חינוך , תחבורה וךירקה את צבא העם. נתניהו יזכר לראות עולם כמושחת הכי גדול ב 75 שנות עצמאותה של מדינת ישראל, האיש שהביא חורבן למדינת ישראל. מקומו רק בכלא .
    סגור
  • 20.
    שטויות בקילו
    גורי 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 1
    איזה כתב ממש ברמה של בית ספר עממי שילד כותב מתוך דמיונות ועל זה אנשים קובעים מהלכים בטח רק המרחבים שמאמינים לכל שאת שניכתבת
    סגור
  • 19.
    די לשקרים
    לאה 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 2
    בושה. מנסים להסית לכיוון מלחמת אחים. מה שפוגע זה הכפשה והפגנות שמוציא שם רע למדינה. אתם מסיתים לריב ונותנים לאויבים שלנו לחגוג. בושה. תפסיקו להזיק למדינה.
    סגור
  • 18.
    המצאות וסיפורים
    לאה 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 1
    קרנות השתלמות ירדו גם לפני שנה. אז אין קשר
    סגור
  • 17.
    איזה שקר
    יהודי 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 1
    קרנות הפנסיה וההשתלצות ירדו בשנת 2022 בשיעורים חדים, בגלל הרפורמה? לא. נפתלי היה ראד ממדלה אחר כך לפחד וליברמן שר אוצר. הכתב עושה שטיפת מוח.
    סגור
  • 16.
    העבריינים השתלטו על המדינה
    גודבלס 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    2 1
    וכל האזרחים שמחים גועל נפש
    סגור
  • 15.
    כמה חרטא לאנשים בורים שלא מבינים את השוק !!! (ל"ת)
    אסף 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 14.
    תסתכלו על סקרים
    קול 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ביבי אין לך רוב. רוב העם סוף סוף מתחיל להבין ביבי רוצה דיקטטורה ולא שליטה בדמוקרטיה
    סגור
  • 13.
    חבורת אנרכיסטים
    המקובל 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 2
    הקמתם לעצמכם זה הכל,שמאל חתרני, הבהלתם את המשקיעים ואת ההיטק,את הציבור כדי ליזום אנארכיה כלכלית ועכשיו אתם בוכים?? צבועים,בפרספקיטיבת הזמן גםהציבור הלא ימני יבין איזה סיבוב עשה עליו השמאל הסהרורי והחתרני,אנארכיה היא חרב פיפיות , מה שהפלסטינים מבינים היום הציבור המובת יבין בהמשך, עשיתם אינתיפאדה זה הכל
    סגור
  • 12.
    שרה דואגת ?
    הוגה דעות 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אם לא אז אין מה לדאוג אנחנו בידיים טובות
    סגור
  • 11.
    נזקים?
    מנחם 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מי שגורם את כל הנזקים זה אנשי השמאל הם הוציאו את דיבת הארץ בכל העולם וככה מתייחסים אלינו וכל מי שקושר את זה לרפורמה פשוט הכל קישקוש
    סגור
  • 10.
    רפורמה משפטית
    יוספה 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 2
    יריב לוין ושמחה רוטמן. תמשיכו במלוא הקצב . ולא להירתע משום איום. תיישמו את המנדט שקבלתם מהעם. האנרכיסטים יכולים להמשיך לבלות בכיכרות ובדיזנגוף ולקנות לילדים גלידות ופיצות. אנחנו ניצפה בהם ונשבבסלון על הכורסא עם קפה .
    סגור
  • 9.
    את שרה זה לא מעניין.. היא רוצה סופי שבוע באירופה ושהמדי
    אבי 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 1
    תישרף.
    סגור
  • 8.
    נזקים של המהפכה המשפטית שיצרו לוין ונתניהו
    דני 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    3 1
    זה פק ניוז. מי שיצר זה לפיד שהפיח בהלה והפחדה שיקרית ולא מבוססת בפני הציבור. מצידו שהמדינה תשרף רק כדי להאשים את הימין. המפלגה שמיצר אינה ליברלית וללא פרימס. לפיד מושחת נתן לרעמ' 50 ביליון ש"ח לתשתיות לערבים. וכל הכסף הלך לחמס ליצור רקטות נגד ישראל + אישר לבדואים כל הבנייה הלא חוקית אישר. + הרחבות. והכל שרק הערבים יכנסו אליו לקאולציה.
    סגור
  • 7.
    איזה נזקים? הרפורמה עוד לא התחילה, חחחחח.
    מורדי 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    2 2
    אבל בינתיים, מי שבאמת גורם נזק למדינה, הם אלה שלא מקבלים את תוצאות הבחירות הדמוקרטיות.
    סגור
  • 6.
    איזה נזקים? הרפורמה עוד לא התחילה, חחחחח.
    מורדי 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 2
    אבל בינתיים, מי שבאמת גורם נזק למדינה, הם אלה שלא מקבלים את תוצאות הבחירות הדמוקרטיות.
    סגור
  • 5.
    על מי אתם מנסים לעבוד?
    אזרח מבין 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    21 12
    אז לא יהיו יותר שופטים שמתמנים בשיטת חבר מרצ מביא חבר מרצ ?...חחח... הרי זה הרבה יותר טוב !...חחח...
    סגור
  • 4.
    קשקושים. הרפורמה טרם קרתה. מכאן שכל
    אחות 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    22 16
    ההסתה נגדה ונגד הממשלה הן אלו הגורמות לבלאגן. תמשיכו להפחיד. לנו גם ככה אין כסף.
    סגור
  • לא אבל אנשים לא מכניסים כסף מפחד שהיא תקרה
    אני 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ראש ממשלה הזוי
    סגור
  • 3.
    הנזק נגרם לא בגלל הרפורמה אלא בגלל המתנגדים אליה. (ל"ת)
    לשים לב 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    26 17
    סגור
  • זה דיקטטורה
    בנימין 03/2023/18
    הגב לתגובה זו
    0 1
    זה שאתה מאמין בצורה עיוורת למה שהם אומרים זה לא אומר שזה נכון. כל המשקיעים מבינים את ההשלכות של הרפורמה. אולי תפתח את הראש תנסה להקשיב למומחים ואל תהיה אנטי
    סגור
  • 2.
    נתניהו הורס את כלכלת ישראל, והכל במודע. כאוס=אין משפט (ל"ת)
    דון דרייפר 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    17 20
    סגור
  • 1.
    השאלה..היא באמת עד כמה הציבור הרחב ....
    מיכה 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    15 7
    מבין את המצב?. עד כמה הציבור יודע לקרוא את הכתבה הזו ? עם מי שמוביל אותנו עכשיו לא רואה את הנולד ... איך הציבור יבין? חלק גדול מהציבור...פשוט זורם בזרם....של השליטון.
    סגור
  • מצב מסובך.
    אזרח ותיק 03/2023/18
    הגב לתגובה זו
    0 1
    חלק גדול מהציבור עדיין לא מבין את המצב ומתיחס לרפורמה כמו משחק כדורגל וממשיכים להיות נאמנים לקבוצת הבית גם אם היא משחקת לא טוב.
    סגור
  • חרטא
    איציק 03/2023/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תפסיקו לחרטט אותנו עם ניתונים על משיכת כספים מחוץ למדינה כולם יודעים שהמצב פה הרבה יותר בטוח ראה מה קרה בארצות הברית כל פייק אחד גדול ילה להמשיך ברפורמה היא תעשה טוב לכולם כולל אילה שמשתוללים בכבישים
    סגור
  • הציבור הרחב מבין הרבה יותר ממה שאת חושבת !!!
    אסף 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הוא כבר עבר אותם בתקופת המהפך עם בגין ושמיר !
    סגור
  • הוא לא אבל נתניהו כן
    עצוב 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אמור לפעול
    סגור