השוק

הסכם היסטורי בין ישראל לגוף העסקי המוביל והמשמעותי ביותר בהודו

התאחדות התעשיינים הישראלית, חתמה על הסכם MOU עם התאחדות התעשיינים ההודית (CII) שחולשת על היקף עצום מהמשק ההודי, במטרה להגדיל משמעותית את היקף הסחר בין המדינות, שעומד על 8.5 מיליארד. מהצד ההודי חתם על ההסכם אחד אנשי העסקים הבולטים בהודו, ראקש בהרטי מיטל, שהונו מוערך בכ-4.1 מיליארד דולר
מערכת ice |  3
חתימת הסכם MOU (צילום יחצ)
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, חתם על הסכם הבנות (MOU) עם נשיא הכבוד של התאחדות התעשיינים ההודית (CII), ראקש בהרטי מיטל, לקידום שיתופי פעולה ויצירת הזדמנויות עסקיות חוצי גבולות בין המדינות, במטרה להגדיל משמעותית את היקף הסחר בין המדינות שעומד כיום על 8.5 מיליארד דולר. ההסכם נחתם במעמד השרים - שר החוץ של ישראל, אלי כהן ושר המים של הודו, שרי גג'נדרה סינגה שקוואט ובמעמד שגריר ישראל בהודו, נאור גילון.
נשיא הכבוד ראקש  בהרטי מיטל, הנו גם אחד מאנשי העסקים הבולטים בהודו.  הונו של מיטל מוערך על ידי פורבס בכ- 4.1 מיליארד דולר, והנו עומד בראש תאגיד הטלקום הגדול ביותר בהודו, עם יותר מ- 500 מנויים במזרח אסיה והודו. כמו כן מיטל ידוע בקרב מקורביו כמעריץ גדול של ישראל.
 
מדובר בהסכם משמעותי מאוד מבחינת היחסים המסחריים בין שתי המדינות, שכן CII הנה הגוף העסקי המוביל והמשמעותי ביותר בהודו, והיא חולשת על לא פחות מ- 9,000 חברות הודיות בכל רחבי המדינה ועוד 300 אלף חברי משנה דרך סניפים אזוריים, שמעסיקים יחדיו עשרות מיליוני הודים בכל רחבי הארץ. תחומי פעילותה העצומים כוללים כמעט כל תחום תעשייתי ומסחרי אפשרי, כגון תעשייה, שירותים, הנדסה, ייעוץ ועוד.  כוח זה גם  צפוי כעת רק לגדול, שכן לראשונה אוכלוסיית הודו תשתווה השנה לזו של סין ובעתיד אף צפויה לעקוף אותה, מה שיהפוך את הודו למעצמה הכלכלית המאוכלסת ביותר בעולם. בישראל התאחדות התעשיינים חולשת על כ- 2,000 חברות תעשייה והייטק מובילות במשק, אשר מעסיקות ביחד כ- 500 אלף עובדים.
יש לציין כי ההסכם בין הצדדים הבשיל והתאפשר כעת, בעקבות תהליך ממושך של התחממות ביחסים המסחריים בין הודו לישראל, במסגרתו היקף היצוא והיבוא בין ישראל להודו כמעט והכפיל את עצמו בחמש שנים האחרונות מכ- 4.7 מיליארד דולר, ל- 8.5 מיליארד דולר. בנוסף שתי המדינות נמצאות בתהליך משא ומתן על הסכם סחר חופשי, והודו הנה שותפת הסחר השנייה בגודלה עבור ישראל באסיה, אחרי סין. אולם באופן יחסי היקף הסחר בין המדינות עומד על כ- 8.5 מיליארד דולר בלבד, אחוז נמוך יחסית מכלל היקף היצוא והיבוא של ישראל שעומד על 316 מיליארד דולר בשנה.
מבחינה זו, ההסכם צפוי לסייע בחיזוק ההשקעות והקשרים העסקיים בין הודו לישראל, וליצור מערכת אשר תתמוך בקשרים עסקיים פוטנציאליים עתידיים והעלאת היקף הסחר באופן משמעותי בין שתי המדינות.
ההסכם גם מניח את היסודות ליוזמות הכוללות שיתוף פעולה הדדי ויצירת הזדמנויות השקעה וסחר על ידי החלפת מידע רלוונטי. ההסכם כולל פנייה ומשיכה של חברות להודו וישראל, אירוח אירועים משותפים ותמיכה בביקורים של נציגי הממשלה והתעשייה מהודו בישראל ושל ישראלים בהודו.
 

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר: "אני שמח וגאה לחתום לראשונה על הסכם MOU היסטורי עם עמיתיי ההודים. הסכם זה מהווה עוד צעד גדול ומשמעותי בחיזוק הקשרים המסחריים בין שתי המדינות והמטרה שלנו הנה להכפיל את הסחר. יש לזכור כי הכלכלה במדינות המערביות מצטמצמת ולכן ההזדמנויות החדשות נמצאות במדינות כמו הודו. לכן מבחינה זו הסכם זה מהווה 'תוכנית חילוץ' ליצואנים הישראלים, שמחפשים להתפתח לשווקים חדשים. יש לזכור כי לצד היותה ידידת אמת של מדינת ישראל, הודו הנה גם מעצמה תעשייתית וחקלאית, שרק הולכת ומתפתחת, מה שהופך את פוטנציאל היחסים המסחריים והכלכליים בין שתי המדינות לכמעט בלתי מוגבל. להודו יש הרבה מה לתרום למדינת ישראל ולישראל יש הרבה מה לתרום להודו, וכבר היום ישנו סחר משמעותי בין שתי המדינות, שצריך ויהיה בעתיד אף משמעותי וגדול יותר. כבר עכשיו אנחנו רואים כי בשנים האחרונות חלה עלייה גדולה באימוץ טכנולוגיות ישראליות בתהליכי התעשייה והאוטומציה בהודו, כולל שימוש בתוכנות ישראליות לניהול ייצור ולשם הגנת סייבר מפותחת. אני מאמין כי תהליך זה רק ילך ויתעצם, לצד  אימוץ תוצרים מענפי תעשייה אחרים בישראל לשם פיתוח המדינה".
כלכלת הודו היא השלישית בגודלה באסיה, אחרי סין ויפן, והשביעית בגודלה בעולם. כלכלתה מגוונת ומקיפה והנה כוללת תעשייה מפותחת, חקלאות כפרית, עבודות יד, שירותים ועוד. הודו תמיד הייתה ביחסים טובים עם ישראל, אך היחסים הבילטראליים התחזקו משמעותית בשנים האחרונות- שיתופי פעולה רבים השוקו בתחומי החקלאות, המדע, הבריאות, ה- IT, הטלקומוניקציה ועוד.
הודו הנה גם אחת הכלכלות היותר ידידותיות לעסקים בעולם ויעד השקעה פופולארי של הון זר, ואף נמצאת במקום טוב יחסית בדירוג הקלות לעשיית עסקים. הודו מדורגת במקום ה -63  מ- 190 מדינות בעולם בקלות עשיית עסקים, לעומת ישראל שנמצאת במקום ה- 35 (כאשר דירוג נמוך מבטא תוצאה טובה).
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    מתי תצא הצהרה של ביבי לתיקשורת ש"אני עשיתי"? (ל"ת)
    טלי דיסטל 05/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 2.
    Israel zindabad???? (ל"ת)
    Jai hind ?????????? 05/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    הסכם היסטורי
    משה 05/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כאשר מצב המדיני י נראה על הפנים , כל הסכם הופך להסכם היסטורי. הצחקתם אותי
    סגור