השוק

מנכ"ל ישראכרט: "העסקה עם הראל תיסגר ברבעון הבא"

רן עוז, מנכ"ל ישראכרט אומר בשיחה עם ice: "עם איך שהראל מנהלת עסקים, נוכל להאיץ את קצב הצמיחה; העסקה תיסגר ברבעון השלישי"; על ספיגת עליית הריבית האחרונה עבור עסקים: "מדובר במיליוני שקלים וזה לא כסף קטן"
ניצן כהן |  1
רן עוז, מנכ"ל קבוצת ישראכרט
עולם כרטיסי האשראי נמצא באחת התקופות המעניינות ביותר שלו. התחום עובר תהליך טכנולוגיה לא פחות ממדהים ובתוך תקופה קצרה עברנו מגיהוץ פיזי של כרטיס אשראי פרמיטיבי לתשלום באמצעות הטלפון הנייד שמחייב את כרטיס האשראי. במקום חמישה כרטיסים בארנק, אין אפילו כרטיס אחד בארנק שגם הוא כבר לא עלינו.
נמשיך. פתאום לקיחת הלוואה של כמה עשרות אלפי שקלים כבר לא עוברת בהמתנה מייגעת לפקיד העייף בסניף הבנק ששואל שאלות פולשניות בדרך לא נעימה לאדם הסביר. שתי לחיצות באפליקציה ואתה יודע אם יש הלוואה, כמה אתם משלם עליה ומתי ויאללה - בתוך יום אחד הכסף בחשבון.

נמשיך. פתאום חברות כרטיסי האשראי הופכות לייעד אטרקטיבי למשקיעים. פרטיים ואסטרטגיים (כמו כלל ביטוח הראל ביטוח). פתאום הנהלות חברות כרטיסי האשראי כבר לא נרדמות תחת כנפי הבנק והן צריכות לא רק למכור את המוצר שלהם אלא גם לגייס כסף, ובתנאי שוק וזה חתיכת אתגר.
רן עוז, מנכ"ל ישראכרט, חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל, ניצב כעת מול כל האתגרים האלה. הוא הוביל את הסכם ההפצה החדש מול בנק הפועלים. הוא ניהל את החברה כשהיא "ציבורית" וכעת הוא מעביר אותה לבעלות הראל. באמצע הוא צריך להתמודד עם המתחרים: MAX הזריזה והחדשנית, כאל שחוסה תחת כנפי בנק דיסקונט והמערכת הבנקאית שנושפת בעורפו.
"תחום הסליקה והתחומים המסורתיים בשוק כרטיסי האשראי כבר לא כזה רווחי. אתה רואה את ההכנסות שלנו, הן צומחות מאוד ואני שבע רצון מהצמיחה שלנו אבל התחום הרווחיים לא נמצאים בעולם הסליקה אלא בהלוואות. גם הפרטיות וגם העסקיות".
זו לא הגזמה לסלוק כל-כך הרבה כסף ולא להרוויח על זה?
"אתה צריך להבין. בתוך הכנסות בסדר גודל של 770 מיליון שקל, יש 540 מיליון שקל מפעילות בכרטיסי אשראי והפעילות המסורתית ויש 219 מיליון שקל מאשראי. הרווחיות באשראי היא גבוהה וזה מנוע צמיחה שלנו. ב-12 חודשים צמחנו 60% באשראי וזה מה שמייצר את הרווחיות".
"העסקים המסורתיים נשחקים עד שהם בקושי רווחיים. הם הפכו לסחורה ולכן גם כשאני גדל בהכנסות וזה יפה, כמעט את הכל אני משלם לשותפים או לשב"א על התשתית ובדרך הכל זורם להמון כיוונים וזה שוחק את הרווחיות. ולכן המיקוד האסטרטגי שלנו זה אשראי צרכני ומסחרי ופתרונות מתקדמים. הסליקה היא קומודיטי ולכן צריך מוצרים מתקדמים".
תסביר.
"אחד המקומות שהתמקדנו בהם זה עסקים קטנים. מצד אחד זה קהל שכמעט לא מקבל שירות מהמערכת הפיננסית ומצד שני יש להם יותר צרכים כי אלה עסקים עם פחות תשתיות ארגונית. זה לא חברות עם מאות עובדים אלא עסקים עם מספר חד ספרתי של עובדים ואנחנו בהחלטה אסטרטגית נכנסים אליהם ונותנים להם את כל הפתרונות".
"אנחנו היום מנפיקים להם ערבויות לספקים וכל מיני סוגי ערבויות שלא תופסות להם מקום באובליגו. אנחנו עוזרים להם לעבור לכל עולמות האונליין. אנחנו עוזרים להם עם מימון וגם פתרונות פרסום".
"אנחנו מבינים מצוין את הצרכים שלהם ואנחנו היום נכנסים לתהליך של לספוג עבורם את עליית הריבית האחרונה. זה לא רק למי שכבר לקח הלוואה אלא גם למי שייקח הלוואה בהמשך. זה לא מעט עסקים".
מה העלות של ההטבה הזו. זה לא מעט כסף
"אני לא רוצה להיכנס למספרים המדוייקים אבל זה מיליוני שקלים. זה לא זול. אבל צריך להבין, מי ששם לעצמו כמטרה להיות שותף עם העסקים הקטנים, צריך להתנהג ככה ולהיות שותף. זה עולה לא מעט כסף ויותר מזה, הם לא צריכים לבוא ולבקש אלא אנחנו נותנים את זה אוטומטית לאלפי לקוחות שלקחו ומי שיבוא בהמשך. מדובר במיליוני שקלים וזה לא כסף קטן".
בוא נדבר רגע על המכירה להראל. 
"צריך להפריד בין מה שנמצא באחריות שלנו ומה שנמצא אצל הראל. אנחנו מנהלים את החברה ומיישמים את המדיניות עם צמיחה בהתאם למיקודים ואנחנו עושים את זה לא רע כדי שביום שיתקבלו האישורים הם יקבלו חברה טובה. הראל מהצד שלהם עובדים מול הרגולציה ואנחנו מעריכים שבמהלך הרבעון השלישי עד תחילת הרביעי היא תיסגר".
איך תיראה ישראכרט ביום שאחרי המיזוג?
"אני חושב שהסיבה שהראל וגם אחרים רצו לרכוש את ישראכרט זה בגלל הפוטנציאל והיכולת לצמוח ולהוביל את השוק. בהתאם לכך, אנחנו נמשיך להיות חברה דומיננטית ועצמאית שיודעת להתוות את הדרך. ואני מניח שעם הגיבוי של הראל נוכל לעשות את זה בקצב יותר מהיר".
"אבל אין ספק שלהיות חלק מקבוצה פיננסית כמו הראל זה ישפר את מעמדנו בצד המקורות. אני חושב שהראייה ארוכת הטווח של הראל בניהול העסקים שלם משתלבת עם התוכניות האסטרטגיות שלנו. ולכן נקבל את הגיבוי להוציא את התוכניות לפועל וברבעונים האחרונים כולם רואים את מה שאנחנו רואים על ההתפתחות של ישראכרט. לקח לנו זמן לבנות את התשתיות החדשות ורבעון אחרי רבעון רואים את קצב הצמיחה כי הפוטנציאל שלנו הוא משמעותית יותר גדול מכל חברה מתחרה".
איך תיראה שדרת הניהול של החברה ביום שאחרי?
"תהיה יציבות ניהולית בשנים הקרובות וזה חשוב לנו ולהראל. הם נתנו הצעה גבוהה על בסיס האמון בהנהלה, ובחברה והיכולת להמשיך לקחת את החברה קדימה ולכן היציבות וההמשכיות גם בשורת העובדים וגם בהנהלת הביניים היא מרכיב חשוב בתהליך הזה".
עוד מעט כאל תיפרד מדיסקונט ותצרף לתחרות הפעם בלי בנק אלא עם "בעל-בית" רעב שירצה להחזיר את ההשקעה ולהרוויח.
"גם דיסקונט וגם כאל יצטרכו לעבור את מה שאנחנו עברנו עם הפועלים ו-MAX עברו עם לאומי. אני מניח שיהיו לא מעט מתחרים עליהם אבל התהליך הזה וזה לא יהיה קל. אני באמת מאחל להם בהצלחה אבל יש כאן תהליך לא קל לעבור".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    רן עוז
    עופר טימור 05/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רן עוז מכ״כל על. מדהים בביצועיו. תראו מה המניה עשתה מאז שנכנס לתפקיד. בהצלחה בהמשך
    סגור