השוק

הפועלים: ההאטה בישראל מחריפה - הדולר מונע ירידה באינפלציה

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים אומר היום כי הלחץ על הכלכלה הישראלית נמשך וההאטה של הכלכלה המקומית הולכת ומחריפה; הדולר החזק מונע מהאינפלציה לרדת
ניצן כהן | 
בורסה (צילום vecteezy)
ויקטור בהר מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים כותב היום בסקירה השבועית שלו כי "ההאטה בישראל מחריפה. נתוני הלמ"ס מצביעים על ירידה בפדיון של סך ענפי הכלכלה בשיעור שנתי של 0.7% ברבעון השני של השנה, זאת לאחר עלייה בשיעור של 0.4% ברבעון הראשון. פדיון ענפי ההייטק עלה בשיעור שנתי של 0.7%, כלומר אפשר לומר שהפעילות כמעט לא גדלה.
"הייצור התעשייתי ירד אף הוא בחודשים מאי ויוני, והרמה בחודש יוני נמוכה מזו של חודש יוני אשתקד. נתונים אלו אינם עולים בקנה אחד עם נתון הצמיחה לרבעון השני, שהציג צמיחה בשיעור שנתי גבוה של 3.0%, ולאורך זמן זה לא סביר שנראה פערים כאלו בנתונים.  אנו מעריכים שברבעונים הקרובים נראה את ההאטה מתבטאת גם בנתוני הצמיחה".
 
באשר לשוק העבודה, אומר בהר כי "שוק העבודה נותר בינתיים הדוק. שיעור האבטלה ירד בחודש יולי ל- 3.4%. קצב הגידול במספר המועסקים במחצית הראשונה של השנה מתקרב ל- 5% במונחים שנתיים. החוזק של שוק העבודה בזמן שהצמיחה איטית משקף כנראה שינוי בתמהיל העובדים – הגיוס בהייטק הואט, ונוצרו הרבה משרות בתחומי השירותים.
"הפיחות המהיר בשער החליפין של השקל נבלם בשבוע החולף, בין השאר על רקע עליות השערים במדדי המניות בעולם. ההאטה בענף ההייטק, האירועים הפוליטיים שלפנינו והסיכוי לעליית ריבית נוספת בארה"ב, הם גורמי סיכון שימשיכו ללוות אותנו בחודשים הקרובים, ויש להם פוטנציאל לחדש את היחלשות השקל". 
בהר מנתח את נאומו של יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול בכנס יו"ר בנקים המרכזיים ואומר כי "פאוול המשיך במסר של הכל יהיה "תלוי נתונים" ולא הוציא את הערמונים מהאש עבור בנק ישראל. הפיחות בשקל הוא גורם סיכון שמעכב את הירידה באינפלציה. מנגד, ההאטה בפעילות הכלכלית בישראל היא בולטת, והאינפלציה רשמה ירידה חדה בחודש החולף, לרמה של 3.3%. אנו מעריכים כרגע שהכף מוטה להותרת הריבית ללא שינוי, אך, בדיוק כמו בפד, גם כאן ההחלטה תתקבל ברגע האחרון".
באשר לאינפלציה, כותב בהר כי "תחזית האינפלציה שלנו עומדת על 2.6% לשנה הקרובה. הפיחות בשער השקל מהווה גורם סיכון שעשוי להשפיע על האינפלציה, כשמנגד ההאטה צפויה להביא לבלימה הדרגתית במחירי שכר-הדירה שכרגע הם בעלי התרומה העיקרית לאינפלציה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה