השוק

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר כדי לייצב את שער החליפין

מנתונים של בנק ישראל הוא עשה שימוש עד כה בכ-8 מיליארד דולר מתוך תוכנית שכוללת מכירה של 30 מיליארד דולר; החשיבות בפעילות של בנק ישראל היא יותר במתן ביטחון למשקיעים שלא תהיה מצוקת נזילות דולרית
ניצן כהן | 
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני, יונתן זינדל)
מנתונים של בנק ישראל עולה כי הוא מימש עד כה (ומאז שפרצה המלחמה) חלק קטן מהתוכנית הכוללת למכירת דולרים. מהנתונים עולה כי עד כה מכר הבנק כ-8 מיליארד דולר מתוך תוכנית למכירת 30 מיליארד דולר, תוכנית שאמורה להיותך ספקית הנזילות הגדולה ביותר לדולרים בישראל.
נזכיר כי כשפרצה המלחמה בתחילת חודש אוקטובר נוצרה בהלה והדולר טס אל מעבר לרמת ה-4 שקלים. בנק ישראל הגיב מהר כשהבין שלהתחזקות המשמעותית של הדולר אין כל היגיון כלכלי אלא מדובר בבהלה, והשיק תוכנית למכירת דולרים שתפעל כ"ממתנת תנודתיות". התוכנית עבדה כמו שצריך והציבור הבין שיש מי שיספק דולרים במידת הצורך ומכאן הבהלה שכחה והדולר חזר להיסחר פחות או יותר תחת עקרונות כלכליים.

בסך כל מסתכמות יתרות המט"ח של ישראל בכ-193 מיליארד דולר שמהווים כ-37% מהתוצר המוקמי וזה נתון חשוב ומשמעותי בימים כאלה.
נזכיר עוד כי בנק ישראל היה הראשון שהתעשת עם פרוץ המלחמה וכבר במוצאי השבת האיומה ב-7 באוקטובר העמיד לרשות המשקיעים המוסדיים מנגנון של הלוואות ריפו שיבטיחו להם נזילות במידה ויהיה גל בהלה שיביא את הציבור לפירעון משמעותי של כסף מהבורסה.
הפעילות המהירה וחדה של בנק ישראל מנעה שהבהלה תגלוש מהעולם הביטחוני והחשוב מכל לעולמות הכלכלה ולמעשה מנעה קריסה של הבורסה מסיבות שאינן סיבות כלכליות וזה מנגנון חשוב מאוד בתפקוד של בנק ישראל ששומר על היציבות הכלכלית לא כמווסת שערים אלא כממתן תנודות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה