השוק

בנק ישראל היה צריך להוריד את הריבית? "החלטה מנותקת"

יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, טען: "מדובר בניתוק שאין כדוגמתו, נטל האשראי הגבוה על העסקים ומשקי הבית, מחייב את הורדת הריבית במשק באופן מיידי", נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר זעם: "אין כרגע צורך להשתמש בכלי הריבית כממתן נוסף וכמוריד אינפלציה". נשיא לשכת העצמאים והעצמאיות: "מדובר בטעות גסה לנוכח העובדה שכל התנאים המצטברים להפחתת הריבית קיימים"
מערכת ice |  1
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
אחרי ההחלטה של בנק ישראל לא להוריד את הריבית כפי שהיו מי שחזו שכך יהיה ולהותיר אותה על 4.75% לפריים, בכירים במשק הגיבו בצורה קשה להחלטה ומביעים זעם על בנק ישראל.
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר מסר כי הוא מצר על החלטת  בנק ישראל שלא להוריד את הריבית: "המצב הביטחוני ממתן את המשק ולאור המצב הכלכלי קשה שנוצר בעקבות המלחמה, לצד ריבוי היוצאים לחל"ת, עסקים ומשקי בית רבים מתקשים להישאר עם הראש מעל המים. לכן אין כרגע צורך להשתמש בכלי הריבית כממתן נוסף וכמוריד אינפלציה".
 
עוד הוסיף: "יש לציין בנוסף כי כבר בחודשים שלפני המלחמה, הספקנו לראות ירידה בקצב האינפלציה בישראל, וכבר נוצרו אז התנאים להורדת הריבית. גם עכשיו, חודש וחצי אחרי פרוץ המלחמה, התחזיות של גופים כלכליים שונים, בהם בנק ישראל, מצביעות על כך שהמחירים ירדו כבר ב-2024 אל מתחת ליעד יציבות המחירים של בנק ישראל (1-3%).כמו כן, בתנאים הנוכחיים, לצד מדיניות השהיית העלאות הריבית בעולם, ריבית גבוהה בישראל  אינה הכרחית כדי להילחם בפיחות השקל שגם ככה יוסף בחדות בשבועות האחרונים".
יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, טען: "מדובר בניתוק מוחלט שאין כדוגמתו, בנק ישראל חייב היה להוריד  את הריבית במשק באופן מיידי על רקע הלחימה ולא לעכב תהליך זה. כעת יותר מתמיד, חשוב לסייע למשקי הבית ולעסקים בהחזרי ההלוואות העומדות כיום על שיעור ממוצע של 9%. אנו נמצאים במגמה מתמשכת של הפחתת האינפלציה במשק , כאשר מרכיב הצריכה הפרטית מצטמצם וההאטה החריפה במשק  צפויה להימשך פרק זמן ארוך יחסית. נוכח מציאות זו הפחתת הריבית הכרחית בכדי למנוע פשיטות רגל וקריסה בקרב אלפי עסקים קטנים , תוך סכנת פגיעה משמעותית בכלכלה והדרדרות גדולה יותר מכפי שאנו עדים לה כיום".
יוסי אלקובי (צילום: דני שביט)
עדי ניניו, מנכ"ל אלדר משכנתאות מסר: "הכרזת הריבית השנייה בזמן מלחמה משמרת יציבות יחסית בשווקים, אך סביר להניח שאם תנאי השוק יאפשרו נחזה כבר בקרוב בהורדה של 0.25% בגובה הריבית, עד אפילו לשיעור של 4% בשנה הבאה. הירידה בשער הדולר בחודש האחרון והתמתנות האינפלציה מעידים על התאוששות בשוק הדיור ומהווים אינדיקציה נוספת להזרמת חמצן לציבור הישראלי בדמות הורדת ריבית. בנוסף, בנק ישראל מעדיף כרגע לשמור על איפוק עד להבנה בסיסית של הכיוון אליו הולכת מדינת ישראל, כמובן בהקשר המצב הביטחוני ותקציב המדינה".
עוד טען: "במאזן השיקולים העדיף בנק ישראל לשמור על יציבות השוק על פני הקלה לנוטלי המשכנתאות וההלוואות. יחד עם זאת, הירידה במחירי הדירות (0.2%) בצירוף מבצעי המכירות יחזירו בקרוב את הרוכשים אל השוק וכך ניתן יהיה למנוע את הפסקת הקיפאון בענף הבנייה והתשתיות. מכאן והלאה, בנק ישראל לא יוכל יותר לדגול בריסון מונטרי, אחרת אנו עלולים למצוא את עצמנו במיתון".
עו"ד רועי כהן, נשיא לשכת העצמאים והעצמאיות בישראל: "מבקר את הנגיד שהשאיר את הריבית כפי שהיא ולא ניצל הזדמנות לתת זריקת עידוד כלכלית למשק ולאפשר לציבור העצמאים והעסקים הקטנים להפחית בעלויות המימון שלהם ולקבל אשראי זול יותר. מדובר בטעות גסה לנוכח העובדה שכל התנאים המצטברים להפחתת הריבית קיימים". 
"ירידה בכמות הצריכה הפרטית והציבורית, השקל שמתחזק, האינפלציה שמתמתנת בארה"ב, והעובדה שעם הארכת כהונתו המשק התייצב ויש יציבות כלכלית, לצערי שוב מי שמשלם את המחיר על החלטות הנגיד הם ציבור העצמאים ובעלי העסקים הקטנים שבעת הזו, בעת מלחמה הכי זקוקים לתמיכה וסיוע. ואני לא מבין מדוע מאות אלפי עסקים אלה לא עומדים לנגד עיני הנגיד בקבלת ההחלטה שלא להפחית את הריבית והנזק הכלכלי האדיר שנגרם להם".
עו"ד רועי כהן (צילום: אופיר אייב)
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    תורידו מחירים ותפסיקו לבלבל לנו תמח על הריבית (ל"ת)
    חגי 11/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור