בעולם

"הסכם הנורמליזציה עם סעודיה ושימור הסכמי אברהם תלויים בתוצאות המלחמה"

הסכם נורמליזציה אפשרי עם סעודיה היה הנושא המרכזי לפני מתקפת הטרור הקטלנית של חמאס ופתיחת מלחמת חרבות ברזל בעזה. לא מעט הפגנות נערכו נגד ישראל בעולם הערבי כולל במדינות להן יש עם ישראל הסכם שלום, האם המלחמה צפויה לפגוע באפשרות הנורמליזציה עם סעודיה ובביטול הסכמי אברהם?
טל גורן | 
מוחמד בן סלמאן אאל סעוד (צילום יוטיוב/ כאן חדשות)
ימים ספורים לפני מתקפת הפתע של חמאס על ישובי הדרום שהביא ל-1,400 נרצחים ו-200 חטופים, הנושא החם במערכת הביטחון הישראלית היה הסכם הנורמליזציה האפשרי עם סעודיה. פתיחת המלחמה הורידה נושא זה מסדר היום, לפחות באופן זמני. הסעודים שלפני כחודש עוד תמכו בהסכם הנורמליזציה גינו את המתקפה הישראלית על עזה, כמוהם גם מדינות המפרץ הפרסי איתם לישראל כבר יש הסכמים כמו איחוד האמירויות ובחריין. אצל השכנות ירדן ומצרים אף נערכו הפגנות נגד ישראל סמוך לשגרירויות, למרות המלחמה, האם הסכמי השלום באמת בסכנה?

פרופ' אפרים ענבר, צילום: מכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון

"זה תלוי בתוצאות המלחמה" אומר בראיון ל-ice פרופ' אפרים ענבר, נשיא מכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון וממשך: "אם לא ננצח בצורה מרשימה ולא נשיג את המטרות, אז כל הסכמי אברהם גם הם יהיו סכנה, וגם הסכמי השלום עם מצרים וירדן. הסכמי השלום מבוססים על עיקרון אחד- ישראל חזקה. ישראל מבחינתם יכולה להיות כוח נגד לאיראן, במיוחד כשארה"ב עוזבת את האזור".
"גם לפני הסכמי השלום היו יחסים כלכליים עם מדינות המפרץ. האוכלוסייה במדינות ערב לא אוהדת את ישראל, והם צריכים לשדר כלפי חוץ דברים שונים כדי לרצות את דעת הקהל המקומי. כל האוכלוסיות במדינות ערב כולל באיחוד האמירויות רואים בפלסטינים כמסכנים, זה עושה להם משהו, אם ננצח את המלחמה, הדברים יימשכו, אם לא אז יהיו שינויים באזור.
לגבי היחס של מדינות המפרץ לחמאס אומר ענבר שייסד בעבר את מרכז בגין-סאדאת: "מדינות המפרץ, מצרים וירדן, לא באמת תומכות בחמאס, מדובר בשלוחה פלסטינית של האחים המוסלמים. לכל המשטרים השמרנים בעולם הערבי והמוסלמי יש חשבונות אם חמאס שרוצה לשנות את השלטון. הם מעוניינים שנעשה את העבודה השחורה בשבילם. כיבוש עזה יקח כמה שבועות, ואם נכבוש אותה נצטרך לנקות אותה מיכולות צבאיות, זה יקח זמן. חמאס זה אויב של כל מדינות המפרץ חוץ מקטאר."
"מבחינת איראן, לישראל אין לגיטימציה לחיות וצריך להשמיד אותה, ומבחינתם ישראל היא המדינה היחידה באזור שיכולה למנוע מאיתם להשתלט. הם רוצים להקים אימפריה פרסית באזור. יכול להיות גם שהם רואים שזה הזמן מבחינתם לגרור את ישראל למלחמה רב זירתית ואז הם יתנו את האות לכל הארגונים שלהם שיושבים מסביב לנו ויתערבו בלחימה.
 
לגבי התערבות אפשרית של ארה"ב: "אני לא חושב שאיראן רוצה להתערב בפוליטיקה האמריקנית, אי אפשר עדיין לדעת מי יהיו המועמדים בבחירות לנשיאות בשנה הבאה. למשל טראמפ לא המועמד הכי גרוע מבחינתם, יהיה לו קשה לגייס קואליציה מול איראן. אחד כמו ביידן דווקא כן יכול לעשות את זה. ברגע שיחליטו להיכנס קרקעית לעזה המלחמה תימשך שבועות. אם ייכנסו אז זה יהיה עם כוח גדול ומשמעותי וכמובן צריך קצת מזל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה