בריאות

בהשקעה של רבע מיליארד שקל: היכן ייצרו חשמל מפסולת?

?GES זכתה במכרז להקמה והפעלת מתקן למחזור פסולת אורגנית והפקת אנרגיה ירוקה במועצה האזורית אשכול בהיקף של כ-250 מיליון שקל את הפרויקט תבצע קבוצת דקל שבבעלות GES וקבוצת אחים יעקובי -YSB
מערכת ice | 
תחנת המחזור באשכול (צילום מועצה אזורית אשכול)

חברת GES זכתה במכרז של המועצה האזורית אשכול להקמה והפעלה של מתקן למחזור פסולת אורגנית והפקת חשמל נקי. המתקן, אשר יוקם באתר דיה, נמצא בין קיבוץ גבולות לקיבוץ צאלים. עלות הקמת המתקן מוערכת בכ- 250 מיליון שקל, ותקופת הזיכיון תעמוד על  25 שנה ושבסופן  המתקן יוחזר למועצה.

המשרד להגנת הסביבה התחייב להעניק למועצה מענק של 100 מיליון שקל אשר ישמש לקידום הפרויקט, ורשות החשמל התחייבה לרכוש את החשמל שייוצר באתר בתעריף של 53.12 אגורות לקילו-ואט שעה. בכוונת GES להוציא את הפרויקט לפועל באמצעות חברה ייעודית שתוקם על ידי חברת דקל תשתיות המוחזקת במשותף ע"י GES  וקבוצת אחים יעקובי, YSB.  
 



מיכאל דיין, מנכ"ל GES, אמר היום כי הזכייה במכרז להקמת והפעלת מתקן הטיפול בפסולת אורגנית באשכול הינו צעד משמעותי לחברה במימוש התוכנית האסטרטגית שלה להפיכה לשחקן מוביל בתחום הפסולת בישראל. הזכייה במכרז זה, מצטרפת להשקעות הנוספות של GES בתחום, לרבות השותפות עם שיכון ובינוי להקמת מתקן זירו ווייסט באיזור השפד"ן, השותפות עם קבוצת האחים יעקובי בקבוצת דקל, ורכישת 75% ממניות חברת קממ.

הזכייה במכרז מאפשרת ל-GES לראשונה לבצע טיפול בזרם אורגני ותהווה נדבך חשוב בעמידה ביעדי המשרד להגנת הסביבה בקידום יעדיה לצמצום שיעור ההטמנה, קידום יישום ערכי כלכלה המעגלית והתמודדות עם משבר האקלים. מיכאל דיין אמר עוד כי מדובר במכרז חשוב וארוך טווח לקבוצה אשר משתלב באופן סינרגטי עם פעילויות אחרות של GES בדגש על זיכיונות PPP לטווח הארוך בפרויקטים בקנה מידה לאומי כגון מתקן הפסולת בשפד"ן (זירו ווייסט) ומתקני ההתפלה באשדוד ובפלמחים.
המתקן יקבל כ- 150 אלפי טון בשנה של פסולת אורגנית ממוינת שמקורה במתקני המיון השונים הפרוסים בישראל. הפסולת האורגנית תעבור טיפול באמצעות תהליך עיכול אנאירובי אשר ייצר גז מתאן שישמש להפקת חשמל. בנוסף ייצר המתקן עשרות אלפי טון לשנה של קומפוסט באיכות גבוהה בתהליך קומפוסטיזציה שיתבצע בתאי בטון אטומים .בסיום התהליך, שאריות המוצקים המוטעים שיוותרו יוטמנו בתאי הטמנה ייעודים באתר דיה עצמו. בנוסף לאמור, המתקן החדש ייתן יקלוט ויטפל בפסולת חקלאית ובפסולת ביתית במועצה ובכך גם ייתן מענה מקומי ליישובי האזור.
הקמת המתקן מהווה אבן דרך משמעותית בתחום הטיפול בפסולת בישראל בקידום פיתרון למחזור פסולת ביתית והפיכתה לאנרגיה ירוקה , ובכך לקדם את יעדי המשרד לאיכות הסביבה לצמצום שיעור ההטמנה בישראל.
פיני יעקובי, יו"ר קבוצת אחים יעקובי YSB: מדובר בזכייה חשובה לפעילות הקבוצה, כאשר פרויקט הקמת המפעל לטיפול בפסולת אורגנית הוא ייחודי ובעל חשיבות סביבתית עצומה לאזור.  תחום הסביבה הירוקה, ושילוב התחום עם טכנולוגיה, מהווה נר לרגלינו עוד מיום הקמת החברה. YSB בעלת יכולות מוכחות בתחום טיפול בפסולת באמצעות פעילות חכמה וכמעט אוטומטית לחלוטין של מתקני טיפול בפסולת הגדולים חכמים וטכנולוגים בעולם.


גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול: ״המתקן החדשני להפקת אנרגיה ב״דיה״ הוא בשורה לאומית פורצת דרך, הן מבחינה סביבתית בטיפול החדשני בפסולת , והן בתחום חיזוק ההתיישבות בעוטף עזה. אשכול בחרה להוביל את המהפכה הסביבתית בארץ תוך חיזוק האיתנות הכלכלית של המועצה לרווחת התושבים שמתמודדים עם מציאות ביטחונית מורכבת עשרים שנה ברציפות. אתר דיה, יחד עם השדה הסולארי הגדול בארץ ומתקן ההשבה החדש המשותף עם הרצועה שאנו מתכננים במועצה יתרמו משמעותית ליעדי צמצום הזיהום הסביבתי של מדינת ישראל ויהפכו את אשכול למועצה עצמאית כלכלית. אני מודה למשרד להגנת הסביבה שהולכים איתנו יד ביד בדרך למהפכה בחשיבה מקיפה וארוכת טווח״
 

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה