בריאות

ללא תקציב וללא חוק: משרד האנרגיה מתיימר לצמצם פליטות

משרד האנרגיה פרסם היום תכנית לצמצום יעדי הפליטה: אך לא פעל כדי לעגן זאת בחקיקה ולא הציג תקציב ייעודי
מערכת ice | 
קארין אלהרר (צילום פלאש90)

משרד האנרגיה ורשות החשמל הציגו היום (ראשון) תכניות אופרטיביות להגעה ליעד הלאומי של 20% ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות עד שנת 2025, וכן ליעד הלאומי של 30% ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות עד שנת 2030.


על פי ההודעה לתקשורת בנושא, הוערך הספק הייצור מאנרגיה סולארית שיידרש למשק האנרגיה בישראל בשנת 2030, ומופה פוטנציאל הייצור הסולארי בסוגי השטח השונים, על פי הסבירות למימוש. בנוסף, מופו אתגרים וחסמים שעלו מבדיקה מעמיקה שהוביל משרד האנרגיה בין היתר בקרב יזמי האנרגיות המתחדשות ומנקודת מבטם ("מסע לקוח").


עוד צוין כי צעדי המדיניות לעמידה ביעדים בשנים 2025 ו-2030 מוצגים תוך חלוקה לשלושה תחומי פעילות: מדיניות ורגולציה, רשת החשמל ומיצוי אופטימלי של פוטנציאל השטח.


למרות היעדים השאפתניים עליהם מצהיר המשרד, בארגוני סביבה רבים הביעו לאחרונה ספק ביכולתה של הממשלה לעמוד ביעדים אלה, זאת עקב הסעיף שמחייב את אישור הכנסת לשינוי היעדים, אשר הוסר בעקבות לחצי משרד האוצר, ומשרד האנרגיה מהצעת חוק האקלים.

בבסיס העבודה של המשרד, מצוין כי על מנת לעמוד ביעד ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות ועקב האתגר שנובע מכך כי בישראל מקור האנרגיה המתחדשת העיקרי  - הוא השמש, יש לפתח את תשתיות הרשת, עם דגש על הולכה וקידום מתקני אגירה.
ההערכה המפורטת בתוכנית היא כי ההספק הסולארי הכולל שיידרש בשנת 2030 יעמוד על 17,145 מגה ואט, תוספת של 13,554 מגה ואט על ההספק הסולארי הקיים, כאשר בשנת 2025 יידרש הספק בהיקף של כ- 9,800 מגה-וואט.



עוד מסרו שבתחום הרגולציה ניתן למנות תהליך הוליסטי אחוד להקמת מערכות של אנרגיה מתחדשת (one stop shop), צעדים לטיוב רגולציה בערוצים השונים, חיוב הקמת מתקני אנרגיה מתחדשת בבניינים חדשים, והקמת פורום יזמים לזיהוי והסרת אתגרים שעולים מהשטח. בתחום השטח מוזכרים קידום תחום האגרו-וולטאי, עידוד הרשויות המקומיות להקמת אנרגיות מתחדשות בשטחן, בחינת מגבלת הקרקע וקידום האתרים שאותרו על ידי המשרד במסגרת תמ"א 41.

גם באשר לרגולציה, יש לציין כי הסעיף שביקש לחייב עיריות להכין תוכניות היערכות למשבר האקלים, והסעיף שדרש אישור גורף של המשרד להגנת הסביבה לתוכניות ממשלה שטומנות בחובם פליטה נרחבת של גזי חממה, הוסר מן החוק שאושר בוועדת השרים לחקיקה. 



כמו כן בעוד שבתזכיר חוק האקלים ביקש המשרד להגנת הסביבה להכיל את "חוק אוויר נקי" המאפשר הטלת סנקציות על מפעלים שחורגים מהיתרי הפליטה שלהם, גם בהקשר של גזי חממה, בשבוע שעבר פורסם כי משרד האוצר דורש להחריג את יצרני החשמל מתקנות חוק זה. מהלך שעורר את זעם של ארגוני סביבה רבים. "כשהחוק מתחיל להפריע לעבריינים - אפשר פשוט לשנות את החוק. אסור לתת למהלך המסוכן הזה לעבור!" כתב ח"כ לשעבר ומנהל פורום האקלים של נשיא המדינה.

כתבת הסביבה של גלובס שני אשכנזי התייחסה גם היא לתכנית שהציג היום משרד האנרגיה, על רקע ההתפתחויות האחרונות בנושא וצייצה: " היום משרד האנרגיה ערך מסיבת עיתונאים על מסמך ממוחזר שקשור לאנרגיה מתחדשת. ללא תקציבים ובלי באמת בשורה (הרבה שורות על הקרח). עכשיו מזמינים את התקשורת לתדרוך שיתקיים מחר בנושא הגז. ניחוש: הודעה על הליך תחרותי חדש (כלומר, ביטול ה'הקפאה', שנועדה כדי לכאורה להתמקד באנרגיה מתחדשת)".

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה