בריאות

עושים על האש בעצמאות? אתם עלולים להיות בסכנה

החוגגים לצד מתקני המנגל והגריל נמצאים בסכנה כפולה: הן מהאש ומהכימיקלים הנספגים בגוף, והן מאכילת בשר מתועש העלול להזיק לבריאות. טיפים: כך תעשו זאת נכון ותחגגו את "על האש" בשלום
מערכת ice | 
מנגל (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
לקראת יום העצמאות וחג "על האש" במתקנים לצליית בשר, מנגלים וברביקיו, החוגגים נמצאים בסיכון כפול: הן מהאש עצמה והן מהמזון הידוע כעלול להזיק לבריאות. לפניכם כמה המלצות לשמירה על בריאותכם משני הטעמים.
המוסד לבטיחות ולגהות מזכיר כי לפני הצבת מיתקן הצלייה יש לבדוק את האזור המיועד, אם קיימים בו עשבים וצמחים שעלולים להידלק ולגרום לשריפה. את המיתקן יש להציב בצורה יציבה במקום פתוח, על שטח ישר ונקי מחומרים דליקים.
 
אסור בשום אופן לשפוך נוזלי הצתה ולהוסיף חומרי הצתה לאש לאחר הצתת הפחמים, גם אם נראה שהפחמים לא התלקחו כראוי. פעולה כזאת מסוכנת ביותר ועלולה לגרום להתפרצות להבה בגלל הצתת האדים - דבר שגרם כבר לאסונות לא מעטים.
יש להרחיק ילדים ובעלי חיים מקרבת מתקן הצלייה, חומרי בערה, נוזלים או מוצקים ושמן טיגון. יש לעמוד ליד מכשיר הצלייה בכיוון הרוח כדי לא להיחשף לעשן ולניצוצות העלולים לפגוע בעיניים ובדרכי הנשימה.
אין להשאיר, ולו לרגע, מיתקן צלייה ללא השגחה. בסיום יש לכבות את האש, ולהמתין עד להתקררות מיתקן הצלייה. אין לשפוך פחמים ואפר שלא התקררו לחלוטין לפחי אשפה - הם יכולים להמיס את חומרי הפלסטיק ולגרום להצתה ולשריפה בסביבה.
אתר "וואלה" מזכיר כי הבשר שאתם צורכים הוא לרוב בשר מעובד, המוזכר כקשור לסיכון מוגבר למחלות כרוניות כמו מחלות לב וכלי דם, סוכרת וסרטן מסוגים מסוימים.
נתחי בקר המתאימים לצלייה על האש הם נתחים עתירי שומן כמו אנטריקוט, מאחר והשומן מונע התייבשות ושריפה של הבשר. גם בשר מעובד כמו נקניקים, נקניקיות והמבורגרים עשירים מאוד בשומן, אך חלק לא קטן מהשומן הזה הוא שומן רווי שנחשב מזיק ביותר.
מחקר משנת 2018 מצא כי מנגל "על האש" עלול לחשוף אתכם לכימיקלים העלולים לגרום לסרטן. המחקר מצא כי אנשים שנכחו סביב גריל עובד נחשפו לכימיקלים הנקראים פחמימנים ארומטיים רב-טבעתיים (PAHs) דרך העור שלהם. כימיקלים אלה יכולים להיות מיוצרים עקב שריפת חומרים אורגניים, כגון פחם, דלק ועץ. הם גם נוצרים כאשר הבשר מבושל בטמפרטורה גבוהה כמו צליה או טיגון.
המחקר מצא כי במהלך הצלייה, אנשים ספגו כמויות גבוהות יותר של הכימיקל דרך העור שלהם מאשר דרך האוויר. זאת, רמות החשיפה הגבוהות ביותר לכימיקל התרחשו באמצעות אכילת הבשר על האש.
איך צולים בשר באופן בריא? שימוש במרינדות ועשבי תיבול, היכולים גם להקטין את כמות השומן הנוטף ואת היווצרות העשן. בנוסף, בישול חלקי מראש, מבעוד מועד לפני הגריל, מסיר חלק מהשומן ומקצר את משך הצלייה. 
ניתן למנוע טפטופים באמצעות שימוש בנייר אלומיניום או בצליית נתחים רזים יותר. בין אם אתם צולים נתח של בקר, עוף או הודו מומלץ להסיר את השומן הגלוי כדי להפחית משמעותית את היווצרות הפחמימנים הארומטיים.
חשוב להקפיד על לבוש ארוך וחומרי בערה טובים. בגדים ארוכים יפחיתו את החשיפה לכימיקלים, ושימוש בחומרים כמו גז לבישול (עדיף על פחם) ושהייה בשטח פתוח ומאוורר היטב.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה