בריאות

עלייה במספר מטופלים המתלוננים על חרדה ודיכאון: איך נטפל בזה?

למצבי קיצון יש השפעה ישירה על בריאותה הנפשית של האוכלוסייה. מאז פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל', מדווח משרד הבריאות על עלייה חדה בקרב מטופלים המתלוננים על חרדה, דכאון, נדודי שינה וירידה בתפקוד הכללי
מערכת ice | 
תרופות למצבי חירום וחרדה - אילוסטרציה (צילום freepik, פלאש 90/ חיים גולדברג)
במהלך השנים האחרונות מצויים הישראלים במצב נפשי רגיש ונפיץ, לאחר 3 שנים של התמודדות עם מגפת הקורונה ולא הרבה אחריה, מצב בטחוני מעורער. לאור פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" והמשכיות הלחימה, ערכה בימים אלו Deloitte Catalyst  דוח שבדק את ההשפעה של מצבי קיצון על הבריאות הנפשית של האוכלוסייה והחשיבות בטכנולוגיות חדשות הפועלות בתחום ה- mental health. 
מתוך הדוח עלו כמה נקודות עיקריות: 
מצבי קיצון משפיעים על בריאותם הנפשית של חברי הקהילה - אלו עשויים לכלול כל שינוי דרסטי באורחות חייהם, שעשויים להגרם כתוצאה ממלחמות, פליטות (Refugees), אסונות טבע, מגיפות וכיו'. 
מגפת ה COVID-19 כמקרה בוחן- דווח על עלייה של כ- 25% בדיווח על דכאון וחרדה, ברמה הגלובלית. 
פוסט-טראומה קולקטיבית אחרי מלחמות – עפ"י מחקרים, כ- 22% מאוכלוסיות שנמצאות באיזורי קונפליקט סובלות מדכאון, חרדה, פוסט-טראומה, התקפי דו-קוטביות וסכיזופרניה. 
מה למדנו מהקורונה? רחוק זה קרוב - הבידוד הכפוי הביא להופעתן של שיטות טיפול מרחוק, חלקן הגדול מבוסס על טכנולוגיות חדישות. היה להן תפקיד קריטי במניעת התדרדרות מנטלית, בחיזוק הבריאות הנפשית של המטופלים וכפועל יוצא – בהעלאת המורל הכללי. לכל אלו הייתה השפעה בכל תחומי החיים: כלכלה, פריון עבודה וכיו'. 
חשיבות יישום הלקחים בזמן המלחמה, שצפויה להיות ממושכת - המערכה הנוכחית אך מדגישה את חשיבות שילובן של הטכנולוגיות הקיימות במערכי הטיפול הציבוריים – הן תסייענה להגיע למסות של מטופלים ולהציע להם טיפול איכותי ומותאם לצרכיהם. 

רתימת טכנולוגיותMental Health  ליום שאחרי –מערכת הבריאות בישראל, כמו רוב מערכות הבריאות בעולם, סובלת ממחסור חריף באנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש. שילוב של טכנולוגיות קיימות, או כאלו שנמצאות בשלבי פיתוח מתקדמים, הינה הכרחית. 
הטכנולוגיות שעוסקות בתחום ה- Mental Health, מחולקות לכמה סוגים וקטגוריות: 
טיפול מונע (Predictive Treatment) - טכנולוגיות המשמשות לזיהוי מוקדם של התדרדרות הבריאות הנפשית.
בקרה ומעקב (Monitoring) – טכנולוגיות המבצעות מעקב ובקרה אחר מצבם של המטופלים ומספקות מידע בזמן אמת למטפלים.
כלים טיפוליים פיזיים (Therapy Devices) – אמצעים ועזרים טכנולוגיים, חלקם לבישים, המשמשים לאבחון, מניעה וטיפול במטופלים.
כלי טיפול מרחוק (Telehealth) – טכנולוגיות המאפשרות למטפלים לטפל בחולים מבלי להידרש למפגש פיזי.
אפליקציות תרפויטיות (Therapy Applications) – אפליקציות לשימוש עצמי ע"י המטופלים, המיועדות לשיפור והטבת מצבם הנפשי, שיפור המודעות וחיזוק הצד המנטאלי.
הדוח מציג מספר דוגמאות לסטארט-אפים מקומיים שמתמחים בטכנולוגיות מעולם ה Mental -Health:
GrayMatters Health – סטארט-אפ ישראלי המתמחה ב -Self-neuromodulation therapies לטיפול ושיפור הבריאות הנפשית. מדובר בטיפולים אשר עורכים שימוש בטכנולוגיות לגירוי עצבי ומטרתם לווסת את הפעילות העצבית ולהשיבה לפעילות תקינה. הם משמשים במגוון רחב של מצבי בריאות נפשית, ביניהם כאב כרוני, דכאון, חרדה ואי-סדרים נוירולוגים אחרים. מדובר בחברה הראשונה שקיבלה את אישור ה- FDA לשווק את הטכנולוגיות שלה כמוצר משלים לטיפול ב- PTSD. מוצריה עורכים שימוש במדדים ביולוגיים במשולב עם תשתית מבוססת שמע וראייה בכדי לסייע למטופלים לווסת את השליטה באיזור העצבי/ מוחי שנפגע. לאתר החברה: Click Here 
Intuition Robotics – סטארט-אפ ישראלי ששם לעצמו ליעד לדרבן משתמשים לחיות חיים בריאים ושמחים יותר. הטכנולוגיה שמשמשת אותם, ElliQ, היא בעצם מנטור קולי, פרו-אקטיבי שמדברן את המשתמש לשפר את ה- Well Being בכל היבטי החיים המרכזיים -  החברתיים, הנפשיים והכלכליים. לאתר החברה: Click Here 
Behavidence – חברה המתמחה במעקב ובקרה אחר מצבו הנפשי של מטופל באמצעות ניטור חכם של דפוסי השימוש שלו בטלפון הסלולארי, וזאת מבלי לפגוע בפרטיותו (כלומר, הטכנולוגיה אינה דוגמת תכנים מהמכשיר). החברה עורכת שימוש ב- ML ובפנוטיפיה דיגיטלית בכדי להעריך את מצבו הנפשי של מטופל לאורך זמן, במטרה לזהות מגמת שיפור/ התדרדרות. לאחרונה הוכיחה בניסויים קליניים את יכולתה לזהות מראש דכאון אחרי לידה.  לאתר החברה: Click Here.
עמית הראל, שותף, מוביל הפעילות ב- Deloitte Catalyst ומוביל את תחום השירותים לתאגידים בינ"ל ב- Deloitte ישראל: "תעשיית בריאות הנפש  (Mental Health) מתמודדת בימים אלו עם  ה"סערה המושלמת", סערה שהינה תולדת התלכדותם של מספר גורמים: מחסור אקוטי באנשי מקצוע בתחום, "התמכרות" של הציבור לשירות הניתן על בסיס פלטפורמות טכנולוגיות, השלכות מתמשכות של אירועים גלובליים בשנים האחרונות -  התפרצות הקורונה, המלחמה באוקראינה – וכעת, המלחמה אצלנו בבית.
 
כל אלו רק הנכיחו את הצורך הגדל של האנושות במענה איכותי ומהיר שיגשר על הפער בין ההיצע - הדל יחסית - לבין הביקוש המאמיר. השנים הקרובות עתידות לעמוד בסימן האצה משמעותית של רוויזיה משמעותית בעולמות בריאות הנפש, כאשר המלחמה עתידה לשמש כזרז עיקרי בשוק המקומי. אנחנו צפויים לראות הרבה מאד  טכנולוגיות וכלים בעולמות ה- Mental Health שעתידים לייצר מהפכה תפיסתית שלמה לגבי הדרך שבה אנחנו צורכים את השירותים בתחום".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה