חדשות
תלוי בבחירות: הנגשת התחבורה הציבורית תתוקצב ב-400 מיליון שקל בשנה
סגן שר התחבורה אורי מקלב הבטיח בכנס התחבורה של ישראל: "בתקציב המדינה שנעביר לאחר הבחירות נתקצב הנגשה של התחבורה הציבורית הבינעירונית". מה המצב כיום? 3 שנים מאז אישור התקנות, לא הונגש אף אחד מ-7,537 האוטובוסים בישראל
נציגי שמונה מפלגות המתמודדים לבחירות לכנסת השתתפו בחמישי בערב בכנס תחבורה, שערכה רשת לינק20 בשיתוף עם ארגוני תחבורה ונגישות נוספים. הכנס התמקד בבעיות הנגישות של התחבורה הציבורית בישראל לאנשים עם מוגבלות, המהווים כ- 20 אחוז מאוכלוסיית המדינה, ובמהלכו הציגו נציגי המפלגות את עמדותיהם בנוגע לדרכים לשפר את מערך האוטובוסים הבין עירוניים והרכבות לנוסעים עם מוגבלות.
נציגי המפלגות כללו את שר התרבות והספורט חילי טרופר מ'כחול לבן', סגן שרת התחבורה ח"כ אורי מקלב מ'ש"ס', ח"כ סמי אבו שחאדה מ'הרשימה המשותפת', ח"כ בועז טופורובסקי מ'יש עתיד', ח"כ לשעבר שרן השכל מ'תקווה חדשה', מספר 9 ב'ימינה' שירלי פינטו, אמילי מואטי המועמדת לכנסת הקרובה מטעם מפלגת העבודה וח"כ לשעבר מוסי רז מ'מרצ'.
מחקר שפרסמה לאחרונה רשת לינק20 מצא, כי למרות הבטחות משרד התחבורה, בחלוף שלוש שנים מאז הותקנו תקנות הנגישות לתחבורה הציבורית, נכון להיום, אף לא אחד מ- 7,537 האוטובוסים הבינעירוניים הפועלים בישראל הונגש לאנשים עם מוגבלות. בנוסף, לאחרונה הודיע משרד התחבורה על פיילוט להנגשת שני קווי אוטובוסים בין עירוניות שיכללו שמונה אוטובוסים, אולם ספג על כך ביקורת מארגוני נגישות ותחבורה על מיעוט הקווים שהוחלט להנגישם ועל בחירתו בקווים בערים שיש בהן חלופת רכבת עבור נוסעים עם מוגבלויות.
מנכ"לית קרן משפחת רודרמן ומייסדת רשת לינק20 שירה רודרמן בירכה את נציגי המפלגות "אני מברכת את המועמדות והמועמדים לכנסת, שהביעו מחוייבות ברורה להנגשת התחבורה הציבורית ושהציבו את הנושא על סדר היום הציבורי ערב הבחירות. שיפור התחבורה הציבורית חייב להיות שיקול בקבלת ההחלטות של כולנו בקלפי, והפוליטיקאים חייבים להבין כי הנגשה מלאה היא חיונית כדי להבטיח שוויון בתעסוקה ובחיי החברה, המשפחה, התרבות והפנאי. המבחן כעת יהיה ביישום - במימוש ההבטחות, בהקצאת תקציבים ובבניית תכניות מפורטות ביום שאחרי הבחירות. אני גאה בצעירים שהובילו את הכנס ושממשיכים להוביל את המאבק בתחום, ובטוחה כי הם יוסיפו לעקוב מקרוב אחרי היישום".
סגן שרת התחבורה ח"כ אורי מקלב, התחייב בדבריו להקצות כספים להנגשת אוטובוסים בין עירוניים. "בתקציב המדינה שנעביר לאחר הבחירות נתקצב הנגשה של התחבורה הציבורית הבינעירונית, כ-400 מיליון שקל בשנה", אמר. ח"כ מקלב העריך שעלות הנגשת התחבורה הציבורית הבין עירונית בישראל נאמדת בכ-4 מיליארד שקל כדי להנגיש את התחבורה הבין עירונית בישראל. "הפיילוט שאיתו יצא לאחרונה משרד התחבורה להנגשת שני קווים בין עירוניים הוא צעד ראשון אך משמעותי לקידום התחבורה הציבורית בישראל לאנשים עם מוגבלויות", הוסיף.
שר התרבות והספורט חילי טרופר התייחס לאמירה מדוע סיעתו לא קידמה בקדנציה האחרונה את סוגיית התחבורה. לדבריו, "סוגיית הנגשת התחבורה תלויה בתקציבים, ולפי שעה, הממשלה האחרונה לא דירגה את התחום בראש סדר העדיפויות. מבחינה מעשית, עולם התחבורה מתקדם בצעדי ענק לתחבורה עתידית, דוגמת באבל-דן ותחבורה חשמלית. חשוב לדאוג מראש להנגשה של כל תכניות לתחבורה עתידית".
אמילי מואטי ממפלגת העבודה סיפרה שאין לה רישיון נהיגה ומתניידת בתחבורה ציבורית בלבד. היא כינתה את קו 100, המשרת את עובדי המדינה בתל אביב ובירושלים "הרולס רויס של התחבור הציבורית". "אני קוראת להפוך את קו 100 למודל שייושם במרכזי עסקים נוספים ברחבי הארץ, בתוספת הנגשה שלו". מנגד ח"כ סמי אבו שחאדה, לקוי ראייה הנמנה מאז 1995 עם אוכלוסיית האנשים הם המוגבלות, הציעה כפתרון ביניים להגדיל באופן משמעותי את צי המוניות המונגשות.
שירלי פינטו מ'ימינה', שסיפרה שכל בני משפחה הם אנשים עם מוגבלות, השיבה לשאלה כיצד הנגשת תחבורה לאנשים עם מוגבלויות עולה בקנה אחד עם המצע השמרני של מפלגתה. לדבריה "אין סתירה. הקיצוץ בשירותים לציבור הוא בשירותים לא יעילים ושאין בהם צורך. הנגשה היא שירותי חיוני ולכן לא יקוצץ". פינטו הוסיפה "אני מעוניינת לקדם תחבורה שיתופית ואוטונומית לאנשים עם מוגבלות, דוגמת באבל-דן. המטרה היא ליצור רצף תחבורתי מהבית ועד העבודה ובחזרה. בנוסף, אפעל להגדיל ההיצע של מוניות נגישות".
ח"כ לשעבר שרן השכל סיפרה שבמצע 'תקווה חדשה' מופיעה התייחסות להנגשת תחבורה ציבורית והסבירה מהיכן יבוא לכך התקציב. "התייעלות במשרדי הממשלה היא הדרך להקצות את הכסף", אמרה. לדבריה, "הצעד הראשון הוא הנגשת כלל תחנות הרכבת ומספר קווי אוטובוס, כדי לאפשר נסיעות בין עירוניות". ח"כ בועז טופורובסקי מ'יש עתיד' הוסיף על כך "קווי האוטובוס שיונגשו הם ביישובים שבהם אין חלופת רכבת. שם המדינה מחוייבת בהנגשה ועל הממשלה לעשות זאת בשנתה הראשונה בקדנציה הקרובה".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה


